Kłodzka Góra w Górach Bardzkich – szlak do wieży widokowej z Przełęczy Łaszczowa

Kłodzka Góra to najwyższy szczyt Gór Bardzkich do Korony Gór Polski. Ogólnie najwyższa jest Szeroka Góra, ale do KGP wytyczono właśnie tej. Na samej górze znajduje się wieża widokowa, która została wybudowana całkiem niedawno.

Tuż obok platformy widokowej jest pieczątka, którą można przybić do książeczki. Na Kłodzką Górę najłatwiej można wejść z Przełęczy Łaszczowa. Ten szlak polecamy na wycieczkę z dzieckiem. Warto iść także z Przełęczy Kłodzkiej.

• Góra mierzy 757 m n.p.m.,
  • Był czas, że to właśnie ta góra była uznawana za większą, dlatego wrzucili ją do Korony Gór Polski,
  • Oba szczyty znajdują się tuż obok siebie, więc można zdobyć dwa szczyty podczas jednej podróży,
  • Na Szeroką Górę nie ma wytyczonego szlaku turystycznego,
  • Na górę przyjemnie dojść od strony Przełęczy Łaszczowa lub Przełęczy Kłodzkiej. My kiedyś szliśmy i tym i tym wariantem,
  • W pobliżu Przełęczy Kłodzkiej jest przystanek autobusowy i w ogóle łatwiej tam się dostać komunikacją zbiorową,
  • Szlak z Przełęczy Kłodzkiej wydaje się nieco ostrzejszy,
  • Z wieży widokowej rozciągają się wspaniałe krajobrazy na całą Kotlinę Kłodzką,
  • Można zobaczyć np. Góry Sowie, Góry Orlickie czy Masyw Śnieżnika.

Kłodzka Góra w Górach Bardzkich – szczyt do Korony Gór Polski

Kłodzka Góra jest zaliczana jako najwyższy szczyt Gór Bardzkich o wysokości 765 m n.p.m. Jeśli chodzi o wysokość szczytu, to nie spotkamy się z jednoznaczną odpowiedzią. Na mapie odczytamy wysokość 763 m n.p.m. Na tabliczce odczytamy, jak podałam na początku. A co z tym najwyższym szczytem?

Ostra Góra czy Szeroka Góra? Jaki jest najwyższy szczyt Gór Bardzkich?

Żeby było ciekawiej, to w XIX wieku najwyższym szczytem Gór Bardzkich była Ostra Góra mierząca 751 m n.p.m. Turyści jednak tam obierali swój cel wycieczek.

Jednak w okresie, kiedy ustanawiano Koronę Gór Polski, to najwyższym szczytem była właśnie Kłodzka Góra. I większość z nas w tym momencie udając się w Góry Bardzkie, wybiera wycieczkę właśnie na ten szczyt.

W tym momencie według najnowszych pomiarów geodezyjnych stwierdzono, że Szeroka Góra mierząca 770 m n.p.m jest najwyższym punktem. Ostatecznie oba szczyty leżą blisko siebie, więc zdobycie obu szczytów za jednym wyjściem jest realne.

Kłodzka Góra – wieża widokowa

Kłodzka Góra leży między miejscowościami: Wojciechowice, Laski, Laskówka i Podzamek w Kotlinie Kłodzkiej. Jest szczytem całkowicie zalesionym.

Stoi tam jednak wysoka wieża widokowa i panoramy z niej są całkiem okazałe. Najwyższą oczywiście widać Śnieżkę w Karkonoszach, ale też inne wysokie szczyty pasm Górskich jak Ślężę, Kowadło, Rudawiec czy Biskupią Kopę.

Oczywiście pięknie też pokaże nam się cały Masyw Śnieżnika ze Śnieżnikiem na czele. Ale, ale? Jak na razie mamy szczyt zalesiony i oznaczony dwoma tabliczkami w różnych miejscach. Przynajmniej tak było w 2014 roku.

Teraz można podbić pieczątkę na szczycie. Jeśli jeszcze jest w czerwonej magicznej skrzyneczce przykręconej do słupka.

Kłodzka Góra - wieża widokowa

Szlaki na Kłodzką Górę – jak dojść do wieży widokowej?

• Szlakiem niebieskim z Przełęczy Kłodzkiej (2,7 km, 1h 10 min), a następnie skręcić za żółtym (15 min),
  • Szlakiem żółtym z Kłodzka (9,2 km, 2h 45 min),
  • Szlakiem niebieskim z Przełęczy Łaszczowa (3,2 km, 1h 10 min), a następnie skręcić za żółtym (15 min).
Szlaki na Kłodzką Górę

Parkingi pod szczytem

• Na Przełęczy Łaszczowej nie ma zakazu stawiania samochodu. Jest w tym miejscu też wiata i miejsce na ognisko,
  • Na Przełęczy Kłodzkiej jest duży obszar, gdzie też można zaparkować i ruszyć niebieskim szlakiem.
  • Można zostawić samochód w Kłodzku lub przy Zajeździe Kukułka (prywatne trzeba wcześniej dzwonić i zapytać) jeśli wyruszamy szlakiem żółtym.
Przełęcz Łaszczowa
Parking na Przełęczy Łaszczowa

Pieczątka na Kłodzkiej Górze przy wieży widokowej

• Pieczątka: Na szczycie jest skrzynka z pieczątką.

