Korona Pogórzy 2016. Dzień II: Loty samolotem, rejs statkiem, Klimkówka i wieczorne atrakcje z naszą prezentacją

Drugi dzień na Koronie Pogórzy to wschód słońca na Wzgórzu nad Mogilnem, wycieczka objazdowa po Pogórzu Rożnowskim, na której mieliśmy między innymi lot samolotem, rejs statkiem, wizytę w kościele w Zbyszycach czy zdobycie Klimkówki i Zabełeckiej Góry. Wieczorem w Domu Kultury w Mogilnie można było odkryć tajemnice Korzennej, być świadkiem uroczystego wręczenia złotych podkowców, posłuchać zespołu regionalnego „Lipniczanie” i obejrzeć panel prezentacji, na którym również my mieliśmy swój udział pokazując jak wyglądają poranki na Pogórzu Rożnowskim.

Rozpoczęliśmy od wschodu słońca na Wzgórzu nad Mogilnem, które wchodzi w skład projektu „od Szczytu do Szczytu”. Budzący się dzień oglądało kilka osób, tak więc się udał. Z jednej strony było wstające słońce, a z drugiej ośnieżone szczyty Tatr wychodzące ponad mgłę. Dobrze widoczna była także Jodłowa Góra 715 m n.p.m., na której byliśmy dzień wcześniej podczas pierwszego dnia w ramach Korony Pogórzy. Taki poranek zwiastował przepiękny dzień.

Poranek na Wzgórzu nad Mogilnem
Jodłowa Góra i Rosochatka

Po tak cudownym poranku wróciliśmy na śniadanie do domu, by następnie kilkadziesiąt minut później wracać pod Dom Kultury w Mogilnie, skąd wyruszały 3 wycieczki. I tak właśnie do wyboru każdy miał jedną z trzech wycieczek. Wycieczka numer 1 z podkowcem i bzykaczem obejmowała zwiedzanie kościoła w Paleśnicy, w którym mieszkają sobie nietoperze. Dalej był wypiek prołzioków i chleba w gospodarstwie agroturystycznym Danuty Kostrzyńskiej w Jastrzębi, wizyta u rzeźbiarza Stanisława Sochy w Faściszowej czy tajemnicza szczelina w Skale Grunwald w Skamieniałym Mieście.

Przewodnik Piotr Firlej

Druga wycieczka to właśnie ta, na której my byliśmy, ale o tym potem. Trzecia opcja miała w programie Most Stacha w Znamirowicach, kościół w Tropiu, zwiedzanie beluardy i zapory w Rożnowie i zwiedzanie gospodarstwa agroturystycznego Eco Roztoka w Roztoce-Brzeziny u Michała Winiarskiego.

Wracając do naszej wycieczki to trzeba powiedzieć, że była najlepsza. Rozpoczęliśmy od wizyty w Jasiennej w AERO-LACH, gdzie Pan Wiesław Szewczyk opowiedział nam o swojej miłości do latania, samym lataniu, jego samolocie, a każdy kto chciał to mógł odbyć 10-minutowy lot nad Pogórzem Rożnowskim. Dla osoby, która wygrała w konkursie na najwięcej zaproszonych osób na Pogórze dostała taki lot za darmo.

Po tych podniebnych atrakcjach przejechaliśmy nad Jezioro Rożnowskie, żeby udać się w rejs statkiem „Jaskółka„. Było sporo zabawy i chyba przez naszą grupę i Koronę Pogórzy kapitan z załogą wcześniej rozpoczęli sezon, a ten normalnie rozpoczyna się z nadejściem maja.

Zajęło nam to trochę czasu, bo przyśpieszyliśmy tempo i ruszyliśmy do maleńkich Zbyszyc liczących około 30 rodzin, gdzie ksiądz proboszcz miał nam opowiedzieć co nieco o kościele. Jest on murowany o charakterze obronnym. Na zewnątrz kościoła znajdują się liczne szkarpy, czyli mury podpierające i umacniające ściany. W prezbiterium mamy sklepienie gotyckie, krzyżowo-żebrowe.

