Najłatwiejszy szlak na Czantorię Małą z dzieckiem

15.11.2018 | Od samego rana wiedzieliśmy, że ta wycieczka ma być krótka. Po sprawdzeniu pogody i upewnieniu się, że nikt nie przewiduje zmian w prognozach na ten dzień, wybraliśmy do zdobycia szczyt Czantoria Mała 866 m n.p.m. Plusem było to, że nigdy tam nie byliśmy. Ciekawość zdobycia szczytu, a także przejścia szlakiem zrobiła swoje. Patrząc na żółty kolor, od razu wiedzieliśmy, że będzie na nim ciekawie. Jest to dość strome zbocze, które musimy pokonać na stosunkowo krótkim odcinku. Zobacz inne ciekawe szlaki w Beskidzie Śląskim.

Mapa trasy turystycznej na Czantorię Małą z Ustronia

Czantoria Mała - mapa

Na Czantorię Małą z Ustronia w Beskidzie Śląskim

Podjeżdżamy do miejscowości Ustroń na parking w okolicy ulicy Jelenica. Od razu go rozpoznajemy, bo znajduje się na nim dużo miejsca na pozostawienie samochodu, a w pobliżu zrobione jest spore miejsce na odpoczynek. Upewniamy się jeszcze u spotkanych gości czy na pewno można zostawić samochód, bo jest znak „zakaz postoju”. Na mapach to miejsce uznawane jest za parking. Sami są zdziwieni tym znakiem, chociaż widać, że są to osoby odpowiedzialne za porządek w tym miejscu.

Ruszamy za żółtymi znakami namalowanymi na drzewach. Mijamy tablice z informacjami odnośnie pożaru w lesie oraz mapę, która została zniszczona. Po przejściu niewielkiego odcinka mijamy tablice „Szlak Marsz na Turka”, a nad nimi górujący krzyż z kamieniami. Wspinamy się do góry. Teren cały czas jest nachylony, przez co robi nam się coraz cieplej. W oddali gdzieś za mgłą słychać pracujących leśników.

Góra Czantoria Mała 866 m n.p.m. – szczyt

W mgnieniu oka dochodzimy spokojnie do połowy szlaku albo i nawet dalej. Prowadzimy siebie na przemian. Raz ja ciągnę tę grupę, raz Mati z Mają są na przodzie. Ostatecznie to oni pierwsi łączą się z czarnym szlakiem z Podlesia, który blisko szczytu do nas dołącza. Wraz z nim chwilę spacerujemy. Na łące przed zdobyciem najwyższego punktu rozchodzimy się z nim. My idziemy w lewo, on w prawo aż na Czantorię Wielką 995 m n.p.m. Szybciutko zdobywamy miejsce, gdzie znajdują się tabliczki. Szczyt jest ciut wyżej w lesie.

Przez całą trasę towarzyszy nam mgła i teraz też nas nie opuszcza. Stwierdzamy, że skoro tutaj jesteśmy, to podejdźmy na łąkę, na której jest punkt widokowy. Tam nie doprowadzi nas szlak. Otóż stojąc przodem do tabliczek, trzeba pójść prosto i wejść drogą do lasu. Dotrzemy wtedy do wspomnianego miejsca. Przejście trwa jakieś 5 minut. Po chwili na szczycie schodzimy w dół tym samym szlakiem. W niższych partiach mamy okazję obejrzeć widoki, które pojawiają się na kilka minut. Po około 45 minutach jesteśmy na dole przy samochodzie, którym wracamy do kwatery.