Góra Ojca – piaszczysta wydma w Kampinoskim Parku Narodowym

01.02.2019 | Bardzo szybko minęły nam ostatnie 3 dni pierwszego miesiąca w roku. Rozpoczął się luty, a my ruszyliśmy po spokojnej nocy do Izabelina, gdzie w planach mieliśmy rozwiązanie questa „wydmowym szlakiem po KPN”. To był ostatni punkt do realizacji w Kampinoskim Parku Narodowym, bo kilka godzin później przenosiliśmy się już do Warszawy.

Przed godziną 9 zameldowaliśmy się w Izabelinie na parkingu przy Centrum Edukacji Kampinoskiego PN. Tam także startował quest, więc złożyło się idealnie. Otoczenie fajne do przyjścia tutaj z dziećmi. W zimie z wydmy, tuż przy parkingu ludzie zjeżdżają na sankach. Wzdłuż ścieżki znajdują się tablice informacyjne, z których bardzo dużo można się dowiedzieć. Trochę dalej są huśtawki, zjeżdżalnie czy mała ścianka do wspinaczki. Ścieżka koloru zielonego prowadziła nas przez bujny las, który skrywał w sobie wiele tajemnic. Po jakimś czasie dołączył szlak czerwony i niebieski. W sąsiedztwie trasy znajduje się szkoła dla niewidomych dzieci w Laskach. KPN słynie z piaszczystego terenu, jednak przy aktualnych warunkach i zalegającym śniegu nie można było tego zobaczyć.

Wydmy z Kampinoskiego Parku Narodowego uważane są za najlepiej zachowane wydmy śródlądowe w całej Europie. Powstały 12 tysięcy lat temu. Naszym głównym celem była Góra Ojca – piaszczysta wydma wznosząca się na wysokości 100,6 m n.p.m. Na niej znajduje się jedna z wież obserwacji przeciwpożarowej. Mierzy 25 metrów i widać z niej teren w odległości 10-15 kilometrów. Wydma porośnięta jest borem sosnowym. Niektóre z drzew mają bardzo ciekawe, poskręcane kształty liry lub kandelabrów. Można zaobserwować tutaj sosny zwane „kroczącymi”.

Idąc śladem questa można dobrze poznać okolicę i jedną z wizytówek Kampinoskiego Parku Narodowego, czyli wydmy. Co więcej. Po rozwiązaniu hasła, gdy udamy się do budynku Centrum Edukacji Kampinoskiego Parku Narodowego możemy odebrać nagrodę i wpisać się do księgi questa. Ostatni wpis to marzec 2018. Czyżby tak mało osób wybierało tę formę spędzania wolnego czasu na Mazowszu? My się wpisaliśmy i Was też zachęcamy. 🙂 A tymczasem ruszamy do Warszawy!

Skansen Budownictwa Puszczańskiego | Quest w Granicy i Kampinosie
30.01.2019 | Po przyjeździe w minionym dniu do Kampinoskiego Parku Narodowego i małym rekonesansie w terenie, wybraliśmy się do Granicy. Jest to dawna wieś, położona kilka kilometrów od większej miejs...
Spędziliśmy 6 dni na Mazowszu. Poznaliśmy Kampinoski PN i zwiedziliśmy Warszawę
Na przełomie stycznia i lutego, czyli ostatnich kilka dni spędziliśmy na zwiedzaniu województwa mazowieckiego. Na początku roku wyznaczyliśmy sobie 5 celów podróżniczych, które musimy zrealizować w 20...
Pierwszy raz w Kampinoskim Parku Narodowym i na Głównym Szlaku Puszczy Kampinoskiej
29.01.2019 | Zjechaliśmy w prawo z drogi ekspresowej S7 i wiedzieliśmy, że do Kampinoskiego Parku Narodowego została nam niecała godzina. Minuty ciągnęły się nieubłaganie, a wskazówki jakiś czas temu ...