Korona Sudetów Polskich: Koło Obserwatora – Obniżenie Żytawsko-Zgorzeleckie

Korona Sudetów Polskich: Koło Obserwatora - Obniżenie Żytawsko-Zgorzeleckie

Koło Obserwatora to wzniesienie w Sudetach Zachodnich, na Obniżeniu Żytawsko-Zgorzeleckim we wschodniej części Kotliny Turoszowskiej, około 3 kilometry na południowy wschód od centrum miejscowości Bogatynia.

Ostatnim szczytem jaki zdobyliśmy w tym dniu było Koło Obserwatora. Samochód zaparkowaliśmy obok placu zabaw przy ulicy Górskiej w miejscowości Markocice. Na szczyt nie prowadzi żadna wytyczona ścieżka, ani szlak turystyczny. Jednak nie możemy uznać, że szczyt należy do zapomnianych. Wlicza się on przecież do Korony Sudetów Polskich. Idziemy chwilę po kamienistej drodze. Na zakręcie przy opuszczonym domu skręcamy w lewo, w widoczną miedzę przy niebieskim słupku.

Najpierw przez 400 metrów drogą kamienistą
Koło opuszczonego domu skręcamy w lewo
Właśnie tutaj 🙂
I kierujemy się najbardziej na prawo do widocznych drzew

Kierujemy się przez około pięć minut łagodnym łukiem na prawo do najbliższej kępki drzew. My szliśmy za śladami jakiegoś terenowego samochodu, które poprowadziły nas do najwyższego punktu tego pasma. Z jednej strony kępki znaleźliśmy słupek geodezyjny. Wszystko wygląda na to, że wskazuje wysokość 340 m n.p.m. jednak nie jest to najwyższy punkt w tym miejscu. Po przejściu kilku metrów za ścieżką docieramy do strasznie starego drzewa i pozostałości pomnika ku czci ofiar I wojny światowej.

Koło Obserwatora
Najwyższy punkt

Widoki z Koła Obserwatora są przepiękne. Jesteśmy bardzo blisko granicy z Niemcami i widać w oddali Sudety Niemieckie.

I przepiękne widoki ze szczytu

Pomnik leży po drugiej stronie kępki widzianej tuż nad wspomnianym opuszczonym budynkiem i na wysokości 342 m n.p.m. Różnica między szczytami to około dwa metry. Pamiątkowe zdjęcia robimy sobie w obu miejscach. Mamy dla Was jeszcze filmik ze szczytu.

Koło Obserwatora

Niestety na żadnej mapie nie znaleźliśmy Koła Obserwatora. Po zdobyciu szczytu i powrocie do samochodu, ruszyliśmy w drogę do Świeradowa-Zdroju, w którym mieliśmy zarezerwowaną kwaterę. Przejechaliśmy przez Czechy, widzieliśmy z okien zachód słońca, zrobiliśmy zakupy w Biedronce i udaliśmy się do noclegu. W pierwszy dzień zdobyliśmy 7 szczytów do Korony Sudetów Polskich. Przejechaliśmy ponad 700 kilometrów jednego dnia. Chyba tyle wrażeń jak na jeden dzień nam wystarczy.

* Data wycieczki 12.09.2015
* Bez szlaku
* Do góry 15 minut
* Na dół 7 minut

4 thoughts on “Korona Sudetów Polskich: Koło Obserwatora – Obniżenie Żytawsko-Zgorzeleckie

1. W ostatni weekend byliśmy na Kole Obserwatora i niestety nie da się już dojść szlakiem (od niebieskiego hydrantu), który opisujecie – jest zagrodzony pastuchem.
    Obecnie należy w Markocicach jechać dalej ul. Główną aż za ul. Nadrzeczną i stamtąd, naprzeciw mostu nad rzeką Miedzianką, ruszyć w górę wykoszoną ścieżką. Po dojściu do wspomnianego pastucha idziemy wzdłuż niego i dojdziemy do kępy drzew, wśród której znajduje się Koło Obserwatora.
    Podeślę na maila zdjęcia, może to w przyszłości ułatwi innym zdobywanie szczytu.
    Pozdrawiam:)

2. mapa Galileos- Górne Łużyce

Gratuluję za super relację. ”
    Ja ukończyłem Koronę Sudetów a teraz chcę rozpocząć Koronę Polskich Sudetów- chyba trudniejsze.

1. O dziękujemy bardzo za informację odnośnie mapy :). Dziękujemy za opinie. Jeśli chodzi o Koronę Sudetów Polskich to najtrudniejsze to chyba brak szlaków na niektóre szczyty, jednak można je zlokalizować, będąc na miejscu :).