Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, etap 2: Szczawnica – Jazowsko

Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, etap 2 Szczawnica - Jazowsko

II dzień wędrówki Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego dla Olivii Głębockiej to przejście ze Szczawnicy do Jazowska przez Bereśnik, Dzwonkówkę, Błyszcz czy Okrąglicę Północną. Przez cały dzień świetna pogoda i dość ciepło. Na trasie schronisko, super widoki, ognisko i woda od dobrych ludzi.

Spakowani kontynuujemy niebieskim szlakiem w Szczawnicy, a następnie zmieniamy go na kolor żółty. Będzie on nas prowadził przez Bryjarkę, Bereśnik, Dzwonkówkę, Błyszcz, Okraglicę Północną, aż pod samą Cebulówkę. Po zakupach w markecie – wody i prowiantu na ognisko, które mamy w planach idziemy ku górze.

Centrum Szczawnicy

Mijamy Muzeum Pienińskie, a po kilkuset metrach wchodzimy do lasu i udajemy się na szczyt Bryjarka. To miejsce uwielbiamy. Spod prawie stuletniego krzyża rozpościerają się niesamowite widoki. Zwłaszcza, że zawsze w tym miejscu jesteśmy dość wcześnie rano, to możemy zobaczyć snującą się mgłę.

Bryjarka (679 m n.p.m.)
Tatry z Bryjarki

Świat jeszcze śpi. Cisza… Tylko od czasu do czasu można usłyszeć przelatujące ptaki. Widoki nieziemskie na Pieniny i Tatry. Wracamy na szlak żółty i udajemy się do Schroniska PTTK Pod Bereśnikiem. Idzie nam się ciut lepiej niż wczoraj, ale dalej przyzwyczajamy się do cięższego plecaka.

Wędrujemy
Tatry
I nawet Trzy Korony po prawej

Podczas rozmowy nie wiemy nawet kiedy tak szybko przyszliśmy przed progi schroniska. Od razu wchodzimy do środka, żeby skonsumować śniadanie. Oczywiście było pyszne i jak zwykle w towarzystwie kota, który tym razem dobierał się do kiełbasek schowanych w plecaku.

Schronisko Pod Bereśnikiem
Jest i on 🙂
Widoki z okna

W środku schroniska, właściciele zdecydowali zostawić czajnik do dyspozycji turystów. Ostatnio, gdy byliśmy w styczniu to jeszcze go nie było. Naszym zdaniem jest to bardzo fajny pomysł. Jeśli ktoś chce tylko skorzystać z wrzątku nie musi wyczekiwać w kolejce nie wiadomo ile, a tym samym obsługa ma czas dla tych co coś zamawiają. Brawo dla pomysłodawców. Przed schroniskiem robimy pamiątkowe zdjęcie z rajdową flagą.

Dla Olivii Głębockiej z Gabonia
Ruszamy dalej

Ruszamy przed siebie i przez najbliższe 100 minut kolejno zdobywamy Bereśnik , Cieluszki, Kotelnicę i Dzwonkówkę. Tu odpoczywamy. Szczyt Dzwonkówka ogólnie jest zalesiony i jeszcze nie oznaczony, ale nie trudno go rozpoznać. Pod nim znajduje się polana widokowa. W okolicach szczytu ułożony jest kopiec z kamieni z wizerunkiem Pielgrzyma Jana Pawła II, a także wisi, każdemu chyba znana tabliczka „Himalaje 2 lata”.

Bereśnik (843 m n.p.m.)
Kopiec kamieni
Ten znak zna chyba każdy 🙂

Przez najbliższe prawie pięć kilometrów jest strasznie ciepło. Trasa jest bardzo widokowa, po jednej stronie możemy zobaczyć Gorce – pasmo sąsiadujące z Beskidem Sądeckim, zaś po drugiej Pasmo Radziejowej. Oj można się zachwycić Beskidem Sądeckim. Po drodze mijamy pojedyncze gospodarstwa.

