Korona Gór Polski: Śnieżnik

Śnieżnik (1425 m)

Ósmy dzień na sudeckich szlakach zapowiadał się bardzo ciekawie. Wkroczyliśmy w Masyw Śnieżnika, a to zapowiadało niezapomniane wrażenia. Śnieżnik jest czwartym co do wielkości szczytem Korony Gór Polski. Podczas wycieczki trzykrotnie gościliśmy w schronisku PTTK i zdobyliśmy dodatkowo Mały Śnieżnik.

Wyszliśmy z kwatery o godzinie 6 i podjechaliśmy na parking znajdujący się przy szlabanie na czerwonym szlaku. Przez jakieś 1500 metrów szliśmy drogą asfaltową. Następnie po przekroczeniu mostu pokierowaliśmy się w kierunku lasu. Idąc dalej za drogą, również można dotrzeć na szczyt, ale drogą to jednak nie to samo. Czerwony szlak z Międzygórza do schroniska PTTK na Śnieżniku ma około cztery kilometry. Trasa nie jest wymagająca, prowadzi w większości po ubitej drodze, a górską ścieżkę odczujemy dopiero na wysokości szczytu Średniak (1210 m). Idzie się wtedy po kamieniach. Walory widokowe można ocenić dopiero w partiach szczytowych, bo czasami zza drzew wyłania się masyw Małego Śnieżnika, który jest cały zalesiony.

Mały Śnieżnik (1326 m)

Już za chwilę dochodzimy pod schronisko.

Schronisko PTTK na Śnieżniku

Nazwa może trochę mylić. Dokładniej to schronisko znajduje się pod Śnieżnikiem (1425 m). Po wejściu do środka nie zastaliśmy nikogo poza gospodarzami. Zjedliśmy tylko kanapki i udaliśmy się od razu w kierunku naszego celu.

Odcinek od schroniska na sam szczyt jest chyba najpiękniejszy ze wszystkich znajdujących się w okolicy. Przez chwilę idziemy tylko po lesie, a potem wychodzimy na otwartą przestrzeń z cudownymi widokami.

Widoki z podejścia na Śnieżnik (1425 m)

Odcinek ten ma jakieś 1,5 kilometra i 220 metrów podejścia. Jednak każdy wie, że jak mamy piękne widoki to nie czuć ani zmęczenia, ani sporego podejścia.

Na samym Śnieżniku (1425 m) w przeszłości istniało schronisko i wieża widokowa. Jeśli w obecnej chwili ze szczytu są takie widoki, to co by dopiero było jakby dalej stała tutaj platforma widokowa. Skały są najwyższym punktem Masywu Śnieżnika.

Najwyższy punkt na Śnieżniku (1425 m)
Śnieżnik (1425 m)
Kolejna perełka do naszej kolekcji 🙂

Po kilkunastu minutach schodziliśmy z powrotem do schroniska. Na szczycie było dość chłodno, dlatego nieco niżej zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę.

Kiedy doszliśmy do na miejsce to słychać było jakąś wycieczkę. Patrząc na ich bagaże wydawało się, że nocowali tutaj i dopiero co wstali. Zostaliśmy na chwilę i tym razem udaliśmy się na Mały Śnieżnik (1326 m). Szlak zielony prowadzi nas przez jakieś 2 kilometry. Przez cały odcinek idzie się łagodnie a dopiero przy szlakowskazie następuje ostrzejsze podejście. Na najwyższy punkt nie prowadzi żaden szlak, ale jest porobionych sporo ścieżek. Sami zrobiliśmy na trasie widoczną strzałkę, żeby kolejni turyści wiedzieli gdzie skręcić.

Mały Śnieżnik (1326 m) jest bardzo fajnie oznaczony. Nie są to duże koszty zrobienia takiego oznaczenia dla dbających o te miejsca, a wszyscy są zadowoleni.

Mały Śnieżnik (1326 m)

Po raz kolejny trzeba było wrócić pod schronisko taką samą trasą. Odwiedziliśmy schronisko po raz trzeci w tym dniu. Podczas tej wizyty było znowu cicho i spokojnie. Zjedliśmy obiad w postaci kanapek i zebraliśmy się do drogi powrotnej. Wybraliśmy zejście do Międzygórza niebieskim szlakiem, który mierzył 7 kilometrów. Ten odcinek nie był atrakcyjny. Widoków nie było żadnych, szło się do ubitej drodze i na dodatek nogi zaczynały trochę pobolewać.

Nieco zmęczeni dotarliśmy na parking. Przemierzając takie trasy można powiedzieć, że ogromnym plusem jest to, że startuje się i kończy w tym samym miejscu.

Po opuszczeniu Masywu Śnieżnika odwiedziliśmy kolejny z noclegów i możemy w pełni polecić wszystkim turystom „Domek na wzgórzu” w Starym Gierałtowie. Właściciele bardzo miło nas przyjęli, a że nie było nikogo to mieliśmy całe piętro dla siebie. Po rozmowie okazało się nawet, że gospodarz pochodzi z naszych nowosądeckich terenów. Ten nocleg ląduje w naszych polecanych miejscach.

W kolejnym dniu czekały już na nas Góry Bialskie i Złote, a w najbliższym czasie mecz Niemcy – Portugalia :).

Mapka poglądowa

Masyw Śnieżnika - Śnieżnik (1425 m)
Masyw Śnieżnika – Śnieżnik (1425 m)

Punkty do książeczki GOT PTTK – 32 punkty
Międzygórze – Hala pod Śnieżnikiem 14 punktów
Hala pod Śnieżnikiem – Śnieżnik 4 punkty
Śnieżnik – Hala pod Śnieżnikiem 2 punkty
Hala pod Śnieżnikiem – Mały Śnieżnik 3 punkty
Mały Śnieżnik – Hala pod Śnieżnikiem 2 punkty
Hala pod Śnieżnikiem – Międzygórze 7 punktów

* Data wycieczki 16.06.2014
* Dystans 18.59 km
* Średnia prędkość 3.1 km/h

4 thoughts on “Korona Gór Polski: Śnieżnik

1. Taka tylko jedna drobna uwaga dot. punktów GOT. Od parkingu pod szlabanem do schroniska nie ma 14 punktów tylko 9. Z centrum Międzygórza jest 14 a to jednak jest drobna różnica. W drodze powrotnej czyli schronisko-parking jest punktów 4 a nie 7. Czyli cała zrobiona trasa ma 24 punkty.

2. Mieliście trochę szczęścia, że trafiliście tam na taką pogodę 🙂 Szkoda, że nie trafiliście na chatkę pod Śnieżnikiem, gdzie można nie tylko usiąść i wypocząć, ale także mieć darmowy nocleg. Wszystko to w pięknym otoczeniu jak z bajki.

3. Jej, zazdroszczę. My byliśmy w maju to po pierwsze: w schronisku było tyle ludzi, że nie było jak usiąść a po drugie na szczycie tak wiało, że ciężko było robić w ogóle zdjęcia i stać w miejscu. 😉