Korona Beskidu Niskiego: Tokarnia

Tokarnia to szczyt w Paśmie Bukowicy w Beskidzie Niskim mierzący 778 m n.p.m. W czasie I i II wojny światowej był to rejon ciężkich walk, a obecnie to jeden z ciekawszych szczytów w całym paśmie. Dlaczego? Możemy z niego obejrzeć piękne widoki. Do tego należy on do Korony Beskidu Niskiego i co najważniejsze – jest to ostatni szczyt, który musimy zdobyć, żeby wykreślić ostatni numer z naszej listy KBN.

Jak dojść na Tokarnię i gdzie zostawić samochód?

Tuż po zdobyciu Kanasiówki w niedzielne przedpołudnie przejeżdżamy do wioski Wola Piotrowa, skąd będziemy zdobywać Tokarnię 778 m n.p.m. O wyjściu na Kanasiówkę możesz przeczytać tutaj. Przejeżdżamy przez całą miejscowość i docieramy do pętli autobusowej. Tam zatrzymujemy się na poboczu i ruszamy na żółty szlak. Obliczamy, że potrzebujemy około 60 minut, żeby dotrzeć na szczyt. W tym miejscu rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza „Bukowica” wyznakowana przez Włościańskie Stowarzyszenie Lasów Prywatnych w Bukowsku.

Szlak Wola Piotrowa – Tokarnia

Kontynuujemy szeroką kamienistą drogą. Przekraczamy potok Silska i rozpoczynamy podejście. Idziemy przed siebie w kierunku mgły. Pogoda od zdobycia Kanasiówki niewiele się zmieniła. Wychodzimy nieco wyżej i pojawia się przed nami asfalt. Widać pobliskie górki na odległość kilkuset metrów. Idziemy asfaltem kilkanaście minut. Jest to chyba najlepszy wariant wędrówki w ten dzień, bo chociaż buty ‚czyste’ jeśli można tak powiedzieć.

Beton się kończy, po prawej mamy jakiś garaż i wyjście na łąkę. Zaczynają się warunki takie jak przystało na Beskid Niski. 🙂 Coś dla prawdziwych koneserów górskich wędrówek. 🙂 Przechodzimy łąką do rozwidlenia. Łączymy się z Głównym Szlakiem Beskidzkim – najdłuższym znakowanym szlakiem w polskich górach. W prawo kierunek Puławy, a w lewo Komańcza i Bieszczady.

Zmieniamy kolor na czerwony i idziemy dalej. Do szczytu tylko 25 minut. Mijamy się z samochodem terenowym, który jedzie ostrożnie, żeby nie ugrząźć w błocie. Idziemy i wyobrażamy sobie, że na pewno za tą mgłą czekają gdzieś na nas przepiękne widoki. W rzeczywistości faktycznie tak jest, bo z tego słynie Tokarnia.

Po dokładnie 60 minutach jesteśmy na Tokarni 778 m n.p.m. Ostatni szczyt do Korony Beskidu Niskiego zdobyty. Przez kilka lat kolekcjonowaliśmy wzniesienia i wreszcie się udało. O Tokarni informują nas tabliczki, a także maszt telefonii komórkowej. Cel osiągnięty przed końcem 2018 roku. 🙂

Wracamy z powrotem tym samym szlakiem do samochodu. Idzie się o wiele szybciej, ponieważ cały czas w dół. Powoli w myślach mamy już Góry Świętokrzyskie, które będziemy zwiedzać już w kolejnym dniu.

Tokarnia – informacje praktyczne

• Miejsce postoju znajduje się na pętli autobusowej.
  • Dystans góra-dół: 7,5 km.
  • Suma przewyższeń: 276 m.
  • Czas przejścia: 2-3 h.
  • Dojście jest spokojnie bez większych wzniesień.

Zachęcamy Cię do odwiedzin naszych stron na FacebookuInstagramieTwitterze i Google+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl oraz wsparcia naszej pracy. Komentuj i polecaj znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.

Odkrywamy Beskid Niski – Jaworze
Dzień, który rozpoczął się od bezchmurnego nieba i mocno świecącego słońca, nie mógł być przeznaczony na nic innego, niż wyjście w góry.  Zaraz po śniadaniu o godzinie dziewiątej zobaczyliśmy na mapę,...
Korona Beskidu Niskiego: Kamień nad Jaśliskami
Kamień nad Jaśliskami to szczyt mierzący 857 m n.p.m., znajdujący się w paśmie granicznym Beskidu Niskiego. Co ciekawe mieszkańcy nazywają go po prostu Kamieniem, a autorzy przewodników czy map turyst...
Korona Beskidu Niskiego: Baranie
Kontynuując wędrówkę po Beskidzie Niskim i po przejechaniu do Huty Polańskiej, ruszamy na żółty szlak. Rano zdobyliśmy wzniesienie Wysokie, więc rozgrzewka już za nami. Na miejscu jesteśmy po godzin...
Beskid Niski: Jaworze, wieża widokowa i zima w pełni
W górach zima w pełni. Przekonałem się o tym podczas wczorajszego poranka, gdy wybrałem się na krótką wycieczkę na pogranicza Beskidu Sądeckiego i Beskidu Niskiego na szczyt Jaworze, na którym znajduj...
Najłatwiejszy szlak na Cergową i nowa wieża widokowa
23.11.2018 | Drugi dzień wędrówki po Beskidzie Niskim. Na pierwszy plan idzie Cergowa, na której powstała niedawno wieża widokowa. Idziemy ścieżką, którą jeszcze nie wędrowaliśmy. Uważamy, że jest to ...