Schronisko Stare Wierchy z dzieckiem – opis szlaku i mapa

Drugi dzień w maju na szlaku i to drugi raz na szlaku gorczańskim. Niedawno, pierwszego maja byliśmy na Turbaczu – najwyższym szczycie Gorców, a teraz zrobiliśmy trasę z Poręby Wielkiej przez Tobołczyk na Stare Wierchy, czyli po sąsiedzku Turbacza. Cały czas poznajemy nowe szlaki i dlatego często chodzimy ścieżkami, które może są mniej widokowe, ale na pewno mają w sobie coś atrakcyjnego.

Opis szlaku turystycznego do schroniska na Starych Wierchach

Jest 10.05.2018. Dojeżdżamy do Poręby Wielkiej, małej miejscowości w gminie Niedźwiedź obok Mszany Dolnej. Tam na końcu wsi zatrzymujemy się na poboczu na szlaku zielonym. Niestety jakiegoś konkretnego parkingu nie ma tam żadnego. Współrzędne postoju: 49.582494, 20.043711. Pozostaje jeszcze zostawienie samochodu przy przystanku autobusowym lub po zapytaniu na posesji u gospodarzy. My znaleźliśmy miejsce przy drodze, którą raczej nikt nie jeździ, a można nią dostać się do wsi Olszówka.

Mapa trasy turystycznej na Stare Wierchy przez Tobołczyk i Tobołów

Przy tej wycieczce korzystaliśmy z mapy wydawnictwa Compass, ponieważ dobrze są na niej zaznaczone szlaki, którymi wędrowaliśmy. Trasa ma około 14 kilometrów długości, a czas jej przejścia to około 5 godzin. Podejście na Tobołczyk jest długie, ale łagodne.

Szlak na Tobołczyk

Po spakowaniu się wracamy około 300 metrów do miejsca, gdzie jest przystanek autobusowy i skręcamy w prawo. Mijamy kilka domów, idąc cały czas po asfalcie. Prowadzi nas ścieżka zielona i żółty szlak turystyki konnej. Po przejściu asfaltu wchodzimy na drogę gruntową.

Idziemy do góry i mijamy się z pracownikami Gorczańskiego Parku Narodowego, bo właśnie już znajdujemy się na terenie Parku Narodowego. Przechodzimy przez szlaban, który po chwili od naszego przejścia zostaje otwarty, bo w górę jedzie ciężki sprzęt po drzewo. Na tym odcinku trzeba uważać, bo może być grząsko i niebezpiecznie.

Idziemy ścieżką koloru czerwonego. Droga prowadzi kilkoma zakosami, ale nie jest zbyt ciężka. Cały czas wznosimy się lekko do góry, jednak w ogóle nie czuć podejścia. Przechodzimy przez 2 potoki: Poręba i Za Janusów. Co jakiś czas widzimy ławki, przy których można odpocząć. Ścieżka jest długa idealna na rower lub na wycieczkę z wózkiem.

Zdobywamy Tobołczyk i Tobołów niedaleko Starych Wierchów

Dochodzimy na Tobołczyk 966 m n.p.m. i Tobołów 994 m n.p.m. Te miejsca stały się jednym z ośrodków kolarstwa górskiego w Polsce. Na ich północno-wschodnich, opadających do Koninek stokach poprowadzono kilka tras zjazdowych dla kolarzy górskich, którzy tutaj trenują m.in. zjazd na szybkość. Na trasach zamontowano drewniane pomosty do skoków, są naturalne terenowe 'hopki’ i inne typowe dla tego sportu terenowe przeszkody.

Wyciąg krzesełkowy 'Tobołów’ przewozi w górę również kolarzy z rowerami. Zamontowana w pobliżu przez Gorczański Park Narodowy tablica, przedstawia panoramę szczytów, jakie możemy oglądać z tej polany. Tutaj też ma swój początek ścieżka edukacyjna 'Wokół doliny Poręby’.

Suhora 1000 m n.p.m. w Gorcach

Przechodzimy przez Tobołczyk i Tobołów i tuż pod szczytem Suhora 1000 m n.p.m., na którym znajduje się obserwatorium astronomiczne należące do Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Na jego lokalizację wybrano ten właśnie szczyt ze względu na czyste powietrze i brak w pobliżu większych miejscowości, które by swoimi światłami zakłócały obserwację.

Na Przełęczy pod Obidowcem robimy krótką przerwę, ponieważ jesteśmy w trasie już ponad 2 godziny, a na liczniku ponad 8 kilometrów. Do schroniska na Starych Wierchach jeszcze tylko 45 minut, chociaż ten czas jest zawyżony. Droga prowadzi głównie po płaskim bez większych zejść i podejść. Chętni mogą jeszcze zdobyć Obidowiec 1106 m n.p.m., którego zbocza trawersujemy, idąc 'Kopaną Drogą’. Po wyjściu na Polanę Pudziska widzimy Tatry.

Schronisko Stare Wierchy – miejsce na wycieczkę z dzieckiem

Jesteśmy już na Starych Wierchach. Schronisko położone jest w zachodniej części Gorców na wysokości 968 m n.p.m. na pięknej leśnej polanie. Roztacza się stąd wspaniały widok na panoramę Tatr w całej niemal rozciągłości. Można również podziwiać panoramę Beskidu Wyspowego, niektóre szczyty Gorców, a nawet Babią Górę. Okolice Starych Wierchów to głównie świerkowe lasy i polany, latem pełne borówek. W pobliżu schroniska przebiegają liczne szlaki stwarzające dogodne warunki dla pasjonatów turystyki pieszej, konnej i rowerowej.

W zimie nachylenie stoków polany stwarza dogodne warunki do uprawiania narciarstwa zjazdowego, a w sąsiedztwie schroniska czynny jest wyciąg. W okolicy są także liczne szlaki dla miłośników narciarstwa biegowego. Obiekt oferuje smaczną domową kuchnię oraz 28 miejsc noclegowych. Obok budynku istnieje możliwość rozbicia namiotu i palenia ogniska. Wchodzimy do środka i zamawiamy żurek i pomidorową. Jedzenie tutaj jest bardzo dobre, a przekonaliśmy się już kiedyś o tym. Kupujemy także magnes i podbijamy pieczątkę do książeczki. W międzyczasie przychodzi do obiektu wycieczka dzieci ze szkoły podstawowej.

Ze Starych Wierchów do Poręby Wielkiej

Ze Starych Wierchów idziemy szlakiem żółty w towarzystwie Głównego Szlaku Beskidzkiego. Schodzimy ostro w dół i wychodzimy na polanę, na której końcu skręcamy w prawo. Na szlaku spotykamy oprócz wycieczki jeszcze kilka osób. Nie ma porównaniu z tym, co było na początku maja na Turbaczu. Szlak żółty po przejściu przez łąki schodzi ostro w dół. Trzeba uważać na luźne kamienie. Jest tutaj zejście krótkie, ale konkretne. Przed nami ostatni zakos i widzimy już szlak zielony, którym po 200 metrów dochodzimy do samochodu.