Góry Świętokrzyskie – Łysa Góra i Szczytniak

Łysa Góra

Ostatni dzień w Górach Świętokrzyskich spędziliśmy na dwóch szczytach – Łysej Górze i Szczytniaku. Wyszliśmy na Święty Krzyż do klasztoru na Mszę Świętą, trafiliśmy na Dymarki Świętokrzyskie w Nowej Słupi i zawody w kolarstwie górskim podczas powrotu do domu.

Nasz dzień zaczęliśœmy o godzinie 5.30. Przywitało nas przebijające się słońce. Ten dzień zapowiadał się dobrze. Szybko się spakowaliśœmy i wyruszyliśœmy z miejsca noclegowego, aby być w miejscowośœci Trzcianka na godzinę 7:00.

Zaparkowaliśmy na szlaku czerwonym, kilkadziesiąt metrów od drogi głównej, w miejscu, w którym nikomu nasz samochód nie przeszkadzał. Mapa, plecaki i przed siebie.

Ogólnie wyjœście na szczyt jest przyjemnoœścią, chociaż w tym dniu było tam niezłe błoto. Większe podejœście jest dopiero przy samym klasztorze, po około 40 minutach spokojnego marszu. Po dojściu na teren klasztoru i zrobieniu kilku zdjęć weszliśmy do środka na Mszę Świętą o 8:00.

Do galerii widokowej na gołoborzu musieliœmy trochę podejśœć asfaltem, który poprowadzony jest z parkingu z Huty Szklanej. Przeszliśœmy przez kasę biletową, gdzie nikt nie pobierał opłat  i zeszliœśmy po metalowych schodkach.

Galeria widokowa na Łysej Górze
Gołoborze na Łysej Górze

Chwilę byliśœmy sami bez krzyków turystów, ale co dobre zawsze szybko się kończy. Zaczęli się schodzić, więc postanowiliœśmy wracać do samochodu, aby jeszcze tego dnia wyjśœć na Szczytniak w Paœśmie Jeleniowskim.

Klasztor na Łysej Górze

Od sanktuarium schodziliœśmy szlakiem niebieskim do Nowej Słupi. Tutaj można zobaczyć kilka miejsc. Pierwsze to cmentarz jeńców radzieckich, do którego można trafić po odbiciu w lewo od Kapliczki Matki Bożej. Po powrocie na szlak niebieski co jakiœ czas są stacje drogi krzyżowej. Po około 30 minutach dochodzimy do wiaty, od której trzeba odbić w prawo i podejść do góry 50 metrów, aby zobaczyć Buk Jagiełły.

Buk Jagiełły

Niestety nie zobaczyliśmy Kamiennego Pielgrzyma, ponieważ zaczepiła nas ochrona imprezy „Dymarek Świętokrzyskich”, która odbywała się w Nowej Słupi. Po odbytej z nami rozmowie i stwierdzeniu, że nie będziemy w tej imprezie uczestniczyć jeden z ochrony odprowadził nas do wyjścia. Była taka zasada, że tylko z ochroną można przejść ten odcinek, gdy nie uiści się opłaty za pobyt na tej imprezie. Tak więc doszliśmy do szlaku koloru zielonego i udaliśmy się nim, aby dotrzeć do naszego samochodu. Szliśmy asfaltem ponad 3 kilometry.

Przejechaliśmy do miejscowości Stary Skoszyn skąd czarnym szlakiem udaliśmy się na Szczytniak (554m). Bardzo szybko się wychodzi na szczyt. Jedynym problemem są kałuże, które trzeba cały czas omijać. Jest dość sporo odejść więc dla przestrogi trzeba pilnować znaków. Po około 50 minutach dochodzimy do małego gołoborza. Kamienie w tym dniu były śliskie i trzeba było uważać.

Gołoborze na Szczytniaku

Ogólnie szczyt nie jest oznaczony. Po prostu dochodzi się do czerwonego szlaku. Jedyną informacją jaką tam znajdziemy na czerwonej tablicy to, to że jest tam Rezerwat Szczytniak.

Szczytniak

Na szczycie zjedliśmy drugie śniadanie, porobiliśmy zdjęcia i ruszyliśmy przed siebie. Niestety ze smutnymi minami wracaliśmy do samochodu, ponieważ tak dużo ciekawych miejsc jest wartych zobaczenia, a my musimy wracać do domu. W drodze powrotnej obiecaliśmy sobie, że musimy tutaj jeszcze przyjechać i pochodzić po okolicznych wzniesieniach.

Zachęcam jeszcze do głosowania na mnie w plebiscycie Wielkie Odkrywanie Małopolski w kategorii Małopolska Osobowość Turystyki wysyłając SMS o treści MAL.138 pod numer 72355 (koszt 2,46 z VAT). Głosowanie trwa do 6 września. Głosując na mnie, masz szansę wygrać koszulki górskie. Więcej można dowiedzieć się tutaj.

Mapka poglądowa

Góry Świętokrzyskie - Łysa Góra
Góry Świętokrzyskie – Łysa Góra

Punkty do książeczki GOT PTTK – 10 punktów