Korona Gór Polski: Rudawiec i Kowadło

Rudawiec

Pomału zbliżaliśmy się do końca naszej wędrówki po sudeckie szczyty Korony Gór Polski. Zostało ich już niewiele bo tylko cztery. W tym dniu zdobyliśmy kolejne dwa wzniesienia – Rudawiec i Kowadło. Szczyty leżą w niedalekiej odległości od siebie, dlatego można je było zdobyć za jednym zamachem idąc jedną trasą. W większości szliśmy wzdłuż granicy z Czechami zdobywając także szczyty za sąsiednią granicą.

99 procent osób wychodzących na Rudawiec wybiera trasę z małej miejscowości Bielice. My też wybraliśmy taki wariant. Zaparkowaliśmy na końcu wioski. Jest tam większy parking przed szlabanem. Trasa początkowo wiedzie wzdłuż rzeki Biała Lądecka, a następnie odbija w prawo pod górę. Rozpoczyna się tutaj mozolna wędrówka na Rudawiec (1112 m). Szlak jest bardzo dobrze oznaczony i nie ma na nim większych problemów. Tym szlakiem nie dojdziemy od razu na sam szczyt. Po  90 minutowej wędrówce dojdziemy do granicy z Czechami. Tam przy szczycie Iwinka (1076 m) trzeba odbić w prawo i iść ze słupkami granicznymi i z kolorem zielonym. Po 20 minutach jesteśmy już na Rudawcu (1112 m).

Rudawiec (1112 m)

Na samym szczycie oprócz takiego oznaczenia nie ma nic. Kilkanaście metrów dalej są tylko pnie, na których można odpocząć. Za drzewami widać Masyw Śnieżnika. Wróciliśmy tym samym szlakiem do Iwinki (1076 m) i poszliśmy teraz dalej wzdłuż granicy. Był to kilkukilometrowy odcinek z atrakcjami. Szliśmy obok Rezerwatu Puszcza Śnieżnej Białki, przez Przełęcz Działowe Siodło, Przełęcz pod Działem, a potem w pobliżu najwyższego szczytu Gór Złotych – Postawnej (1117 m). Jest to najwyższe wzniesienie pasma jednak do Korony Gór Polski nie jest zaliczane. Po dojściu na kolejny graniczny szczyt Brusek (1116 m) otworzyły się jakieś widoki.

Masyw Śnieżnika
Czeskie wzniesienia

Po przejściu Przełęczy Trzech Granic – krain Śląska, Moraw i Ziemi Kłodzkiej dotarliśmy do najwyższego punktu pasma Rychlebské horySmrek (1116 m) jest atrakcyjny ponieważ jest wiata turystyczna, polany widokowe i znajduje się tutaj węzeł szlaków turystycznych.

Smrek (1116 m)

Teraz do najwyższego szczytu Gór Złotych było 5 kilometrów. Odcinek szlaku Smrek (1116 m) – Kowadło (989 m) jest dość wymagający. Do połowy szlaku jeszcze wszystko jest w łagodnie, a potem następuje gwałtowne zejście na dół i ostro pod górę. Po minięciu szczytu Pasieczna (928 m) widać nasz cel. Człowiek wtedy myśli żeby to jednak nie był ten szczyt, ale po podejściu bliżej okazuje się, że to jednak to. Kowadło (989 m) prezentuje się bardzo okazale, a o trudnościach z podejściem przekonujemy się pod koniec trasy. W wielu miejscach trzeba przystawać, żeby odpocząć. Kiedy już docieramy na szczyt to jesteśmy bardzo zadowoleni.

Kowadło (989 m)

Chwilę trzeba było tutaj posiedzieć. W oddali było widać naszą poprzednią zdobycz – Rudawiec (1112 m). Zejście było bardzo szybkie szlakiem zielonym. Kilkanaście minut i byliśmy na parkingu. Zakończyliśmy kolejny dzień na szlaku, a do końca pozostały nam już tylko Góry Bardzkie i Góry Opawskie.

Mapka poglądowa

Rudawiec (1112 m) i Kowadło (989 m)

Punkty do książeczki GOT PTTK – 27 punktów
Bielice – Rudawiec 8 punktów
Rudawiec – Przełęcz pod Działem 3 punkty
Przełęcz pod Działem – Smrek 4 punkty
Smrek – Kowadło 10 punktów
Kowadło – Bielice 2 punkty

* Data wycieczki 17.06.2014
* Dystans 19.75 km
* Średnia prędkość 3.4 km/h

5 thoughts on “Korona Gór Polski: Rudawiec i Kowadło

1. Bardzo fajny wpis 🙂
    Szukałam pomysłu na jakaś niezbyt wyczynową wycieczkę w weekend i przyznam, że ten opis mnie zachęcił 🙂

2. My szliśmy od wsi Bielice do Międzygórza tym sposobem zaliczyliśmy Kowadło, Rudawiec oraz Śnieżnik dystans 35,2 km czas przejścia 8:10 min pieczątki przybiliśmy po drodze na Przełęczy Płoszczyna w Chacie Kladske Sedlo oraz dodatkowo w schronisku na Śnieżniku

3. To nie jest Szczyt Smrek. Na szczyt trzeba iść dalej ścieżką dydaktyczną (biało czerwone oznaczenie). Jest tam metalowy słupek i kartka z napisem Smrek 1126m.