Beskid Mały jest wspaniały – Potrójna i Leskowiec

W ostatnią sobotę, dopiero po raz drugi zawitaliśmy na tereny Beskidu Małego i te odwiedziny na pewno zostaną w naszej pamięci. Wszystko to za sprawą kilku rzeczy. Dowiecie się wszystkiego czytając relację.

Wyjechaliśmy z domu o godzinie 4 rano. Przed nami była dość długa droga, a mieliśmy na ten dzień bardzo ambitny plan. Chcieliśmy przejść ponad 20-kilometrową trasę zdobywając Potrójną i Leskowiec. Zatrzymaliśmy się w miejscowości Krzeszów Dolny, który położony jest kilka kilometrów od Suchej Beskidzkiej i z tej miejscowości zaczynaliśmy nasze dreptanie.  Na początku szliśmy łagodnie przez las. Od samego początku zapowiadał się piękny dzień. Chwilę potem wyszliśmy znów na drogę i przez 15 minut, drogą asfaltową mijaliśmy gospodarstwa. Potem skręciliśmy w prawo i już na dobre wędrowaliśmy pośród drzew. Naszym pierwszym zdobytym szczytem była Czarna Góra. Zdziwiło nas, że prawie każdy szczyt na szlaku był bardzo ładnie oznaczony. Rzadko się zdarza w innych pasmach takie zjawisko. Innym zjawiskiem, widzianym przez nas po raz pierwszy były tak zwane prześwity. Pięknie to wyglądało – zobaczcie sami.

Dalej ruszyliśmy tajemniczym szlakiem przed siebie. Wzniesień nie było za dużo.

Dotarliśmy do Polany Suwory i tam skierowaliśmy się do źródełka Zimna Woda. Byliśmy tam chwilę, a następnie dotarliśmy do Przełęczy Anula. Po drodze można było zauważyć oznaki zimy.

Zaczynały się robić piękne widoki.

Po zdobyciu kolejnego ze szczytów, Łamanej Skały minęliśmy jeszcze ośrodek narciarski „Czarny Groń” i skierowaliśmy się już bezpośrednio na Potrójną.

Potrójna (884 m n.p.m.) – szczyt górski w Beskidzie Andrychowskim (wschodnia część Beskidu Małego). W rejonie Potrójnej znajdują się rozległe hale – punkty widokowe oraz kapliczka pasterska. Na północno-wschodnim stoku znajduje się startowisko paralotniowe wykorzystywane przez okolicznych paralotniarzy. Przy górze możliwe jest wykonywanie lotów zarówno żaglowych jak i wykorzystujących wypracowane w dolinie prądy termiczne.

Na trasie nie spotkaliśmy jeszcze nikogo. Ze szczytu nie było niestety żadnych widoków, ponieważ główną rolę postanowiła odegrać mgła. Podeszliśmy jeszcze do chatki na Potrójnej. Od tej pory naszym głównym celem został Leskowiec. Musieliśmy wrócić kilka kilometrów tą samą trasą do Przełęczy Anula, ale zmodyfikowaliśmy nieco naszą podróż i poszliśmy szlakiem żółtym do Studenckiej Chatki pod Potrójną. Tam przywitał nas bardzo miło chatkowy, którego serdecznie pozdrawiamy. Wróciliśmy do przełęczy i od tego miejsca już szliśmy nowym dla nas szlakiem.

Kolor czerwony doprowadził nas po 90 minutach do Leskowca, przez dwa mniejsze wzniesienia: Na Beskidzie i Potrójna. Tak, tak Potrójna – inna, niż ta, na której wcześniej byliśmy. Warto wiedzieć, że trasa, którą podróżowaliśmy to Małopolski Szlak Papieski.

Leskowiec (922 m n.p.m.) – szczyt górski we wschodniej część Beskidu Małego. Ważny węzeł szlaków turystycznych i jeden z najlepszych punktów widokowych w Beskidzie Małym. Na pobliskim Groniu Jana Pawła II (dawniej Jaworzyna) znajduje się schronisko turystyczne „Leskowiec”. Dotrzeć można tu szlakami z Rzyk, Andrychowa, Wadowic, Ponikwi, Kozińca, Świnnej Poręby, Krzeszowa, Targoszowa, a także od strony Przełęczy Kocierskiej. Charakterystyczne dla flory Leskowca są karłowate, poskręcane buki, których liczne egzemplarze oglądać można przy szlaku prowadzącym od schroniska.

Na szczycie znajduje się wiata turystyczna, szlakowskaz, tablica z widocznymi ze szczytu wzniesieniami i kilkumetrowy krzyż. Po dotarciu było tam kilka osób. Kilka młodych ludzi przyszło na Leskowiec wyłącznie po to, żeby napić się piwa, a potem wyrzucić puszki w trawę. Nie wyglądali zbytnio na miłośników górskich wędrówek. Angelikę zaczęła coś boleć noga, dlatego szliśmy powoli. Musieliśmy jeszcze dotrzeć do Schroniska  PTTK na Leskowcu. Tam chwilę posiedzieliśmy i szlakiem  żółtym powędrowaliśmy do Krzeszowa.

Trzeba przyznać, że oznaczenie szlaków i poszczególnych szczytów bardzo nas zaskoczyły i to pozytywnie. Naprawdę ciężko było się zgubić, nawet jakby ktoś chciał.Wiadomo, że zawsze lepiej się idzie, gdy zobaczy się zaznaczony szczyt, spojrzy na mapę i wie, w którym miejscu się jest. To był pierwszy dzień podczas naszego wyjazdu, tylko że na dwa kolejne dni przenieśliśmy się w Beskid Żywiecki do Ujsół.

Krzeszów – Przełęcz Anula – Potrójna – Przełęcz Anula – Leskowiec – Krzeszów / szlak zielony, czerwony, żółty

Punkty do książeczki GOT PTTK – 32 punkty

* Krzeszów Dolny – Łamana Skała 9 punktów
* Łamana Skała – Potrójna 3 punkty
* Potrójna – Łamana Skała 4 punkty
* Łamana Skała – Leskowiec 7 punktów

* Leskowiec – Schronisko PTTK na Leskowcu 1 punkt

* Schronisko PTTK na Leskowcu – Leskowiec 1 punkt

* Leskowiec – Krzeszów Dolny 7 punktów