Jakie miłe 😉

Bardzo głodni dochodzimy do znaku „Kaplica 200 m” – czyli pod sam Błyszcz. Już nie możemy się doczekać kiedy tam będziemy. Ostatkiem sił docieramy przed ołtarz. Padamy na twarz. :). Chwila odpoczynku i zabieramy się do ciężkiej pracy- zbieranie chrustu i rozpalanie ogniska. To jest to – pieczenie kiełbasek. Jemy i jest pyszne. Dodatkowo suszymy mokre ubrania. Zasiedzieliśmy się ale po takim posiłku, aż się nie chce wstawać i tak szybko uciekać :).

Błyszcz (945 m n.p.m.)
Pomnik JPII
Widoki ze szczytu

Kontynuujemy podróż po ponad godzinnej przerwie. Pierwszym szczytem z jakim musimy się zmierzyć to Jaworzynka. Następnie kolejno przechodzimy przez Koziarz, Suchy Groń, Wojakówkę i Okrąglicę Południową. Przez ten dzień denerwowała nas jedna sprawa, że w Beskidzie Sądeckim zostaje wyryta szeroka droga przez szczyty albo w pobliżu nich. My podróżnicy lubimy jednak leśne ścieżki, przyrodę taką jaka jest. Co za przyjemność iść po utwardzonej drodze ?. Mieliśmy to szczęście,ze pogoda była dość dobra i nie polało, bo inaczej byśmy byli cali z błota.

Poznaj piękno Beskidu Sądeckiego

Gdy dochodzimy do Okrąglicy Północnej, to przed Cebulówką zmieniamy szlak żółty na ścieżkę rowerową czerwoną, która poprowadzi nas asfaltem przez Brzynę do samego Jazowska. Ten dzień był tak ciepły,że wypiliśmy cały zapas wody. Nie chcieliśmy tak długiego odcinka iść bez kropli wody. Ustaliliśmy, znaczy wytypował mnie Mateusz do pójścia po wodę do jakiegoś najbliższego gospodarstwa, bo to ja jestem dziewczyną i niby ładniejszą częścią reprezentacyjną naszej grupy. No cóż poradzić. Podchodzę do najbliższego domu, a tu zaskoczenie – spotykamy znajomego z portalu społecznościowego z „Beskidomaniaków”. Z tego miejsca bardzo dziękujemy Tomkowi za użyczenie nam wody:).

Tutaj dostaliśmy wodę 🙂

Do Jazowska idziemy asfaltem, ale czas szybko mija w promieniach zachodzącego słońca. Drugi dzień wędrówki Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego dla Olivii Głębockiej zmierza ku końcowi. Cały czas można pomóc dziewczynce przez wpłatę dowolnej kwoty pieniędzy na jej konto 26 8805 0009 0018 7596 2000 0080 z dopiskiem „Olivia Głębocka”.

Kościół w Brzynie
Dunajec

Pokój dla nas znalazł się w Hotelu Orłowski na stacji paliw właśnie w tej miejscowości – Jazowsko 205. Jesteśmy bardzo zadowoleni. Kolacje zjedliśmy w ich restauracji. Zaskoczyła nas bardzo miła i profesjonalna obsługa. Na kolejny dzień zapowiadano brzydką pogodę, burzę i deszcz, wiec chcemy wyjść do Schroniska PTTK na Przehybie. Czy zostanie zrealizowany plan na następny dzień to już dowiecie się czytając kolejny artykuł, który ukaże się już niebawem.

Szczawnica Szlak żółty Dzwonkówka (983 m n.p.m.) Szlak żółty Błyszcz (945 m n.p.m.) Szlak żółty Okrąglica Północna (767 m n.p.m.) Szlak czerwony(rower) Jazowsko

Punkty do książeczki GOT PTTK – 25 punktów

* Szczawnica – Schronisko PTTK na Bereśniku 5 punktów
* Schronisko PTTK na Bereśniku – Dzwonkówka 5 punktów
* Dzwonkówka – Jaworzynka 6 punktów
* Jaworzynka – Jazowsko 9 punktów