Hala Krupowa i Polica z widokiem na Tatry

Polica

Wyrwaliśmy się na wolny weekend na górski szlak. Los padł na Pasmo Policy w Beskidzie Żywieckim. Planowaliśmy zrobić trasę z Sidziny na Halę Krupową, dalej na Policę, później powrót na halę i przejście przez Okrąglicę i Judaszkę z powrotem do Sidziny. Szlak bardzo przyjemny i atrakcyjny zarazem, z możliwością ogrzania się w schronisku i obejrzenia pięknych widoków na Tatry, Babią Górę, Beskid Makowski czy Beskid Wyspowy.

Rozpoczęliśmy naszą sobotnią podróż w małej miejscowości Sidzina, przy skansenie i Domu Wczasów Dziecięcych. Znajduje się tutaj bezpłatny parking wzdłuż drogi.

Parking w Sidzinie przy skansenie

Była godzina 7:20 gdy weszliśmy na szlak zielony. Minęliśmy kapliczkę i po oblodzonym asfalcie przeszliśmy obok domów. Przy jednym przywitał nas wesoły psiak ślizgając się na lodzie niemiłosiernie.

Kapliczka przy szlaku

W towarzystwie niedaleko płynącego Potoku Kamyckiego. przeszliśmy przez Polanę Kojsową. Tuż za nią odbiliśmy w lewo, mijając dwóch leśniczych. Gdzieniegdzie można było spotkać śnieg, chociaż było go jak na lekarstwo.

Szlak zielony z Sidziny na Halę Krupową

Przeszliśmy przez kolejną polane zwaną Pastwową, a las robił się coraz rzadszy. Gdy byliśmy tuż przed Halą Krupową to w pewnym momencie, zatrzymując się na odpoczynek zobaczyliśmy Tatry. Widzieliśmy wstające słońce na początku wędrówki, a wschód mimo braku bezchmurnego nieba musiał być bardzo okazały.

Przed Halą Krupową

Po dojściu na Halę Krupową, od razu rzucił nam się w oczy dawny szałas pasterski, a nieco wyżej kolejna piękna panorama.

Tatry i dach szałasu po prawej

Trochę wyżej widzimy szlakowskaz. Na jednym z nich ciekawi nas napis – „PKS Sidzina – Dom dziecka”. Na dole i na mapie natomiast jest to Dom Wczasów Dziecięcych.

Szlakowskaz na Hali Krupowej

Skręcamy do Schroniska PTTK na Hali Krupowej. Nie jesteśmy tam sami, a za nami docierają kolejni wędrowcy. W środku jemy pierwsze śniadanie i odpoczywamy przed wyjściem na Policę (1369 m).

Schronisko PTTK na Hali Krupowej

Jest to dość małe schronisko, ale bardzo przytulne. Dysponuje 38 miejscami noclegowymi w pokojach 2-, 4-, 10- i 16-osobowych. Do dyspozycji gości jest bufet oraz jadalnia o pojemności do 30 osób. W schronisku znajduje się też stacja GOPR.

Jadalnia

Regenerujemy siły i ruszamy na Policę (1369 m). Droga mija bardzo szybko. Jest to zaledwie 30 minut, idąc w miarę spokojnym tempem. Wracamy jednak wspomnieniami do widoków spod schroniska.

Spod schroniska

Docieramy na Policę (1369 m) i pierwsze co widzimy to Babia Góra (1725 m).

Masyw Babiej Góry

Jak zawsze, szczyt prezentuje piękne widoki na łańcuch Tatr.

Na Policy 🙂

Wychodzimy wyżej, a widoki są jeszcze piękniejsze.

Dawniej szczyt nosił nazwę Police. Słowo police jest pochodzenia wołoskiego i oznaczało półkę, na której w bacówce trzymano sery

Nakręcamy jeszcze filmik i wracamy na Halę Krupową.

Pod sam koniec przechodzimy jeszcze przez Kucałową Halę. Panorama widokowa obejmuje Pasmo Jałowieckie i dolinę Skawicy, Beskid Makowski, Gorce i Tatry.

Kucałowa Hala

Przeszliśmy przez Halę Krupową i ruszyliśmy w stronę Okrąglicy (1247 m). Na szczycie znajduje się kaplica Matki Bożej Opiekunki Turystów oraz maszt telekomunikacyjny. Idziemy dalej Głównym Szlakiem Beskidzkim. Mijamy szczyty Urwanica (1106 m), Naroże (1076 m), na którym znajduje się wiata turystyczna i Soskę (1062 m). Tuż za Urwanicą (1106 m) ukazują się piękne widoki na Tatry i Beskidy.

Tatry
Beskidzkie krajobrazy

Dalej dochodzimy na Przełęcz Malinowe i szczyt Judaszka (845 m). Na przełęczy znajduje się pomnik upamiętniający walki partyzantów w czasie II wojny światowej.

Pomnik

Schodzimy teraz niebieskim szlakiem i za chwilę docieramy na Polanę Malinowe, na której znajduje się kolejny pomnik. Tym razem jest to pomnik partyzantów Armii Krajowej.

Pomnik partyzantów Armii Krajowej

Schodzimy szlakiem najpierw przez las, a później po polanach. Mijamy pracujących przy drzewie i ludzi przy domach letniskowych.

Polana Pod Lasem

Po godzinie 3 wracamy na parking. Zaczyna robić się już ciemno, a my pakujemy się do auta i jedziemy do naszej kwatery, zlokalizowanej w Zubrzycy Górnej – Za Borem.

Pokoje i łazienka były czyste. Pokój jak i woda ciepłe. Na stronie było napisane, że jest dostęp do kuchni z pełnym wyposażeniem. Jednak zaproponowano nam kuchenkę i lodówkę na półpiętrze na zewnątrz – przy 0 stopniach. Jest to dobre rozwiązanie ale na lato. Naczyń również żadnych nie było przygotowanych. Internetu w naszym pokoju nie było, a TV trzeba było ustawić, żeby odbierał w poprawnych kolorach i z głosem. Na korytarzu był czajnik, ale brak jakichkolwiek szklanek i kubków.

Wyglądało to tak jakby właściciele nie byli przygotowani na czyjś przyjazd, chociaż rezerwowaliśmy pokój kilka dni wcześniej. Następnym razem poszukalibyśmy czegoś innego.

Mapka poglądowa

Sidzina - Hala Krupowa - Polica - Hala Krupowa - Judaszka - Sidzina
Sidzina – Hala Krupowa – Polica – Hala Krupowa – Judaszka – Sidzina

Punkty do książeczki GOT PTTK – 28 punktów
Sidzina – Hala Krupowa 10 punktów
Hala Krupowa – Polica 5 punktów
Polica – Hala Krupowa 3 punkty
Hala Krupowa – Judaszka 6 punktów