Śnieżnica z Przełęczy Gruszowiec – najkrótszy szlak na szczyt Beskidu Wyspowego

Śnieżnica to szczyt w Beskidzie Wyspowym mierzący 1006 m n.p.m., który znany jest przede wszystkim ze schroniska oraz stacji narciarskiej znajdującej się na zboczach góry.

• Najkrótszy szlak na Śnieżnicę prowadzi z Przełęczy Gruszowiec w Beskidzie Wyspowym,
  • Trasa mierzy 2,2 km, a czas wejścia to około 60 minut,
  • Trasa znakowana jest na niebiesko,
  • Parking na Przełęczy Gruszowiec jest płatny i kosztuje 10 złotych. Płatne w Barze pod Cyckiem,
  • Szczyt mierzy 1006 m n.p.m.,
  • Szlak jest łatwy, więc spokojnie możesz wybrać się tam z dziećmi.

Mapa trasy turystycznej na Śnieżnicę z Przełęczy Gruszowiec w Beskidzie Wyspowym

Przełęcz Gruszowiec – Śnieżnica – Śnieżnica SKI – schronisko – Przełęcz Gruszowiec

• Długość naszej trasy to 5,4 km,
  • Na trasie mieliśmy 342 m n.p.m.,
  • Cała wycieczka z przerwami zajęła nam 3 godziny,
  • Po drodze mieliśmy schronisko, a właściwie to Młodzieżowy Ośrodek Rekolekcyjno-Rekreacyjny.

Przełęcz Gruszowiec – parking

Aby zdobyć górę, wybraliśmy najkrótszy szlak z Przełęczy Gruszowiec. Przełęcz położona jest między Limanową i Mszaną Dolną. Dojechaliśmy na miejsce po godzinie 8:00. Zatrzymaliśmy się tradycyjnie przy Barze pod Cyckiem.

• Współrzędne parkingu na Przełęczy Gruszowiec: 49.7004, 20.1795.
  • Parking jest płatny 10 złotych w barze,
  • Przełęcz Gruszowiec jest świetnym miejscem startowym na Śnieżnicę i Ćwilin

Najkrótszy szlak na Śnieżnicę w Beskidzie Wyspowym

Wyruszamy szlakiem niebieskim i zielonym po drodze asfaltowej. Po minięciu domów wchodzimy na lodowisko. Beton się kończy, a gdyby nie raczki, które zawsze mamy w plecaku w okresie zimowym, ciężko byłoby iść dalej. Od samego początku towarzyszą nam widoki na Luboń Wielki w Beskidzie Wyspowym z rozpoznawalnym przekaźnikiem i czubek Babiej Góry w Beskidzie Żywieckim.

Szlaki się rozdzielają, a my dalej zmierzamy kolorem niebieskim. Wchodzimy na wąską ścieżkę, która nie jest już taka oblodzona. W pewnym momencie obracamy się i między drzewami dostrzegamy jeden z tatrzańskich szczytów. Mimo niebyt dobrej pogody przejrzystość okazuje się przyzwoita. Szkoda, że nasz dzisiejszy cel i drogi dojściowe do niego są całe zalesione. Podczas marszu napotykamy na stacje drogi krzyżowej.

Śnieżnica 1006 m n.p.m. – szczyt w Beskidzie Wyspowym

Szlak na Śnieżnicę nie jest długi, dlatego dość szybko dochodzimy na szczyt. Na najwyższy punkt wdrapujemy się szlakiem niebieskim i stajemy pod krzyżem i ołtarzem polowym.

Wzniesienie ma trzy niezbyt wyróżniające się szczyty: główny, zwany Na Budaszowie, oraz położone na wschód od niego Wierchy i Nad Stambrukiem. Szczególnie dobrze wierzchołki te widoczne są z południowo-wschodniej strony. Pod najwyższym szczytem Śnieżnicy znajduje się po północnej stronie zagłębienie, w którym bardzo długo zalega śnieg. Dłużej niż na podobnej wysokości okolicznych szczytach.

Stąd właśnie pochodzi nazwa góry. Pierwotnie szczyt nazywany był Śnieżną Górą. Można na niego dotrzeć zielonym szlakiem z Dobrej, czarnym z Porąbki, niebieskim z Kasiny Wielkiej i tym, co my wędrujemy.

Stacja Narciarska „Śnieżnica” w Kasinie Wielkiej

Na północno-zachodnich stokach Śnieżnicy, w Kasinie Wielkiej, znajduje się Stacja Narciarska „Śnieżnica”, do której po krótkim pobycie na górze schodzimy. Zejście do górnej stacji kolejki jest bardzo szybkie i łagodne. Prowadzi nas kolor zielony, którym dotrzemy do samej przełęczy. Zbliżamy się do wyciągu i widzimy, że zimowe szaleństwo cieszy się popularnością od samego rana.

Jaskinia Piwnica pod Śnieżnicą

Na północnych stokach góry, poniżej jej najwyższego wierzchołka znajduje się wychodnia skalna. Jest także częściowo zasypana jaskinia zwana Piwnicą. Wejście do niej trudno znaleźć, gdyż ukryte jest w gęstych buczynach.

Związana jest z nią legenda, według której w jaskini znajduje się tunel prowadzący, aż do góry Grodzisko. Podobno jeden z dawnych właścicieli ziemskich tych terenów, niejaki Pieniążek, zamiarując zbudować most łączący Śnieżnicę z Ciecieniem, udał się do wróżki Siwulki pod Babią Górą, która poleciła mu najpierw rozciągnąć jedwabny sznur między tymi górami.

Zamiar się nie udał, gdyż pasterze przecięli sznur. Jakby ta legenda była prawdziwa i gdyby odkryto taki tunel, to byłaby to na pewno spora atrakcja turystyczna.

Schronisko na Śnieżnicy – Młodzieżowy Ośrodek Rekolekcyjno-Rekreacyjny

Skręcamy w lewo i idę w kierunku schroniska na Śnieżnicy lub jak kto woli Młodzieżowego Ośrodka Rekolekcyjnego. Przechodzimy szeroką drogą i już widzimy dach budynku. Szlaki tutaj są wydeptane, chociaż nie udaje nam się jeszcze nikogo spotkać. Dopiero przy ośrodku stoi spora grupa młodzieży zbierająca się do zejścia. Ładują plecaki na samochód, a sami idą tuż za nami.

Nie wchodzimy do środka, bo nie mam zbytnio czasu i po śliskiej drodze, na której mieliśmy problemy z wyjściem, kierujemy się coraz to niżej. Na Przełęcz Gruszowiec docieramy po godzinie 11. Tam czeka już autobus na wspomnianą grupę z Krakowa, a my wsiadamy do samochodu i wracamy pomału do domu.