10 miejsc, które warto zobaczyć na Roztoczu

Roztocze to kraina we wschodniej Polsce, która na pierwszy rzut oka: istnieje, coś się o niej słyszało, łączy Wyżynę Lubelską z Podolem, jest zielona i na pewno jest tam ładnie, ale wolę pojechać gdzieś indziej. Takie odpowiedzi usłyszeliśmy od przypadkowo zapytanych osób przed wybraniem się na Roztocze. Co mieliśmy myśleć? Przeczytaliśmy wcześniej sporo portali internetowych, które pisały o tym miejscu i pod koniec sierpnia tego roku postanowiliśmy się tam wybrać.

Roztocze – piękna kraina na wschodzie Polski

Przyjechaliśmy na miejsce 21 sierpnia 2018 roku w ramach objazdówki w Polsce. Plany mieliśmy ambitne, ponieważ chcieliśmy odwiedzić jak najwięcej miejsc, a też nie mieliśmy dużo czasu, bo kolejne atrakcje już na nas czekały. Na Roztoczu utworzono Roztoczański Park Narodowy i to był jeden z głównych celów naszego przyjazdu tutaj. Założyliśmy sobie kiedyś, że odwiedzimy wszystkie parki narodowe w Polsce. Dlaczego wybraliśmy do przyjazdu na Roztocze sierpień? Po pierwsze nie miałem w tę sobotę żadnego zlecenia ślubnego i mogłem sobie pozwolić na wyjazd, a po drugie klimat Roztocza jest podobny do kontynentalnego. Opady są tam umiarkowane i występują przeważnie w czerwcu i lipcu. Sierpień natomiast cechuje się największym nasłonecznieniem. Faktycznie tak było. Pogodę mieliśmy wyśmienitą. Roztocze dzieli się na trzy główne części: wschodnie, zachodnie i środkowe – te najbardziej atrakcyjne, z najsłynniejszymi zabytkami, miejscami i Parkiem Narodowym.

Roztocze dobre na wycieczkę z dzieckiem

Roztocze jest idealnym miejscem, w które można wybrać się z dzieckiem. Znajdziemy tam wiele miejsc do zobaczenia, nowości do odkrycia i sporo do zdobycia. Jest dużo atrakcji dla dzieciaków i rodziców. Szlaki piesze są krótkie, łatwe i atrakcyjne. Dojazd do atrakcji turystycznych jest bezproblemowy i wszystko znajduje się mniej więcej obok siebie. Na nudę nie będzie można narzekać. Polecamy dla dzieci w każdym wieku i dodatkowo zamieszczamy poniżej mapę tych atrakcji.

Co warto zobaczyć na Roztoczu?

Przygotowaliśmy listę 10 miejsc, które warto zobaczyć na Roztoczu. Odwiedziliśmy je i niektóre z nich okazały się cudem natury. Każda osoba może zrobić swoje TOP10 bo wiadomo, że Roztocze tych pięknych miejsc posiada niezliczoną ilość. O wielu nawet nikt nie wie, a sekretną wiedzę posiadają tylko mieszkańcy. W komentarzu możesz polecić swoje ulubione miejsca na Roztoczu, a my je umieścimy na powyższej mapie atrakcji.

10. Baszta widokowa w Józefowie

Baszta widokowa w Józefowie to miejsce, z którego można podziwiać przepiękną panoramę. Widoki mamy na małą miejscowość Józefów oraz Puszczę Solską. Zbudowana jest oczywiście z józefowskiego wapienia, osiągając blisko dziewiętnaście metrów wysokości. Pod basztą znajduje się kamieniołom, w którego kierunku zachęcamy się udać. Na dole stoi mały kramik z pamiątkami, w którym możemy kupić pamiątki z Józefowa. Sprawdź tutaj.

9. Najwyższy wodospad na Roztoczu

Wodospad to pomnik przyrody nieożywionej znajdujący się na rzece Jeleń. Ma on 1.5 m wysokości oraz 9 m szerokości i jest najwyższym wodospadem na Roztoczu. Dojście do niego wprowadzi nas w prawdziwy roztoczański nastrój. Chcesz się przekonać jak tam jest? Sprawdź tutaj

8. Kościół na wodzie św. Jana Nepomucena w Zwierzyńcu

Kościół na wodzie św. Jana Nepomucena to jedna z głównych atrakcji Zwierzyńca i całego Roztocza. Nazywany jest kościołem na wodzie lub na wyspie. Nie ma się co dziwić, że to miejsce przyciąga tylu turystów. Jego usytuowanie i okolica potrafi na każdym zrobić wrażenie. O tym dlaczego go w takim miejscu wybudowano możesz przeczytać tutaj

