Bacówka na Jamnej, Rezerwat „Diable Skały” i popołudniowy Bruśnik

Bacówka na Jamnej

Drugim etapem niedzielnego wędrowania było Pogórze Rożnowskie i Pogórze Ciężkowickie, czyli wizyta na Jamnej, w rezerwacie przyrody nieożywionej „Diable Skały” na Bukowcu i na wieży w Bruśniku w godzinach popołudniowych.

Zaraz po wizycie na wschodzie słońca na wieży widokowej w Bruśniku i Mszy Świętej w tamtejszym kościele przejechaliśmy samochodem do miejscowości Bukowiec w pobliże rezerwatu przyrody nieożywionej „Diable Skały”. Tam znajduje się  duży i bezpłatny parking. Naszą trasę znajdziecie na mapach Pogórza Rożnowskiego i Pogórza Ciężkowickiego. Jest to kolejne fajne miejsce na pogórzu na niedzielne wypady.

Ruszamy od rezerwatu, zielonym szlakiem w kierunku Jamnej. Jest zimno i mgliście.

Początek szlaku pod rezerwatem

Trasa biegnie przez las, bez większych przewyższeń. Czasami spotykamy się z błotem i trzeba odbić na zroszoną łąkę.

Jesienny las

Po około godzinie dochodzimy do Jamnej. Jest to mała miejscowość w powiecie tarnowskim, w gminie Zakliczyn słynąca z wielu różnych atrakcji. Na początku chcemy zobaczyć kościół Matki Bożej Niezawodnej Nadziei.

Kościół Matki Bożej Niezawodnej Nadziei
Trochę historii

W okresie II wojny światowej historia Jamnej przedstawia się dramatycznie. W rejonie tym działał od lipca do listopada 1944 roku pierwszy batalion partyzancki 16 pp. Armii Krajowej pod dowództwem kpt. Eugeniusza Borowskiego – „Leliwy” – batalion „Barbara”. Kapitan „Leliwa”, współdziałając z partyzantką radziecką, organizował wypady i zasadzki leśne na oddziały Werhmachtu i policji, celem zdobycia uzbrojenia. 12 września 1944 roku dwa bataliony 14 dywizji SS-Galicja otoczyły batalion „Barbara” na Suchej Górze, ale wyszedł on zwycięsko z tej zasadzki, nie ponosząc strat, przebijając się szturmem przez niemiecki pierścień okrążający. Po tej walce batalion „Barbara” zatrzymał się w Jamnej. Dowództwo zakwaterowało się w małym budynku wiejskiej szkoły, położonej na wzgórzu, skąd dobrze widać było okolice. 2001 roku obok pomnika upamiętniającego tragiczne wydarzenia wrześniowe w 1944 roku konsekrowany został kościół, który doskonale wpisuje się swoją architekturą w miejscowy pejzaż. Został on wzniesiony w przeciągu niespełna dwóch lat.

www.jamna.com.pl

Następnie udaliśmy się do Bacówki na Jamnej. Zostawiliśmy w niej nasze wizytówki, które możecie znaleźć na ladzie jak jeszcze są :).

Bacówka na Jamnej

Robimy sobie pamiątkowe zdjęcie przed bacówką i idziemy zjeść.

Jamna

Potem dołącza do nas bacówkowy kot, łasząc się i mrucząc.

Bacówkowy kot

Prawie godzinna przerwa i ruszamy dalej. Schodzimy żółtym szlakiem do przysiółka Potoki. Jest to najszybsza droga, żeby dotrzeć do schroniska, z możliwością zostawienia samochodu na miejscowym parkingu.

Parking w Potokach

Teraz idziemy drogą szlakiem niebieskim z powrotem na Bukowiec, z tym, że pod koniec odejdziemy do rezerwatu „Diable Skały”.

5 kilometrów do miejscowości, a 4 do rezerwatu

Gdy już przeszliśmy swoje po kamienistej, a potem betonowej drodze odbiliśmy w lewo. Wejście na teren rezerwatu poprzedzone jest drewnianą kładką nad małym strumykiem. Przy diablich skałach byliśmy w styczniu tego roku, tylko, że szliśmy czerwoną ścieżką. Tutaj prowadził nas niebieski szlak, który nie przechodził obok wszystkich interesujących obiektów. Jeśli chcecie poznać rezerwat i zobaczyć zdjęcia to zapraszam do styczniowej wycieczki krajoznawczejm dostępnej tutaj -> Rezerwat „Diable Skały”. Dość szybko przeszliśmy obszar rezerwatu, bo nie jest on zbyt duży i wyszliśmy w tym samym miejscu, w którym zaczynaliśmy obok „Skały Diabeł”.

Skała Diabeł

Mieliśmy jeszcze trochę czasu przed wczesnym zmrokiem i pojechaliśmy na wieżę w Bruśniku. U góry było dość tłoczno, dlatego bez wątpienia wybieramy poranną wersję -> Wschód słońca w Bruśniku.

W Bruśniku po południu
W Bruśniku rano

Mapka poglądowa

Bukowiec - Jamna - Bukowiec
Bukowiec – Jamna – Bukowiec

Punkty do książeczki GOT PTTK – 10 punktów

Bukowiec – Jamna 5 punktów
Jamna – Bukowiec 5 punktów

* Data wycieczki 26.10.2014
* Średnia prędkość 3,8 km/h
* Łącznie w dół 210 m

2 thoughts on “Bacówka na Jamnej, Rezerwat „Diable Skały” i popołudniowy Bruśnik