Korona Gór Polski: Łysica

Łysica

Po czerwcowych zdobyczach do Korony Gór Polski w Sudetach przyszedł czas na wyjazd w Góry Świętokrzyskie na Łysicę (612 m). Łysica jest najniższym wzniesieniem z całego towarzystwa i jest zdobywana od niechcenia. Ludziom wydaje się, że Góry Świętokrzyskie to tylko Łysica, ewentualnie Święty Krzyż. Jednak po przyjeździe okazuje się, że kilka dni to za mało, żeby zwiedzić całe pasmo.

Wyjechaliśmy z domu w piątek o godzinie 5, a na miejscu byliśmy przed 8. Załapaliśmy się jeszcze na Mszę Świętą w Krajnie Parcelach, gdzie mieliśmy nocleg. Potem przejechaliśmy do Kakonina i stamtąd mieliśmy wychodzić na najwyższy szczyt pasma. Zaparkowaliśmy na małym placyku na początku szlaku. Od samego rana na trasie był spory ruch. Wszyscy wędrowali z Łysicy (612 m ) na Łysą Górę (594 m). Po wejściu do Świętokrzyskiego Parku Narodowego i przejściu przez mostek wkroczyliśmy na rozmoczony szlak.

Przejście przez mostek

Trasa bardzo łagodnie wznosiła się w górę, jednak wcale się tego nie odczuwało. Długie, łagodne i atrakcyjne podejścia to wizytówka Gór Świętokrzyskich. Po 20 minutach dotarliśmy na Przełęcz Świętego Mikołaja. Znajduje się tutaj kapliczka z figurką świętego.

Kapliczka na przełęczy
Święty Mikołaj

Trasa dalej biegła przez las, widoków od samego początku nie było żadnych. Mijało nas coraz więcej turystów. Prowadzi tędy Główny Szlak Świętokrzyski im. Edmunda Massalskiego. Po 90 minutach doszliśmy na Łysicę (612 m). Do zrobienia zdjęcia przy szlakowskazie robiła się kolejka.

27 szczyt do Korony Gór Polski

Usiedliśmy na chwilę chociaż było tak głośno, że ciężko było tam odpocząć. Nie mogliśmy się powstrzymać, żeby nie zaprezentować Wam obuwia jednej z turystek :).

Łysica jest niska… ale bez przesady 🙂

Dni przed wyjazdem nie były pewne patrząc na pogodę. Burze, deszcze, nawałnice. Każda pogoda oczywiście pokazuje inne warunki. Do tej pory sugerowaliśmy się różnymi prognozami. Wracaliśmy tym samym szlakiem do miejscowości Kakonin. Nie lubimy wracać tymi samymi ścieżkami jednak czasem trzeba. Zachęcam jeszcze do głosowania na mnie w plebiscycie Wielkie Odkrywanie Małopolski w kategorii Małopolska Osobowość Turystyki wysyłając SMS o treści MAL.138 pod numer 72355 (koszt 2,46 z VAT). Głosowanie trwa do końca miesiąca. Głosując na mnie, masz szansę wygrać koszulki górskie. Więcej można dowiedzieć się tutaj.

Mapka poglądowa

Kakonin - Łysica
Góry Świętokrzyskie – Łysica (612 m)

Punkty do książeczki GOT PTTK – 8 punktów