7. Kamieniołom w Nowinach i baszta widokowa

Baszta widokowa zlokalizowana pod Krzyżową Górą obfituje w widoki na stronę południową, a w szczególności na Puszczę Solską. Przez kamieniołom przechodzi czerwony „Szlak Krawędziowy” Zwierzyniec – Susiec. Trasa otoczona jest z jednej strony barierką, żeby nie zbliżać się do skarpy, która można się w każdej chwili obsunąć. Zobacz tutaj

6. Zagroda Guciów – Skansen Etnograficzny

Zagroda Guciów to miejsca, gdzie czas się zatrzymał w XIX i XX wieku. Można coś zjeść w gospodzie, ale też obejrzeć eksponaty w Skansenie. Bliżej mówiąc w Stodole (XIX w.) i Chałupie (XIX w.), która jest w nie wyposażona. Kupując bilet wstępu mamy możliwość zwiedzać posiadłości wraz z przewodnikiem, który przeniesie nas na godzinę do czasów kiedy nie było prądu. Ciekawą rzeczą jaka na pewno nas zastanowi jest to, że w tym miejscu na własne oczy będziemy mogli obejrzeć meteoryt liczący 4,6 miliarda lat pochodzący z Merkurego (badania robione w USA to potwierdziły) i ważący 8,5 kilograma. Miejsce to jest wpisane na rejestr zabytków przez co, co roku tłumnie przyjeżdżają tutaj turyści. Można także skorzystać z bazy noclegowej, niedużej, bo zaledwie 4 chałupy są do dyspozycji gości. Przeczytaj tutaj

5. Stawy Echo i punkt widokowy Rybakówka w Zwierzyńcu

Stawy Echo w Zwierzyńcu to 4 sztuczne zbiorniki o powierzchni około 40 hektarów, utworzone na rozlewisku strumieni Świerszcz. Jest to obszar Roztoczańskiego Parku Narodowego. Głębokość zbiorników waha się w granicach 0,5 m – 1,5 m, więc jest stosunkowo płytko. Stawy napełniane są wodą wczesną wiosną, natomiast zrzut odbywa się w pierwszych dniach listopada. Na północnym brzegu zostało utworzone strzeżone kąpielisko, cieszące się bardzo dużą popularnością wśród mieszkańców oraz wypoczywających w okolicy turystów. Stawy zostały utworzone w latach 1929-34 przez Ordynację Zamojską. Na skarpie nad stawem wzdłuż granicy lasu zbudowano drewniane pomosty, aby zapobiec wydeptywaniu roślinności i niszczeniu wydmy. Zobacz więcej tutaj

4. Baszta widokowa w Krasnobrodzie

Baszta widokowa w Krasnobrodzie to świetny punkt widokowy, do którego dociera się kilkudziesięcioma schodami. Prowadzą one na odsłoniętą ścianę, która mierzy 30 metrów wysokości i ma 165 metrów długości. Główny widok to Zalew w Krasnobrodzie i osoby kąpiące się, które możesz zobaczyć tutaj. 🙂

3. Bukowa Góra – Roztoczański Park Narodowy

Bukowa Góra to niewielkie wzniesienie mierzące 310 m n.p.m. znajdujące się obszarze ochrony ścisłej Bukowa Góra w Roztoczańskim Parku Narodowym. Przez rezerwat przebiega zielona ścieżka przyrodnicza. Zobacz ją tutaj

2. Szumy nad Tanwią

Szumy nad Tanwią to krajobrazowy rezerwat przyrody. Jego główną atrakcją są 24 progi skalne, które tworzą malowniczy wodospad. Jest to jedyne miejsce w Polsce, gdzie wyraźnie widać granicę geologiczna dzielącą Europę Wschodnią (płytową) od Europy Zachodniej (fałdowej). Więcej informacji znajdziesz tutaj

1. Rezerwat Czartowe Pole

Rezerwat Czartowe Pole to nasz numer 1 na Roztoczu. Pierwsze wrażenia po wejściu z parkingu na ścieżkę przyrodniczą są raczej obojętne. Jeśli udamy się jednak na dolną ścieżkę biegnącą wzdłuż rzeki Sopot to przekonamy się o magii tego miejsca. Drewniane, częściowo zniszczone i zarośnięte pomosty oraz szum płynącej wody wprowadzają nutkę tajemniczości. Więcej informacji znajdziesz tutaj

Zachęcamy Cię do odwiedzin naszych stron na FacebookuInstagramieTwitterze i Google+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl oraz wsparcia naszej pracy. Komentuj i polecaj znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.