Hala Rysianka, Lipowska, Redykalna i Boracza z Żabnicy

Rysianka

Dzisiaj przenieśliśmy się w Beskid Żywiecki, w celu poszukiwania zimy. Udało się – znaleźliśmy ją i to bardzo srogą. Śnieg, mróz i warunki na jakie czeka wiele osób. Tylko słońca trochę brakowało. Odwiedziliśmy schronisko na Rysiance i na Hali Lipowskiej. Zrobiliśmy przyjemną pętelkę z Żabnicy, mierzącą około 16 kilometrów.

Dojechaliśmy w Beskid Żywiecki w dzisiejszy poranek. W planach było przejście przez 4 hale – Rysiankę, Lipowską, Redykalną i Boraczą. Za punkt startowy wybraliśmy obrzeża małej miejscowości Żabnica. Z tego miejsca wychodzą szlaki na Halę Rysiankę, Halę Boraczą i do Stacji Turystycznej Słowianka. Zaparkowaliśmy pod sklepem, obok szlakowskazu. Kiedyś już tutaj byliśmy i robiliśmy podobną trasę z dodatkiem Romanki i bez Hali Redykalnej.

Żabnica to wieś w Polsce położona w województwie śląskim, w powiecie żywieckim, w gminie Węgierska Górka. Działa tu kilka zespołów regionalnych między innymi Dziecięcy Zespół Regionalny „Mały Haśnik”, kapela góralska „Romanka”, oraz Koło Gospodyń Wiejskich w Żabnicy. Turyści zobaczą tutaj schron bojowy „Wąwóz”, Pomnik Pamięci Pomordowanych, przykład beskidzkiego budownictwa ludowego z początku XX wieku, czyli kapliczkę z dzwonnicą i kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej.

Od początku dnia mieliśmy spore opady śniegu. Szlak nie był jeszcze przetarty i musieliśmy walczyć z zaspami. Wreszcie nadeszła taka zima na jaką czekaliśmy, chociaż szkoda, że słońce się nie chciało pokazać.

Zima w pełni

Wędrowaliśmy szlakiem zielonym przez około 2 godziny, bez większych wzniesień, ale za to dość długi – około 6 kilometrowy. W połowie spotkaliśmy dwie dziewczyny schodzące z Rysianki. Pod koniec szlaku czekały na nas 2 zakosy doprowadzające na Halę Pawlusią.

Było mroźno

Do pierwszego schroniska było już bardzo blisko, chociaż padało i wiało coraz mocniej. U samej góry, w pewnych momentach śnieg sięgał kolan. Po przyjściu pod schronisko ściągnęliśmy nasze nowe raczki, które były bardzo pomocne podczas podróży.

Schronisko na Rysiance

Hala Rysianka, na której położone jest schronisko jest jedną z najbardziej widokowych hal w Beskidach. Panorama z niej obejmuje między innymi Pilsko, Babią Górę, a przy dobrej pogodzie również Tatry i Małą Fatrę. W pobliżu hali znajduje się rezerwat Romanka, położony na stokach Romanki oraz rezerwat Pod Rysianką.

Przed schroniskiem

W schronisku zrobiliśmy sobie pierwszą przerwę, wśród sporej ilości gości. Siedzieliśmy tam około 30 minut. Zagrzaliśmy się trochę i ruszyliśmy dalej – na Halę Lipowską. Ścieżka była wydeptana już idealnie.

Na Hali Lipowskiej

Pod lasem znajduje się Schronisko PTTK na Hali Lipowskiej. Na hali znajduje się drewniany krzyż, przy którym dawniej odprawiano msze święte dla pasterzy z tej hali i z innych okolicznych, kaplica i głaz pamiątkowy, przy którym kończy się Droga Światła upamiętniająca biskupa krakowskiego Karola Wojtyłę, który bywał na Hali Lipowskiej. Z polany widać panoramę Tatr, Małej Fatry oraz Beskidu Żywieckiego. Zimą na polanie działa orczykowy wyciąg narciarski.

Gdy byliśmy na miejscu to jedna większa grupa właśnie zbierała się wyjścia, a kilka chwil później od strony Hali Boraczej nadeszła kolejna.

Na Hali Bieguńskiej

Zmieniliśmy szlak na żółty i poszliśmy w stronę Hali Redykalnej. Mijaliśmy po drodze kilka mniejszych hal. Między innymi była to Hala Bieguńska, na której zobaczyliśmy samotną choinkę, a nad nią próbujące przebić się słońce.

Słońce czy chmury ?

Doszliśmy na Halę Redykalną. Z zachodniej części polany mamy rozległe widoki na Beskid Śląski. Redykalna Polana uważana jest za miejsce szczególnie malownicze.

Hala Redykalna

Z tego miejsca wędrowaliśmy już szlakiem czarnym na Halę Boraczą, na której zlokalizowane jest kolejne schronisko PTTK. Do niego jednak nie szliśmy.

Przed Halą Boraczą

Na Hali Boraczej możemy spotkać różnoraką roślinność trawiastą, wśród której wyróżnia się około 40-60 gatunków roślin kwiatowych. W rejonie hali znajduje się najbardziej znana jaskinia Beskidu Żywieckiego – Jaskinia w Boraczej. Hala jest dobrym punktem widokowym na Grupę Romanki i Liptowskiego Wierchu, Suchą Górę oraz doliny Żabnianki i Soły.

Hala Boracza

Z hali schodziliśmy krótkim szlakiem czarnym do Żabnicy, kończąc w tym samym miejscu, w którym zaczynaliśmy naszą wędrówkę, tak więc piękna trasa na uwielbianą przez turystów Rysiankę zakończyła się sukcesem.

Mapka poglądowa

Trasa 1-5

Punkty do książeczki GOT PTTK – 20 punktów
Żabnica Skałka – Rysianka 11 punktów