Kokocz, Dział, Furmaniec i Brzanka na Pogórzu Ciężkowickim

11 marca wybraliśmy się na objazdową wycieczkę po Pogórzu Ciężkowickim. Było to na kilka dni przed Koroną Pogórzy organizowaną na Brzance. Zobaczyliśmy platformę widokową i wschód słońca na Kokoczu, panoramę Tuchowa z Furmańca i wiele innych ciekawych rzeczy znajdujących się na pogórzu.

Pomysł na wycieczkę wpadł mi do głowy po przebudzeniu, o godzinie 3:00. Szybkie 9 telefonów do Angeliki, żeby ją dobudzić i plan wyjazdu tego dnia na wschód słońca i wycieczkę na Pogórze Ciężkowickie. Godzinę później już jechaliśmy w stronę naszego pierwszego celu – wzniesienia Kokocz, niedaleko Ryglic. Po 6 dojechaliśmy do Lubczy i tam skręciliśmy w lewo na Kokocz. Ujechaliśmy kilka kilometrów i dotarliśmy do platformy widokowej.

Platforma widokowa na Górze Kokocz

Góra częściowo jest porośnięta lasami mieszanymi, jak i również zamieszkana. Stoi na niej platforma widokowa, która chyba jest jedynie po to, żeby przyciągnąć turystów. Widoków z niej nie ma innych, niż jakbyśmy stanęli pod nią lub obok niej.

Podobno widać nawet Tatry i faktycznie widzieliśmy, ale te na tablicy :).

Takie Tatry

Naszym głównym celem był jednak wschód słońca, który tym razem nie zachwycił.

Wschód na Górze Kokocz

Oznaczeniem szczytu jest kamienny krzyż. Obok niego jest informacja opisująca wzniesienie, a kilka metrów niżej wiata turystyczna. Badania prowadzone przez biologów i przyrodników pokazują, że Kokocz to prawdziwa enklawa rzadkich gatunków roślin i zwierząt. To miejsce wyjątkowo cenne pod względem przyrodniczym i widokowym.

Kokocz (434 m n.p.m.)

Z Kokocza przejechaliśmy w okolice Tuchowa w poszukiwaniu wzniesienia Furmaniec. Po drodze podjechaliśmy jeszcze na mało wybitny szczyt – Dział. To wzniesienie niczym się nie wyróżniające potrafi zachwycić klimatem, ale także widokami.

Dział (343 m n.p.m.)

Po kilku minutach wróciliśmy do samochodu i zjechaliśmy niżej. Ujechaliśmy kilkaset metrów i zatrzymaliśmy się na poboczu. Po lewej stronie mieliśmy świetne widoki na Tuchów, dlatego nie mogliśmy tego nie uwiecznić na zdjęciach.

Tuchów

Furmańca dalej nie było widać. Myśleliśmy, że najwyżej kogoś zapytamy. Po drugiej stronie drogi zainteresowało nas jeszcze jedno miejsce, które poszliśmy zobaczyć. Według mapy znajdował się tam cmentarz wojenny numer 163. Przeszliśmy może 300 metrów i tam dotarliśmy.

Furmaniec (313 m n.p.m.)

Okazało się, że to właśnie Furmaniec – miejsce, z którego przy dobrej widoczności widać Tatry. Wzgórze jest jednym z ciekawszych miejsc w okolicy. Znajduje się tam pulpit z turystyczną panoramą opisującą szczyty od Beskidu Niskiego po Beskid Wyspowy. Większą część panoramy zajmuje Pasmo Brzanki i Masyw Wału i Lubinki. W okolicy Furmańca przebiegają szlaki turystyki rowerowej i pieszej. Na szczycie jest także krzyż, cmentarz wojenny numer 163, huśtawka, ławki i miejsce na ognisko.

Cmentarz wojenny numer 163
Tuchów w tle
Huśtawka 🙂

Później pokręciliśmy się trochę po Tuchowie i przejechaliśmy na Brzankę. Można na nią wyjechać samochodem od strony Jodłówki Tuchowskiej. Jest to wzniesienie leżące na terenie Pogórza Ciężkowickiego, w pobliżu Tuchowa. Zaliczane jest do Pasma Brzanki razem z Liwoczem – najwyższym szczytem całego pogórza. Na szczycie spotkamy się z lasem mieszanym o przewadze buka i jodły. Brzanka słynie przede wszystkim z wieży widokowej, z której można dostrzec okoliczne wzniesienia, ale także Tatry i z bacówki, która kiedyś była własnością PTTK, a teraz znajduje się w prywatnych rękach. Cały obszar jest objęty ochroną w ramach Parku Krajobrazowego Pasma Brzanki.

Wieża na Brzance
Bacówka na Brzance
Widoki z wieży

Niestety przed 11 bacówka była jeszcze zamknięta, dlatego pojechaliśmy dalej. Pogórze Ciężkowickie słynie z przepięknych widoków, dlatego z większości miejsc można nacieszyć oko pogórzańskimi krajobrazami. Dalej przejechaliśmy do kościoła w Rzepienniku Biskupim.

Rzepiennik Biskupi

Kościół w Rzepienniku Biskupim to kościół pomocniczy pod wezwaniem Jana Chrzciciela, wzniesiony na początku XVI wieku. To kościół późnogotycki, konstrukcji zrębowej o ścianach pokrytych gontem i wzmocnionych lisicami. Cennymi zabytkami świątyni są między innymi gotycko-renesansowy tryptyk z początku XVI wieku z rzeźbami świętych: Piotra, Pawła, Stanisława i Krzysztofa; późnorenesansowy ołtarz główny oraz sześć rzeźb z dawnych ołtarzy barokowych z XVII i XVIII wieku. Później już tylko jechaliśmy prosto do domu, a godzinę po naszym przyjeździe zaczęło padać.