Korona Beskidu Niskiego: Magura Małastowska

u

Były plany na inna trasę, były plany, aby wybrać się z siostrą. Pobudka godzina 4:00, a ona z krzykiem budzi wszystkich domowników „nie jadę, nie jadę, będzie lało, ja chcę spać, zostaw mnie” :). Co tam – na darmo moje przekonywania i tłumaczenia, że będzie super, a i tak zanim dojedziemy to się wyśpi. No nic, a przecież się mówi, że do gór nie wolno nikogo zmuszać, więc po co ją namawiam.

Wsiadamy do samochodu i mówię Mateuszowi, że może znajdziemy bliżej jakąś trasę, żeby tyle nie jechać. Szybkie spojrzenie na mapę i wiedzieliśmy, że tego dnia zawitamy na Magurę Małastowską. Należy ona do Korony Beskidu Niskiego, tak więc idealna okazja, żeby ją zdobyć. Jechaliśmy niecałe 40 kilometrów do miejscowości Sękowa. Podjechaliśmy na parking przy drewnianym kościele św. Filipa i św. Jakuba. Kościół jest budowy drewnianej i wraz z innymi kościołami południowej Małopolski i Podkarpacia znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Nazywany jest często Perłą Beskidu Niskiego. Wzniesiony w około 1520 roku, a od 1914 uważany jest za najpiękniejszy drewniany kościół w Małopolsce.

Kościół św. Filipa i św. Jakuba w Sękowej
Wieża kościelna
Parking

Spakowaliśmy potrzebne rzeczy i zaczęliśmy szukać znaków koloru niebieskiego. Mateusz testował nowy plecak, wygrany w górskim konkursie. Wróciliśmy przez most i zeszliśmy ciut niżej do parku. Przeszliśmy pod mostem i już za ścieżką niebieską poszliśmy przed siebie.

To jest to przed siebie 🙂

Najpierw szliśmy przez las, ale po chwili wyszliśmy na beton. Przechodziliśmy przez przysiółki: Koźleniec, Górki, Puste Pola i Dziadówka. Z tego miejsca widoki na Beskid Niski są bardzo okazałe. Gdy już opuściliśmy widokowe miejsca, to zawitaliśmy do gęstego lasu, który jeszcze się na dobre nie obudził. Szukaliśmy dobrego miejsca na śniadanie i dopiero gdzieś w okolicach szczytu Huszcza, rozbiliśmy nasz obóz. Kanapki z pasztetem i wiśniowy Tymbark komponowały się w zestaw idealny na piątkowy dzień.

Potem znowu dotarliśmy na prześliczną polankę, gdzie zrobiliśmy sobie sesję zdjęciową. Przed nami wznosiło się pasmo Magury Małastowskiej i szlaki, którymi później mieliśmy iść. Aby dostać się na Magurę Małastowską mieliśmy do pokonania ponad dziesięciokilometrowy odcinek od samego parkingu.

To właśnie ta klimatyczna polanka

Przeszliśmy później przez Przełęcz Owczarską. W Beskidzie Niskim jest cicho, spokojnie. Unosi się mgła. Nie ma wrzasku, nie ma gonitwy, czas płynie swoim tempem. Jest cudownie.

Przełęcz Owczarska

Ostatnie metry podejścia na szczyt robią swoje, a nogi zaczynają boleć. Przez Ostry Dział i szczyt, który nie ma nazwy, leśną, spokojną drogą dochodzimy do Magury Małastowskiej, gdzie się zatrzymujemy. Jemy tym razem obiad. Zestaw taki jak poprzednio przy śniadaniu.

Droga na Magurę Małastowską
Magura Małastowska

Sto metrów niżej pod szczytem znajduje się cmentarz numer 58.

Cmentarz numer 58
Cmentarz

Od ostatniej wizyty w tym miejscu trochę szlakowskaz się pozmieniał. Przybyło tabliczek. Niektóre z nich posiadają zawyżony czas, co się później okazało. Bardzo się zdziwiliśmy jak zobaczyliśmy, że do Bielanki jest 4:30. Nie mogliśmy sobie wyobrazić, że kilkukilometrowy odcinek szło by się tak długo. Jednak patrząc na mapę Compassu wyraźnie widać, że powinno się pokonać go w coś około trzech godzin. No nic, troszkę poddenerwowani sytuacją ruszamy za kolorem zielonym. Idziemy raz w milczeniu, raz gawędzimy, tak mija w mgnieniu oka czas. Dochodzimy do rozejścia szlaków na Przełęcz Żdżar . Patrzymy na zegarki, no tak, jednak u góry był błąd na tabliczce. Przeszliśmy trasę w dwie godziny i dwadzieścia minut, a do miejscowości zostaje jeszcze pół godzinki. Mapa wskazywała lepszy czas.

Szlak zielony
Obieramy kierunek na Gorlice
I przez łąki 🙂
Jeszcze jedna przerwa na brzoskwinie 😛

Zmieniamy szlak na kolor żółty i tak wracamy już do miejscowości. Kilka minut od przełęczy zaczynają się miejsca widokowe. Ostatnim szczytem przez jaki przechodziliśmy była Wierzchowina. Minęliśmy cmentarz numer 76 i weszliśmy już na asfalt.  Spacerowaliśmy pomiędzy domami. Tak szczerze próbowaliśmy się wbić między posesje, aby przez łąki dojść do parkingu, gdzie zostawiliśmy samochód.

Już widać koniec

Przechodzimy na przełaj i docieramy polną drogą do miejsca, z którego możemy podziwiać piękne krajobrazy. Pogoda się wyrobiła. Lepiej późno niż wcale, bo przecież była już godzina 17. Zanim jeszcze udaliśmy się w drogę powrotną do domu to weszliśmy na lody :).

Sękowa Szlak niebieski Magura Małastowska (813 m n.p.m.) Szlak zielony Sękowa

* Data wycieczki 26.08.2015
* Punkty GOT 38 punktów
* Łącznie w dół 660  m

1. Gdybyście kiedyś mieli tylko 3-4 godzinki na spacer to polecam trasę – Banica (schronisko) – Wołowiec – Banica, najpierw żółtym szlakiem przez tzw potocznie nazwaną Kanadę (przechodzi się kilkakrotnie rzeczkę, piękne dzikie miejsce) do szlaku czerwonego, którym dojdziecie do Wołowca. Potem w lewo niestety kilka km asfaltem ale fajna droga, ładne widoki na Wolowiec i potem już w dół do Banicy. Po drodze tylko jedna górka z Wołowca do Banicy ale fajna trasa na niedzielne popołudnie.

2. Witajcie – świetne (jak zwykle) zdjęcia, dobry opis – tu tylko mała prośba.- skoro zamiesciliscie zdj. krzyża na cm 58, to zapewne macie w zbiorach zdj. piramidy od frontu, gdybym mógł prosić- przeslijcie na prywatny adres na Fb, z góry dziękuję !
    Po wyjściu z lasu, ta „mała polanka „, o której wspominasz, to kilku hektarowa polana, która ciągnie się aż do Przeł. Owczarskiej i jeszcze trochę, aż do lasu, który pokrywa stoki Ostrego Działu. Jeszcze jedna, maleńka uwaga- cm nr 76 na Wierzchowinie ma ciekawe, metalowe krzyże, warte foki.
    Może kiedyś spotkamy się na szlaku ? Pozdrawiam.:)