Korona Sudetów Polskich: Popiel – Równina Świdnicka

Korona Sudetów Polskich: Popiel - Równina Świdnicka

Nadszedł wreszcie czas urlopu, a co za tym idzie, czas nowych wyzwań, które przed sobą wyznaczyliśmy. Naszym głównym celem stała się Korona Sudetów Polskich, czyli 31 szczytów rozsianych po całych Sudetach. Przygotowaliśmy się do wyjazdu od 2 tygodni. Dokładne sprawdzenia tras, opisy szczytów, o których za wiele w Internecie nie można było znaleźć. Część szczytów jest dobrze opisana i znana turystom. Są to na przykład Śnieżka, Wysoka Kopa czy Śnieżnik, czyli szczyty, które zdobyliśmy rok temu podczas zdobywania Korony Gór Polski.

Takich wzniesień było 10, które zdobyliśmy już do KSP. Na teraz pozostało nam ich 21. Chcemy odwiedzić te miejsca i dokładnie opisać, żeby inni turyści też mogli udać się na zdobywanie Korony Sudetów Polskich i nie musieli błądzić, bo na większość z tych miejsc nie prowadzi żaden szlak turystyczny.

Przerwa na stacji benzynowej

Wyjechaliśmy z domu o godzinie 3:00. Do pokonania mieliśmy na początku ponad 400 kilometrów. Jechaliśmy na Kraków, Katowice i Wrocław, po drodze, gdzieś o godzinie 4:30 zatrzymując się na stacji paliw, żeby coś zjeść i odetchnąć świeżym powietrzem.

Równina Świdnicka

Szczyt: Popiel 281 m n.p.m.
Pasmo: Równina Świdnicka

Do miejscowości Makowice dotarliśmy po godzinie 7:00. Po drodze obejrzeliśmy kolorowy wschód słońca, nad gęstą mgłą, która towarzyszyła nam przez długi czas i dopiero na kilkanaście kilometrów przed naszym miejscem docelowym odeszła gdzieś daleko.

Za mostem w prawo
Na Krzyżową

Przejechaliśmy przez niewielki most i przed znakiem „Krzyżowa 2”, obok sklepu skręciliśmy w prawo. Ujechaliśmy może 400 metrów, za ostatnie zabudowania i zobaczyliśmy żwirowaną drogę odchodzącą w lewo, na którą należało skręcić.

Skręcamy w lewo

Wjechaliśmy na nią i zajechaliśmy w miejsce, gdzie dobrze widoczna pod lasem jest ambona.

Ambona pod lasem
Widoki spod Popiela

Popiel (281 m n.p.m.) to właśnie to wzniesienie, które widzimy przed nami.

Popiel 281 m n.p.m.

Zatrzymaliśmy się gdzieś na boku i udaliśmy się w jego kierunku. Najpierw do ambony, a potem lekkim łukiem w prawo w poszukiwaniu najwyższego punktu. Orientacyjne znaleźliśmy wzrokiem to miejsce i kierowaliśmy się w jego kierunku. Przez krzaki, bez żadnego szlaku i wydeptanej ścieżki dotarliśmy na Popiel, który jest bodajże 200 metrów od ambony.

Popiel 281 m n.p.m. czy 284 m n.p.m. ?
Oznaczenie na drzewie
I na słupku

W najwyższym punkcie znajduje się kamienny słup z oznaczeniem. Inne oznaczenie możemy zobaczyć kilka metrów dalej na drzewie w postaci kartki i wyryte w korze na drzewie. Dojście na miejsce zajmuje około 10 minut. Trzeba pamiętać, żeby dojść lub dojechać do tego miejsca, w którym zobaczymy ambonę.