Diadem Polskich Gór – Lesista Wielka i wieża widokowa na Dzikowcu

13.04.2019 | Diadem Polskich Gór kolekcjonujemy sobie od jakiegoś czasu. Do zdobycia szczytów nie zostało zbyt wiele, a będąc w Górach Kamiennych, udało się dołożyć do listy wierzchołek Lesista Wielka. Przy okazji wyszliśmy także na Dzikowiec, na którym znajduje się drewniana wieża widokowa.

Wieża widokowa na Dzikowcu

Wycieczkę rozpoczęliśmy na parkingu przy nieczynnym kamieniołomie obok drogi z Wałbrzycha do Mieroszowa. Tam oprócz nas, znajdowały się złożone, pocięte drzewa. Aby dojść do szlaku, musieliśmy przejść 500 metrów drogą główną, która jest bardzo niebezpieczna, ponieważ nie ma tam pobocza, a samochody jeżdżą bardzo szybko.

Dochodząc do tabliczek, skręcamy w lewo, ale zamiast iść zielonym szlakiem, to my idziemy polną drogą bez oznaczeń. Czemu? Ponieważ ta droga prowadzi bezpośrednio do wieży widokowej i nie nadkłada się kilometrów, a jakbyśmy poszli zielonym, to najpierw musielibyśmy iść przez Sokółkę na przełęcz, potem wyjść na Dzikowiec, iść do wieży i wrócić.

Dzikowiec parking Diadem Polskich Gór
Diadem Polskich Gór

Przechodzimy przez łąkę i po wejściu do lasu szukamy ostrego odbicia w prawo. Kamienista droga wyprowadza nas do znakowanej ścieżki rowerowej, Przy niej odbijamy w lewo i idziemy w górę prosto do wieży widokowej. Ta jest drewnianej konstrukcji sięgającej około 20 metrów.

Widoki z niej są bardzo ładne, jednak my nie mamy okazji tego doświadczyć, ponieważ zalegają gęste chmury. Widać tylko najbliższą okolicę. Od tego miejsca idziemy chwilę w dół, a następnie pod górę na szczyt Dzikowiec 836 m n.p.m. Tam wchodzimy razem ze szlakiem niebieskim i zielonym. Widoki z wierzchołka są marne, bo tylko w stronę północną.

wieża widokowa na Dzikowcu  Diadem Polskich Gór
wieża widokowa na Dzikowcu co widać
Dzikowiec Wielki szczyt

Diadem Polskich Gór – Lesista Wielka

Schodzimy z Dzikowca i idziemy teraz cały czas za znakami niebieskimi. Schodzimy do przełęczy i wchodzimy na Sokółkę 801 m n.p.m. Podejście jest ostre między wyciętymi drzewami. Oznakowania w terenie nie ma. Na szczycie znajduje się charakterystyczny kamień z oznaczeniem. Idziemy dalej na Polankę i wychodzimy na Stachoń 808 m n.p.m.

Widoki spod szczytu są bardzo dobre i niejedyne na całej trasie. Idziemy dalej i ostatni odcinek przed Lesistą skracamy, schodząc z niebieskiego szlaku. Ten odchodzi lekko w lewo, a my prosto szeroką drogą pod górę. Wychodzimy na górę i zdobywamy szczyt. Jest on zalesiony i przechodzi przez niego Główny Szlak Sudecki. Znajduje się tam drewniana wiata, mapa i tabliczki z oznakowaniem.

Zejście z Dzikowca
Sokółka Góry Kamienne Diadem Polskich Gór
Stachoń w Górach Kamiennych
Lesista Wielka  Diadem Polskich Gór

Szczyt Lesista Mała

Zmieniamy szlak na żółty i zmierzamy w kierunku samochodu. Przechodzimy przez szczyt Lesista Mała 780 m n.p.m., która leży nieopodal i szybko tracimy wysokość. Trzeba uważać, żeby nie zgubić znaków. Tuż pod szczytem wychodzimy na szeroką drogę, którą przez kilkadziesiąt minut idziemy w dół. Wychodzimy między parkingiem a miejscem, gdzie rano widzieliśmy tabliczki. Skręcamy w prawo i drogą asfaltową docieramy do samochodu.

Podczas wycieczki w Sudety polecamy Ci także Góry Złote i szlak na Czartowiec i Spicak.