Górskie cuda gminy Iwkowa: Szczełba i polana pod Kopcem

Mieszkam w małej miejscowości Kąty w gminie Iwkowa, która znajduje się obrębie dwóch pasm górskim – Pogórza Wiśnickiego i Beskidu Wyspowego, tak więc otaczają mnie dookoła góry i pagórki. Wczoraj – 17 października postanowiliśmy wybrać się gdzieś na pobliskie wzniesienia i nieco bliżej poznać ciekawe zakątki gminy Iwkowa.

Od rana deszczowa pogoda nie pozwalała na wybranie dłuższej trasy i wyjazdu gdzieś w wyższe góry. Pojechaliśmy do miejscowości Połom Mały na Krzyż Jubileuszowy z 2000 roku, który góruje nad Kątami i rozciąga się z niego fenomenalna panorama na Beskid Wyspowy i Pogórze Wiśnickie. Krzyż zbudowany wzniesiony został w 2000 roku, z okazji jubileuszu 2000-lecia chrześcijaństwa i 20-lecia parafii Kąty. Można na niego dotrzeć albo drogą krzyżową, rozpoczynającą się nieopodal domu weselnego „Strumyk”, albo od strony młyna w Kątach. My podjeżdżamy samochodem pod same schodki prowadzące do krzyża. Biegnie tamtędy zielony szlak turystyczny.

Droga krzyżowa do Krzyża Jubileuszowego
Krzyż Jubileuszowy
Widok na Kąty. Widoczny kościół i szkoła podstawowa
Widok spod krzyża. W prawym górnym rogu widać Jaworz w Beskidzie Wyspowym

Od krzyża przejechaliśmy w okolice szczytu Szczełba (511 m n.p.m.), na który dostaliśmy się leśną drogą, bez żadnych oznakowań. Nie spodziewając się, obejrzeliśmy kapitalne widoki sięgające, aż po Beskid Niski. Pani jesień na dobre zagościła w naszych górach. Po drodze minęliśmy grzybiarza, który myślał, że my również idziemy w poszukiwaniu grzybów. Po 20 minutach od samochodu znaleźliśmy najwyższy punkt. Znajdował się na nim korzeń drzewa. Pobliski rejon Szczełby był wykoszony, a krzaki wycięte. Drzewa w pobliżu pomalowane były pomarańczową farbą, a na jednym z nich namalowana była żółta strzałka.

Droga na szczyt Szczełba
Widoki z trasy
Kierunek na szczyt
Szczyt

Ze szczytu poszliśmy jeszcze kawałek ze zwykłą drogą i odnaleźliśmy zaniedbaną kapliczkę. W pobliżu nie było żadnych domów, pewnie dlatego taka była. Niesamowite rzeczy odkrywaliśmy będą tak niedaleko.

Kapliczka w okolicach Szczełby

Ostatnim punktem była polana pod Kopcem, na której jest wiata turystyczna, miejsce na ognisko i przepiękny widok na okoliczne wzniesienia, które są o wiele niższe od miejsca, w którym byliśmy. Również dojedziemy tutaj samochodem. Dalej od wiaty można iść żółtym szlakiem na Kopiec i Kobyłę, albo powędrować szlakiem Polski Walczącej do cmentarza wojennego numer 300.

Wiata pod Kopcem
I widoki od wiaty
I na pasmo Jaworza

Cuda Gminy Iwkowa: Wschód na polanie pod Kopcem
Maraton wschodów słońca trwa w najlepsze :). Dzisiaj byliśmy w Beskidzie Wyspowym i podziwialiśmy budzący się dzień z polany pod Kopcem w gminie Iwkowa, na której terenie mieszkam, tam więc mieliśmy n...
Beskid Wyspowy: Na nieoznakowanym wzgórzu na Michalczowej
Ostatnio w sobotę odkryliśmy ciekawe miejsce w Beskidzie Wyspowym. Znajduje się ono na styku 3 gmin: Łososiny Dolnej, Iwkowej i Laskowej i trzech miejscowości: Michalczowej, Kątów i Sechnej. Widoki ma...
Pogórze Wiśnickie: Iwkowa – Piekarska Góra | pierwszy raz Maja w chuście
5 kwietnia 2018 wybieramy się na granicę Pogórza Wiśnickiego i Beskidu Wyspowego. Planujemy zdobyć Piekarską Górę w paśmie Szpilówki. Decydujemy się na krótką wycieczkę, ponieważ pierwszy raz niesiemy...
Beskid Wyspowy: Kopiec, polana Mulowiec i walki AK
23 marca 2018. Wybieramy się w Beskid Wyspowy w celu zdobycia Kopca i dojścia do Polany Mulowiec, na której swoje walki stoczyli żołnierze Armii Krajowej. Znajdujemy się na granicach dwóch gmin - Iwko...
Pogórze Wiśnickie: Wędrujemy na Szpilówkę w poszukiwaniu wieży widokowej
Pogórze Wiśnickie? Pewnie rzadko w nim bywacie. Ogólnie jakoś nasze rodzinne strony, czyli Pogórza nie cieszą się zbyt dużą popularnością wśród turystów. Czemu tak jest, tego nikt nie wie. Może zmieni...