Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, etap 4: Rytro – Homrzyska

Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, etap 4: Rytro - Homrzyska

IV dzień wędrówki Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego dla Olivii Głębockiej to przejście z Rytra do Homrzysk przez Makowicę i Wilcze Doły. Na całej trasie świetne warunki i widoki. Spokojny dzień zakończony miłym wieczorem w gospodarstwie agroturystycznym „Pod Brzozą”.

Po jako takiej nocy w Rytrze udaliśmy się w dalszą drogę. Przekroczyliśmy przejazd kolejowy, gdzie akurat jechało ryterskie pendolino.

Ryterskie pendolino 😀

Poczekaliśmy kilka minut i weszliśmy na drogę prowadzącą z Nowego Sącza do Piwnicznej-Zdroju. Najpierw wizyta w sklepie i uzupełnienie zapasów. Musieliśmy się zapakować na ten dzień, ale i przyszły, bo nie wiedzieliśmy czy będzie tam gdzieś sklep, a na mapie nie był nigdzie zaznaczony, więc lepiej coś mieć ze sobą.

Droga Nowy Sącz – Piwniczna-Zdrój

Po minionej nocy, burzy i opadach deszczu trochę się ochłodziło, ale szlak też zrobił się rozmoczony. Przechodzimy przez most nad Popradem i wędrujemy czerwonym szlakiem, aż prawie pod samą Cyrlę. Pogoda z biegiem czasu się poprawia, więc idzie się jeszcze lepiej. Nad nami jednak wisi ciemna chmury, ale na szczęście nie pada. Miejscowość Rytro jest miejscem, gdzie spotyka się Pasmo Radziejowej z Pasmem Jaworzyny Krynickiej, więc opuściliśmy to pierwsze na kilka dni, bo jeszcze w ostatni dzień w nim będziemy. Teraz będziemy wędrować już tym nieco niższym pasmem, ale dość długim. Po dotarciu do ścieżki żółtej odbijamy na lewo. Kierujemy się teraz na Makowicę. Ścieżka nie jest za dobrze oznaczona, ale jakoś nią idziemy. W pewnym momencie gubimy ją i idziemy intuicyjnie. Kiedyś byliśmy już w pobliżu więc orientujemy się w terenie.

Tutaj w prawo 🙂
A widoki są przepiękne
Koło kapliczki prosto
Wiadomo, że tutaj gdzie nie ma szlaku to są najlepsze widoki 🙂
Idąc od dołu tutaj odbijamy w lewo. Po 200 metrach dojdziemy do niebieskiego szlaku
I będziemy mieć takie widoki 🙂

W końcu dochodzimy do szlaku niebieskiego idącego z Woli Kroguleckiej. Polecamy, będąc w pobliżu właśnie Woli Kroguleckiej odwiedzić nową platformę widokową – ślimaka :). Wchodzimy do lasu i idziemy już teraz bezpośrednio na Makowicę – szczyt zaliczany do Korony Beskidu Sądeckiego. Nie trwa to długo jak docieramy na miejsce.

Makowica (948 m n.p.m.)

Na szczycie ułożony jest kopczyk, który znajduje się już tam od wielu lat. Oprócz tego jest powalone drzewo, które służy idealnie jak ławeczka.

Odpoczywamy chwilę i idziemy dalej, ostro w dół, żeby dojść do szlakowskazu. Szlaki są w miarę oznaczone, ale szału nie ma. Trzeba uważać, żeby nie przegapić odejścia, bo innych dróg jest dużo. Po dojściu na miejsce robimy sobie śniadanie. Jest to miejsce na naszej trasie gdzie możemy sobie spokojnie posiedzieć dłużej, bo teraz będziemy schodzić przez Wilcze Doły do Homrzysk.

Szlakowskaz
Miejsce postoju

Tutaj można iść na Halę Łabowską albo do Rytra przez Cyrlę Głównym Szlakiem Beskidzkim. Nasz Główny Szlak Beskidu Sądeckiego skręca w lewo i idzie zielonym kolorem na Wilcze Doły.

Polana Ogórkowa

Po drodze napotykamy na Polanę Ogórkową i pomnik upamiętniający walczących na tych terenach w latach 1939-1945 partyzantów Armii Krajowej.

Pomnik upamiętniający oddziały partyzanckie Armii Krajowej

O tym miejscu nie wiedzieliśmy, a nawet nie ma go zaznaczonego na mapach. Idziemy dalej i docieramy na Wilcze Doły. To okazała polana, z której rozciągają się fantastyczne widoki na Sądecczyznę, Pogórze Rożnowskie i Beskid Niski. Wilcze Doły również zaliczane są do Korony Beskidu Sądeckiego.

Wilcze Doły

Kładziemy się na polanie i leżymy, leżymy, leżymy, leżymy no i leżymy… Jest przyjemnie, ciepło, lekki wiaterek, a do kwatery już coraz bliżej. Liczymy, że jednak sklep gdzieś będzie i kupimy sobie lody. Zmieniamy dalej szlak na niebieski i kierujemy się w stronę Nawojowej. Wchodzimy na jeden z najpiękniejszych odcinków w Beskidzie Sądeckim.

W stronę Beskidu Wyspowego i Gorców
Nowy Sącz
Prawie jak połoniny
Nawojowa

Dochodzimy do drogi asfaltowej idącej do centrum Nawojowej. My skręcamy w prawo i będziemy teraz szli asfaltem. To około 5 kilometrów, czyli jakaś godzina drogi. Na trasie jest sklep i kupujemy w nim lody :). Dochodząc do miejscowości Homrzyska dzwonimy jeszcze do Pani Ireny, żeby dokładnie dowiedzieć się jak do niej dotrzeć. Wreszcie jesteśmy. Właścicielka wita nas szerokim uśmiechem. Znajdujemy się w gospodarstwie ekologiczno-agroturystycznym „Pod Brzozą” – Homrzyska 3.

Dostajemy przytulny pokoik przy okazałym tarasie, na którym jest stół bilardowy. Gospodyni oprowadza nas po budynku, a następnie wraca do swoich obowiązków. My mamy czas na zrobienie prania i jedzenia. Jest tutaj czysto i przytulnie. Koszt to 25 złotych od osoby. Po 17 przylatują do nas rezolutne dzieciaki, które chcą się bawić :). Okazuje się, że to wnuki Pani Ireny. Wieczorem Angelika spędza z nią czas rozmawiając ponad godzinę :).

Gospodarstwo ekologiczno-agroturystyczne "Pod Brzozą"
Gospodarstwo ekologiczno-agroturystyczne „Pod Brzozą”

Rytro Cyrla szlakSzlak niebieski Makowica Wilcze Doły Szlak niebieski Nawojowa Szlak czarny(rower) Homrzyska

Punkty do książeczki GOT PTTK – 23 punkty

* Rytro – Makowica 11 punktów
* Makowica – Wilcze Doły 4 punkty
* Wilcze Doły – Homrzyska 8 punktów