Modyń – wieża widokowa. Mapa trasy i opis najkrótszego szlaku z Młyńczysk

Modyń (Góra Zakochanych) to szczyt w Beskidzie Wyspowym mierzący 1029 m n.p.m. Widoki z niego są przepiękne za sprawą drewnianej wieży widokowej, ale także drogi krzyżowej z ołtarzem na zboczach góry. Górę Modyń zdobyliśmy już kilka lat temu i to była nasza druga wizyta na tym wzniesieniu od początku naszego łazikowania. W 2021 roku na górze Modyń powstała drewniana wieża widokowa. Widać z niej: Tatry, Gorce, Beskid Wyspowy czy Beskid Sądecki.

• Ten wpis zaktualizowaliśmy 12.08.2021r.
Modyń - wieża widokowa

Mapa trasy turystycznej na górę Modyń w Beskidzie Wyspowym

My do wieży widokowej szliśmy z Przełęczy Cisowy Dział, na której znajduje się droga krzyżowa, krzyż milenijny i polowy ołtarz. Stamtąd prowadzi najkrótszy i najłatwiejszy szlak na Modyń – znakowany jest na niebiesko. Tam śmiało można wybrać się z dzieckiem.

• Czas przejścia z parkingu do wieży widokowej na Modyni zajmuje około 45 minut. Do przejścia jest 1.8 km.

2 kolejne szlaki prowadzą z: Łącka – żółty i Zbłudzy – niebieski. Najlepiej sprawdzić je na mapie. Dawniej prowadził na górę jeszcze szlak niebieski od skrzyżowania pod Przełęczą Ostrą. Stamtąd można dojść drogą bez oznakowania.

Przełęcz Cisowy Dział i krzyż jubileuszowy w Młyńczyskach

Na dzisiejsze wyjście wybraliśmy szlak niebieski prowadzący z Młyńczysk z Cisowego Działu. Mając samochód, można zdecydować się na wyjazd nim drogą asfaltową, aż pod sam krzyż milenijny górujący nad miejscowością. Jeśli korzystamy z komunikacji publicznej, to autobus zatrzymuje się w centrum wsi, z której na szczyt jest około dwóch godzin. Wyjeżdżając do góry, można zaoszczędzić kilkanaście minut maszerowania asfaltem, co jak wiemy, nie jest zbyt przyjemnym rozwiązaniem, a raczej w większości przypadków koniecznością. W zimie może być problem z wyjazdem.

• Współrzędne geograficzne parkingu do wieży widokowej na Górze Modyń: 49.6172, 20.3989.
Przełęcz Cisowy Dział i krzyż jubileuszowy w Młyńczyskach
Góra Modyń - wieża widokowa

Jak wygląda szlak niebieski na Modyń do wieży widokowej?

Od parkingu droga w lewo prowadzi na Jasieńczyk i Klończyk – mało wybitne szczyty gęsto zarośnięte lasem. Kierując się prosto, można trafić do wioski Kicznia w gminie Łącko. Dla zdobywających górę Modyń oznakowana jest trasa prowadząca przy krzyżu milenijnym, ołtarzu polowym i stacjach drogi krzyżowej.

Odchodząc trochę w stronę Jasieńczyka zwykłą, gruntową drogą, można nasycić się widokiem Tatr i Gorców. Czasem mimo pochmurnej pogody najwyższy łańcuch górski w Polsce wygląda wybornie. Nieco wyżej już przy ołtarzu najlepiej wygląda Beskid Sądecki i pasmo Radziejowej. Najbardziej rozpoznawalna jest Przehyba z przekaźnikiem i Koziarz z wieżą widokową

Widokowa droga

Ruszyliśmy szlakiem niebieskim, z prawej strony mając Ostrą i Cichoń rozdzielonych od siebie Przełęczą pod Ostrą. Droga doprowadziła nas obok ostatniego gospodarstwa do lasu. Szlak jest dobrze oznaczony. Skończyła się łąka i droga zaczęła się wznosić do góry. W zimie bardzo pomocne są na tym odcinku raczki lub nakładki antypoślizgowe.

Jeszcze niedawno szlak niebieski był wytyczony inaczej. Zaczynał się tutaj, gdzie obecnie startuje czarny szlak na Cichoń. Można to zobaczyć na starszych mapach. Kiedyś prowadził cały czas przez las, dlatego na pewno był mniej atrakcyjny od obecnego. 20 minut podchodziliśmy ostro pod gorę i wyszliśmy na długą prostą. Z lewej strony przyszedł szlak żółty z Łącka prowadzący przez Małą Modyń. Między drzewami dostrzegliśmy pasmo Łososińskie z Miejską Górą, Sałaszami i Jaworzem.

Przełęcz Cisowy Dział

Góra Modyń 1029 m n.p.m. – szczyt i wieża widokowa

Doszliśmy na górę Modyń 1029 m n.p.m. – szczyt zalesiony z odsłoniętym widokiem w stronę Mogielicy – najwyższego wzniesienia Beskidu Wyspowego. Nazwa szczytu jest rodzaju żeńskiego (mówi się „na Modyni”). Dawniej nazywany był też Patryją – na szczycie znajdowała się bowiem drewniana wieża triangulacyjna wznosząca się ponad wierzchołkami drzew. Widok z niej był rozległy, wieża zbutwiała z czasem i w latach 80. powaliła ją wichura.

Obecnie od 2021 roku na Modyni wzniesiona jest nowa drewniana wieża widokowa. Widoki z niej są wspaniałe – od Beskidów po Tatry. Spędziliśmy tam 20 minut i delektowaliśmy się widokami. Na dół schodziliśmy tym samym szlakiem prosto do samochodu.

Góra Modyń 1029 m n.p.m. - szczyt i wieża widokowa

Zobacz nasz film z wycieczki na Modyń w Beskidzie Wyspowym. 13 minut, dzięki którym jeszcze lepiej można poznać szlak do wieży widokowej.

Kazimierz Sosnowski w przewodniku po Beskidach Zachodnich napisał: „Dość daleko od kolei odsunięta i mało uczęszczana ta góra. Od północy stroma i dzika, buczyną aż po podłużny grzbiet zarosła. Po jej zachodnim podnóżu toczy się gościniec Tymbark-Zabrzeż, który między Zalesiem a Zbludzą przewija się przez malowniczą gardziel górską. Sama góra nie ma w sobie nic osobliwego, natomiast jej zalesiony wierzchołek daje widok niespodziewanie piękny. Ciągnie się bowiem na jego południowym skłonie duża, obsiana owsem polana (na tej wysokości rzecz wyjątkowa), z której w stronę południową widok nadzwyczaj daleki i okazały na trzy fale gór…”