Przed kościołem w Zbyszycach
Święty Bartłomiej
W kościele

Następnie było bardzo liczne zdobycie Zabełeckiej Góry, która znajduje się na obrzeżach Nowego Sącza. Jak powiedział przewodnik Piotrek Firlej, jesteśmy chyba pierwszą wycieczką, która zatrzymuje się tutaj, żeby zdobyć to miejsce. Trzeba przyznać, że warto się tam znaleźć. Od drogi głównej to tylko 5 minut, a widoki na Nowy Sącz i Tatry są zjawiskowe.

Kolejny punkt to krótka historia dworu w Wielogłowach i zabytkowego kościoła, o których opowiadała nam Karolina Bąk, która również jest przewodnikiem. Bardzo ciekawe były te opowieści i zainteresowanie ze strony słuchaczy było ogromne.

Kościół w Wielogłowach
Dwór w Wielogłowach

Ostatnim punktem podczas objazdowej wycieczki było zdobycie Klimkówki 512 m n.p.m., na którą zaprowadził nas czerwony szlak turystyczny. Po drodze zakładaliśmy kilka obozów, żeby się zaaklimatyzować i przygotować do ataku szczytowego. Na nim stoi drewniany krzyż, a koło niego mamy widoki na każdą stronę.

Klimkówka 512 m n.p.m.
Na szczycie 🙂
Widok na Dąbrowską Górę

Po tym emocjonującym dniu wróciliśmy około 17:00 do Mogilna, gdzie miała być przerwa obiadowa, a następnie dalsze atrakcje podczas wieczornego panelu wystąpień. Było o Halifaksie z Wojnarowej oraz odkopanych tajemnicach Gminy Korzenna, o ochronie podkowca małego na terenie Krainy Podkowca, w szczególnym ujęciu Pogórza Rożnowskiego, uroczyste wręczenie wyróżnień złoty podkowiec – dla osób, krainy podkowca i instytucji wspierających ochronę nietoperzy. Później nastąpiło podpisanie porozumienia o współpracy na rzecz promocji wiedzy o nietoperzach i ich ochrony pomiędzy Gminą Korzenna, a Krainą Podkowca – Polskim Towarzystwem Przyjaciół Przyrody „pro Natura”.

W międzyczasie można było podziwiać widoki z balkonu Domu Kultury. Nie trzeba było ruszać się z miejsca, żeby widzieć zachodzące słońce i Tatry nad Beskidem Sądeckim.

Zachód słońca w Mogilnie
Tatry nad Beskidem Sądeckim
Lipniczanie

Temu wszystkiemu przygrywała kapela i muzyka z zespołem z Lipnicy Wielkiej oraz mieliśmy degustacje produktów lokalnych prezentowanych przez Stowarzyszenie Cisy w Mogilnie. Fajnie się słuchało, dobrze smakowało. Były również inne atrakcje: stoisko Śliwkowego Szlaku,  Koło Rękodzieła Artystycznego z Zalasowej i miejsce, w którym można było przenieść się w świat podkowców i zostać jednym z nich, tak jak Angelika :).

Źródło: www.podkowiecplus.pl
Angelika jest podkowcem 🙂
Źródło: www.tarnow.gosc.pl

O 20:00 zaczęły się prelekcje, na których można było obejrzeć przepiękne krajobrazy z pasma Brzanki prezentowane przez Kubę Nowaka i Kubę Rutanę, rozwiązać zagadki zadawane przez Piotrka Firleja i zobaczyć nasze krajobrazy z Pogórza Rożnowskiego w prezentacji „O poranku…”. Bardzo dziękujemy Natalii za zdjęcia :).

My 🙂 fot. Natalia Pacana-Roman

Po nas wystąpił Roman Frodyma w opowieści o wątkach operacji gorlickiej na Pogórzu i w Beskidzie Niskim, dr Krzysiek Piątek, który przybliżył nam rośliny naczyniowe Ciężkowicko-Rożnowskiego Parku Krajobrazowego, Kuba Nowak, który wprowadził nas w magiczny świat zamków i Bartłomiej Janusz, który opowiedział historię odnalezienia pięknej Madonny z Krużlowej przez Wyspiańskiego i Mehoffera.

I na tym byłby koniec :). Bardzo dziękujemy za przeczytanie tego wpisu. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, TwitterzeGoogle+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie i polecajcie znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.