Bieszczady: Najłatwiejszy szlak na Połoninę Wetlińską | Chatka Puchatka i Osadzki Wierch

09.10.2018 | Drugi dzień w Bieszczadach. Pogoda zapowiada się wyśmienicie. 7:45 słońce już wstało, więc jedziemy z naszej kwatery na Przełęcz Wyżną. Dziś w planach Połonina Wetlińska i wyjście na nią najłatwiejszym szlakiem. Dotarcie na parking zajmuje nam 20 minut. Już widzimy nasz cel. Chatka Puchatka bardzo dostojnie wygląda jak patrzy się na nią z dolinek.

Trasa: Przełęcz Wyżnia ? Końska Droga | mapa-turystyczna.pl
Jesteśmy na parkingu na Przełęczy Wyżnej (nad Berehami) 872 m n.p.m. Płacimy 20 złotych za postój i zbieramy się do wyjścia. Oprócz nas jest jeszcze kilka samochodów. Na górę prowadzi szlak żółty i jest to tak zwana Końska Droga. Przechodzimy przez drogę numer 897 i mijamy bary oraz pomnik J.Harasymowicza. Pierwszym punktem na naszej trasie jest kasa biletowa Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Opłata wstępu to 7 złotych bilet normalny. Płacimy 14 i wchodzimy dalej. Maja wędruje za darmo.

Początkowo maszerujemy lekko pod górę. Podejście nie jest ciężkie. Droga prowadzi głównie po kamieniach. Jest ona szeroka i trudno się na niej zgubić. Idziemy pomału, dlatego co chwilę mijają nas kolejne osoby. Z lewej strony przychodzi szlak czarny z Górnej Wetlinki. Od tego miejsca rozpoczynamy około 40-minutowe podejście leśną drogą, a potem wychodzimy już nad granicę lasu i zbliżamy się do Chatki Puchatka. Od 2015 roku obiekt stracił miano schroniska i teraz klasyfikuje się go jako Schron Turystyczny BdPN. W kolejnych latach przewidziana jest przebudowa obiektu.

Nie wchodzimy od razu do środka tylko idziemy najpierw ponad Chatkę Puchatka i stajemy na najwyższym punkcie, z którego dobrze widać Połoninę Caryńską. Z drugiej strony jest także Smerek, a obok Wielka Rawka. Tradycyjnie najlepiej wygląda kibelek, który jest nieczynny. 🙂 Wracamy pod drzwi i wchodzimy do środka. Tam mamy chwilę czasu na jedzenie, przebieranie Mai i krótki odpoczynek. W schronie można kupić: kawę, herbatę, czekoladę czy kalendarz bądź magnes.

Wychodzimy na zewnątrz i wchodzimy na szlak czerwony znamy jako Główny Szlak Beskidzki. Chcemy dojść na Osadzki Wierch 1253 m n,p.m. Czas mamy wyliczony. 40 minut na dojście, 35 minut na powrót i 30 minut na zejście na parking. Wtedy Maja się obudzi do przebierania i jedzenia. 🙂 Planując szlak z dzieckiem trzeba mieć wszystko dobrze obliczone. Ruszamy najpiękniejszym szlakiem Bieszczadów. Widoki rozpościerające się z Połoniny Wetlińskiej są bajkowe. Taki sam plan jak my na wyjście na Połoninę Wetlińską miało kilkaset innych osób. Myśleliśmy, że październikowe Bieszczady nie będą tak bardzo popularne. Zwłaszcza, że dzień wcześniej na Hyrlatej nie było nikogo. Po drodze, dzięki ratownikowi GOPR-u, który szedł przed nami dostrzegliśmy pasącego się wśród trawy jelenia.

Idziemy po prostej ścieżce i pod koniec docieramy do schodów. Kilkanaście stopni i staniemy na skałach Osadzkiego Wierchu 1253 m n.p.m. Jest to drugi co do wysokości i najwyższy dostępny szlakiem turystycznym szczyt w paśmie Połoniny Wetlińskiej w Bieszczadach Zachodnich. Widoki z niego też są niczego sobie, zwłaszcza, że coraz lepiej widać odległy Smerek 1222 m n.p.m. Najwyższy szczyt Połoniny Wetlińskiej to Roh mierzący 1255 m n.p.m.

Wracamy tym samym szlakiem, najpierw czerwonym do Chatki Puchatka, a potem żółtym na Przełęcz Wyżną. Po drodze Angelika spotyka swoją koleżankę ze szkoły podstawowej. Tak to jest. 🙂 30 kilometrów od siebie nie mogą się spotkać, to zobaczyły się ponad 200 kilometrów od domu. 🙂 Bardzo dużo na szlakach jest wycieczek szkolnych. Jedną z nich mijamy i słyszymy, że dziewczyna przy podejściu nabawiła się kontuzji i cała grupa musi wrócić się do autobusu. W lesie mamy jeszcze okazję zobaczyć pasącą się sarnę. Dla niektórych jest to wielkie przeżycie. My to mamy codziennie pod oknem przy domu. 🙂 Docieramy po godzinie 13 na parking. Tam kupujemy magnes i wracamy do kwatery, po drodze zatrzymując się w miejscowym sklepie w Wetlinie.

Zachęcamy Cię do odwiedzin naszych stron na FacebookuInstagramieTwitterze i Google+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl oraz wsparcia naszej pracy. Komentuj i polecaj znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.

Bieszczady: Przełęcz Wyżna. Tutaj rozpoczyna się żółty szlak na Połoninę Wetlińską
Znana przez wszystkich miłośników Bieszczadów Przełęcz Wyżna. Ci co nie bardzo orientują się w nazwach - przełęcz, z której najczęściej wędruje się na Połoninę Wetlińską do Chatki Puchatka szlakiem ...
Połonina Wetlińska w deszczu i mgle
Trzeci dzień w Ustrzykach Górnych rozpoczęliśmy od wizyty w kościele. Spakowani, udaliśmy się na Mszę Świętą, na godzinę 8. Było na niej może 20 osób. Po wyjściu strasznie się rozpadało i zamgliło. Ni...
Opołonek w Bieszczadach – najdalej wysunięty na południe punkt Polski
Opołonek jest jednym ze szczytów Bieszczadów Zachodnich i najdalej wysuniętym na południe punktem Polski. Znajduje się on na granicy polsko-ukraińskiej i mierzy 1028 metrów. Szczyt znajduje się na ...
Bieszczadzka przygoda. Dzień II – Połonina Wetlińska
Na drugi dzień pobytu w Bieszczadach, wybraliśmy wypad na Połoninę Wetlińską - najchętniej po Tarnicy, odwiedzane miejsce w tym paśmie. Przeliczyliśmy dzień wcześniej, że ta trasa będzie najdłuższa,...