Korona Pogórzy 2016. Dzień III: Wschód słońca, Dąbrowska Góra, dwór w Korzennej, Diable Skały w Bukowcu

Korona Pogórzy 2016. Dzień III: Wschód słońca, Dąbrowska Góra, Dwór w Korzennej, Diable Skały w Bukowcu

Trzeci, a zarazem ostatni dzień na Koronie Pogórzy to kolejny wschód słońca na Wzgórzu nad Mogilnem, zwiedzanie drewnianego kościółka w Mogilnie, dworu w Korzennej, zdobycie Dąbrowskiej Góry, wizyta w cegielni w Lipnicy Wielkiej, w Rezerwacie „Diable Skały” na Bukowcu, w Sądeckim Bartniku i w kościele w Krużlowej.

Wszystkie prognozy wskazywały, że pogoda w niedzielny dzień od samego rana będzie idealna. Po godzinie piątej ruszyliśmy na ostatni dzień Korony Pogórzy do Mogilna. Tam już czekały na nas osoby, które wstały i były chętne na umówiony wschód słońca. Oczywiście wybraliśmy idealne miejsce na ten spektakl – Wzgórze nad Mogilnem tak jak poprzedniego dnia. Od budynku Centrum Kultury jest to kilka kroków, zaledwie 10-15 minut drogi, a widoki są nieziemskie. Nie będę wypisywać ich tutaj, jest ich zbyt dużo. Zobaczcie sami :).

Kuminowiecka Góra i Dąbrowska Góra
Widok na Tatry
Cudowny poranek
Na wschodzie 🙂

Zaraz po wschodzie można było się udać na Mszę Świętą w Mogilnie. Tutaj już frekwencja była bardzo wysoka, wszystkie śpiochy już o tej godzinie były na nogach i udały się do kościoła. Zaś po mszy Piotr Firlej zebrał grupę i udaliśmy się zobaczyć drewniany kościół, który znajduje się tuż przy nowym. Następnie po smacznym śniadaniu udaliśmy się całą grupą do Dworu w Korzennej. Na pierwsze spotkanie zostaliśmy od razu zaproszeni do gościnnych progów dworku, gdzie Pani Ewa opowiedziała nam historię tego budynku. Kolejno przeszliśmy po parterze i udaliśmy się na piętro. Tam zobaczyliśmy dwie wystawy. Później przeszliśmy do budynku obok, gdzie Pan Grzegorz zaprezentował nam wyroby ceramiczne i rękodzielnicze. Opowiedział z czego zrobić tak piękne przedmioty, kiedy, jak i dla kogo.

Dwór w Korzennej

Szczerze powiedziawszy plan tego dnia nam się zmienił, niestety nie mogliśmy odwiedzić izby poświęconej generałowi Franciszkowi Gągorowi, która znajduje się w Zespole Szkół w Koniuszowej, dlatego że była zajęta szkoła. Ten punkt pominęliśmy, kolejny to było zdobycie Dąbrowskiej Góry, a po tym przejazd do dworku w Korzennej. Te punkty zostały zmienione też kolejnością, czyli izby w Koniuszowej nie odwiedziliśmy, w dworku byliśmy, a więc udajemy się na Dąbrowską Górę. Szczyt ten jest najwyższym Pogórza Rożnowskiego i mierzy 583 m n.p.m. Przez grupę został zaatakowany przez południowo-zachodnie stoki. Zadowoleni z uśmiechami na twarzy wszyscy zdobyliśmy szczyt i stanęliśmy na jego wierzchołku. Tutaj przewodnicy rozpoznali każdy szczyt, który widać, a jest ich sporo. Widoki z tego miejsca są przepiękne, dookolne. Ciekawostką jest to, że przy dobrej pogodzie zobaczymy z tego miejsca Łysicę, najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich. Dla zainteresowanych jest to najbardziej oddalony punkt jaki można stąd zobaczyć, w linii prostej – 134,1 km.

Jezioro Rożnowskie

Następnie przejechaliśmy do miejscowości Lipnica Wielka, leżącej na terenie gminy Korzenna, aby zobaczyć ruiny cegielni. „WIDOMIA”, która należała do Państwa Bulandów. Jest ona opuszczona, lecz w dość dobrym jeszcze stanie. Trzeba uważać, gdy chodzi się po górnym pokładzie, ze względu, iż jest tam sporo dziur w podłodze. Obiekt całkiem fajny, tylko szkoda, że nie został wykorzystany do czegoś innego. Niestety z dnia na dzień on niszczeje.

Cegielnia w Lipnicy Wielkiej

Kolejny punkt do odwiedzenia to oczywiście Bukowiec i Rezerwat „Diable Skały”. To bardzo popularne miejsce w gminie Korzenna, do którego wracamy już kolejny raz. Jest tam także kościół, w którym nasi mali przyjaciele podkowce, czyli nietoperze mają swój dom.

Kościół w Bukowcu

I dla nas to był ostatni punkt Korony Pogórzy, niestety nie wszystko da się ze sobą połączyć i z czegoś trzeba czasem zrezygnować. Pożegnaliśmy się z grupą, my pojechaliśmy w swoim kierunku, a grupa udała się do Sądeckiego Bartnika, gdzie zwiedzała skansen. Też znaleźli czas na zjedzenie obiadu w Bartnej Chacie. Na sam koniec mieli przejechać do Krużlowej, aby zwiedzić kościół i prawdopodobnie najstarszą w polskich Karpatach kapliczkę z 1555 r. fundacji Krzysztofa Pieniążka herbu Odrowąż. Zakończenie spotkania odbyło się przy Domu Kultury w Mogilnie.

I na tym byłby koniec :). Bardzo dziękujemy za przeczytanie tego wpisu. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, TwitterzeGoogle+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie i polecajcie znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.