Korona Sudetów Polskich: Góra Krzyżowa – Wzgórza Strzegomskie

Korona Sudetów Polskich: Góra Krzyżowa - Wzgórza Strzegomskie

Góra Krzyżowa to  szczyt o wysokości 358 m n.p.m. na Przedgórzu Sudeckim na Wzgórzach Strzegomskich, który zdecydowaliśmy się zdobyć 12 września jako kolejny. Na szczycie znajduje się kamienna platforma widokowa z wiodącymi na nią schodkami oraz metalowy krzyż, od którego góra wzięła nazwę.

Górę Krzyżową zdecydowaliśmy się zdobyć z miejscowości Strzegom. Tak w skrócie to przejechaliśmy przez ulicę Legnicką, a następnie przez Sosnową i zaparkowaliśmy na parkingu chyba nawet dla mieszkańców na ulicy o nazwie Promenada.

Parking przy drodze, na niebieskim szlaku
Kawałek asfaltem i reszta już po trawie i przez las

Zapakowaliśmy potrzebne rzeczy i ruszyliśmy przed siebie za znakami koloru niebieskiego. Najpierw szliśmy troszkę asfaltem, później leśną drogą. Trwało to bodajże 15 minut. Lekko zdobywaliśmy wysokość. Doszliśmy do schodów, które prowadziły typowo na szczyt. W tym miejscu, jak ktoś będzie bardzo zmęczony to może sobie zrobić odpoczynek, dlatego że jest tutaj fajnie zagospodarowany teren. Mamy porobione ławki dla turystów, znajdzie się również miejsce na ognisko.

Miejsce na odpoczynek, pod Górą Krzyżową
Schody do góry

My jednak decydujemy się atakować szczyt. Schodami idzie się może dobrą minutę. Trochę ich jest i są dość strome. W pobliżu góry 4 czerwca 1745 roku miała miejsce jedna z bitew wojen śląskich, bitwa pod Dobromierzem.

Góra Krzyżowa

Pniemy się w górę i zauważamy krzyż, do którego się kierujemy. Zdobywamy szesnasty szczyt do Korony Sudetów Polskich. Połowa już za nami. Stajemy na szczycie i cieszymy oczy widokami. Można dostrzec stąd Karkonosze z najwyższą Śnieżką, Góry Sowie z Wielką Sową czy Masyw Ślęży z niewysoką Ślężą. Jednak najlepiej widać miasto Strzegom, z którego startowaliśmy.

Widoki ze szczytu
Strzegom z bliska
I z trochę dalsza

Dla chętnych bliższego poznania szczytu, mamy krótki filmik przedstawiający fantastyczne widoki.

Góra Krzyżowa

Do samochodu musieliśmy wracać taką samą trasą, czyli szlakiem niebieskim. Zejście trwa 15 minut i liczy około kilometr.