Korona Gór Polski: Deszczowa Mogielica od Przełęczy Słopnickiej

Deszczowa Mogielica od Przełęczy Słopnickiej

W dniu dzisiejszym – 13 lipca ruszyliśmy w Beskid Wyspowy w celu zdobycia Mogielicy.To była już nasza piąta wizyta na najwyższym szczycie pasma i trzeba przyznać, że za każdym razem gości nas w innych warunkach.Tym razem wyjście rozpoczęliśmy od strony Przełęczy Słopnickiej, a dokładnie z parkingu Wyrębiska, przy szlaku zielonym. Tym sposobem Mogielica została przez nas zdobyta od każdej strony i znamy już wszystkie szlaki na nią prowadzące.

Pogoda od rana była niepewna, bo cały czas padało. Obserwując różne prognozy pogody dowiedzieliśmy się, że im późniejsza godzina, tym pogoda ma być lepsza, dlatego nasza wycieczka rozpoczęła się dopiero po godzinie 10:15. Z domu jechaliśmy 40 minut. Od Przełęczy Słopnickiej ujechaliśmy jeszcze kilka kilometrów ze szlakiem zielonym na parking na polanie Wyrębiska Zalesiańskie. Tam jest obszerny plac na kilkanaście samochodów, ławki i tablica informacyjna z wyznakowanymi trasami narciarstwa biegowego. W niedawnym czasie postawiono tutaj na turystykę zimową, tworząc wiele kilometrów tras dla narciarzy. Są one dobre również dla turystów, którzy mogą się nimi wybrać i dotrzeć łagodnym podejściem na Mogielicę.

Na parkingu
Widoki z Wyrębisk Zalesiańskich

Ruszamy po godzinie 10:15 na zielony szlak. Mamy w zamiarze wyjście i zejście zielonym szlakiem. Idziemy najpierw po ubitej drodze. Prowadzi nas kolor zielony, szlak rowerowy i ścieżka historyczno-edukacyjna 1 Pułku Strzelców Podhalańskich AK im. kpt. Juliana Krzewickiego. Stworzono ją w ubiegłym roku we wrześniu. Na stronie gminy Słopnice – slopnice.pl możemy przeczytać, że trasa nosi imię ostatniego komendanta Obwodu AK Limanowa, kpt. Juliana Krzewickiego „Filipa”, który w latach 1943-1945 często przebywał na limanowskich kwaterach między Mogielicą i Kostrzą. Z końcem 1944 roku masyw Mogielicy stał się miejscem obozowania I batalionu 1 PSP AK. W rejonie Jurkowa i Chyszówek stacjonowało dowództwo pułku. Między poszczególnymi partyzanckimi formacjami, znajdowały się punkty kontaktowe w postaci leśniczówek, gajówek oraz gospodarstw. Na podstawie zgromadzonym materiałów źródłowych, udało się zrekonstruować historię sprzed siedemdziesięciu lat.

Ścieżka biegnie między masywami Cichonia (929 m n.p.m.), Dzielca (753 m n.p.m.) oraz  Mogielicy (1171 m n.p.m.). Długość trasy wynosi około 21km. W większości są to ścieżki leśne, drogi polne i asfaltowe. Ścieżka przebiega częściowo wzdłuż szlaków turystycznych PTTK (szlak zielony i żółty na Mogielicę). Na trasie znajduje się 12 punktów – m.in. miejsc pamięci, leśniczówek, zrzutowisko oraz miejsce katastrofy niemieckiego samolotu. Na każdym punkcie znajdują się tablice informacyjne oraz fotografie opisujące wydarzenia z 1944 roku. W kilku miejscach na trasie zostały wstawione obeliski upamiętniające postacie i wydarzenia związane z działalnością Armii Krajowej na Ziemi Limanowskiej w czasie II wojny światowej. Trasa jest oznakowana w postaci biało-czerwonego kwadratu oraz  symbolu polski walczącej. Na rozdrożach oraz rozwidleniach zostały umieszczone tabliczki kierunkowe, wskazujące lokalizację poszczególnych punktów na trasie. Miejscem początkowym ścieżki jest budynek Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola im. Jana Pawła II w Słopnicach. Punktem końcowym jest leśniczówka Jana Lisowskiego na składzie drewna na osiedlu Podmogielica. Przy czterech punktach (nr. 1., nr 2., nr. 5., nr 12.) zostały oznakowane miejsca parkingowe.

Ścieżka

Uchodzimy kawałek i docieramy do leśniczówki Andrzeja Florka, która podczas walk stawała się miejscem spotkań organizacji konspiracyjnych i żołnierzy Armii Krajowej. Prowadzono tutaj szkolenia w posługiwaniu się bronią ze zrzutów. Z okazji świąt narodowych organizowano okoliczne uroczystości i defilady.

Punkt informacyjny na ścieżce
Leśniczówka Andrzeja Florka

Po minięciu szlabanu i przejściu set metrów dochodzimy do kolejnego punktu. Tym razem są to obelisk i krzyż partyzancki. W czasie II wojny światowej stał tutaj ołtarz, gdzie odprawiono Msze Święte między innymi z okazji Dnia Niepodległości. Po zakończeniu działań wojennych miejsce to zostało zapomniane i odwiedzane było tylko przez nielicznych ludzi znających historię.

Krzyż i obelisk partyzancki

Do samej Mogielicy wędrowaliśmy tylko przez las. Na początku nie padało, a później przyszła ulewa. Idąc pod drzewami chroniliśmy się przed deszczem chociaż i to nie pomagało. Wychodziliśmy już na szczyt z każdej strony i wszystkie szlaki już znamy i musimy powiedzieć, że to jest najłatwiejsze wyjście pod wieże widokową. Tutaj nie ma praktycznie żadnego większego podejścia. Idzie się dość łagodnie po kamieniach. Z innych stron podejście jest dość strome i męczące. Ta strona nadaje się do szybkiego wyjścia i już czekamy, żeby wybrać się tym szlakiem na wschód słońca. Na drodze można natknąć się jeszcze na święty obrazek.

Szlak zielony na Mogielicę
Na szlaku

W ulewnym deszczu docieramy na Mogielicę i szybko chowamy się pod wieżą. Nie daje ona zbytnio schronienia, ale lepsze to niż nic. Na szczęście po chwili przestaje padać i mamy czas na zrobienie kilku zdjęć. To już nasze 5 wyjście tutaj i po raz pierwszy jest na nim czysto. Zawsze był brud, syf i tony śmieci porozrzucane po całym terenie.

Wieża widokowa na szczycie
Tabliczki
Nie ma nikogo
Krzyż
Pod wieżą

Na wieże nawet nie wychodzimy bo i tak nic nie widać. Idziemy jeszcze do krzyża, który znajduje się poza szlakiem. Ścieżka do niego  jest dość dobrze wydeptana, więc łatwo tam trafić. Przy dobrej pogodzie widoki tam są nieziemskie. Z Mogielicy schodziliśmy tym samym szlakiem zielonym, którym wyszliśmy. Przestało padać na dobre, ale mgła towarzyszyła nam jeszcze długi czas.

Rozejście szlaków
Beskidzkie łąki

Gdy szlak żółty skręca w lewo do Słopnic to my odbijamy na kolor zielony. Schodzimy na dół około godziny, nie spotykając po drodze żywej duszy.

Wyrębiska Zalesiańskie Szlak zielony Mogielica (1170 m n.p.m.) Szlak zielony Wyrębiska Zalesiańskie