Wejście na Kłodzką Górę z dzieckiem z Przełęczy Łaszczowa

W 2021 roku weszliśmy na Kłodzką Górę z dzieckiem. Szlak do wieży widokowej zaplanowaliśmy z Przełęczy Łaszczowa. Według nas to najłatwiejszy szlak na Kłodzką Górę. Na samej górze znajduje się platforma widokowa, tabliczka z oznakowaniem i pieczątka. Wieża jest specyficzna, ponieważ osoby z lękiem wysokości mogą mieć problemy.

• Szlak niebieski z Przełęczy Łaszczowa zajął nam 80 minut. Maję od samego początku wzięliśmy do nosidełka,
  • Mieliśmy ograniczony czas, ponieważ później jechaliśmy do Kopalni Złota w Złotym Stoku,
  • Widoki z wieży widokowej wynagradzają trudy wspinaczki,
  • Poniżej mapa trasy turystycznej z Przełęczy Łaszczowa.
Las
Widoki z Kłodzkiej Góry

Opis szlaku na Kłodzką Górę z Przełęczy Kłodzkiej

Poniższy wpis nie jest do końca aktualny, ponieważ byliśmy na szczycie przed budową wieży widokowej w 2014 roku. Zostawiliśmy go jednak, żebyś mógł zobaczyć, jak góra wyglądała kiedyś.

Dzisiejszy wpis nie będzie długi, bo tak naprawdę nie ma o czym pisać. Nasze podejście rozpoczęliśmy z Przełęczy Kłodzkiej szlakiem niebieskim.

Zjeżdżając z drogi głównej, dostajemy się na parking. Jest to duży obszar przy wiacie turystycznej, tablicy informacyjnej i ścieżce rowerowej. Po godzinie 8 ruszamy na szlak.

Pierwsze metry podejścia to stromo w górę. Szlaki są bardzo przerzedzone w związku z wycinką drzew. Oznaczeń jest tam jak na lekarstwo.

Przez to sami trochę zgubiliśmy szlak i poszliśmy cały czas za drogą. Jest to łagodniejsza forma podejścia na szczyt. Musieliśmy skorzystać tutaj z aplikacji GPS w telefonie, żeby jakoś powrócić na prawidłowy szlak. Dołączyliśmy dopiero na kilkadziesiąt metrów przed dojściem szlaku żółtego.

Kłodzka Góra - Góry Bardzkie

Mapa trasy turystycznej do wieży widokowej

Parking – Szczyt Kłodzka Góra (wieża widokowa) – Szczyt Szeroka – Parking

Kłodzka Góra 765 m n.p.m. – szczyt, na który warto ruszyć z dzieckiem

Gdy już byliśmy na miejscu, to przemyśleliśmy jeszcze wyjście na najwyższy szczyt pasma Szeroką (770 m). Jest to kolejne pasmo, w którym do Korony Gór Polski jest zaliczany inny szczyt. Spowodowane jest to brakiem szlaku turystycznego do najwyższego punktu. Po chwili ruszyliśmy na Kłodzką Górę (765 m). Szczyt ma 2 oznaczenia – jedno wyżej, drugie niżej. Warto się tam wybrać z dzieckiem, ponieważ trasa nie jest zbyt trudna.

Kłodzka Góra szczyt
Niższy punkt

Do wyższego punktu skręcamy tutaj.

Kłodzka Góra
Skręcamy w lewo, patrząc od niższego punktu Kłodzkiej Góry

Po kilku krokach jesteśmy na miejscu.

Wyższy punkt

Szeroka w Górach Bardzkich 770 m n.p.m.

Wróciliśmy do punktu, gdzie krzyżuje się szlak niebieski z żółtym i bez oznaczeń zaatakowaliśmy Szeroką (770 m).

Szeroka Góra (770 m)

Z Szerokiej Góry (770 m) zeszliśmy nieco niżej, żeby pooglądać pierwsze tego dnia widoki.

Widok z Szerokiej Góry (770 m)

Na główny szlak wróciliśmy intuicyjnie, dopiero gdzieś w połowie drogi, gdzie nie było żadnych oznaczeń, ale wiedzieliśmy, że to tutaj. Od tego miejsca zeszliśmy tą samą ścieżką, którą wyszliśmy. Przed południem pojechaliśmy jeszcze do Kłodzka, ale w połowie zwiedzania zastał nas deszcz. Ostatnim punktem tego dnia był długi przejazd do miejscowości Jarnołtówek w Górach Opawskich.