Korona Sudetów Polskich: Sas – Pogórze Wałbrzyskie

Korona Sudetów Polskich: Sas - Pogórze Wałbrzyskie

Sas to wzgórze o wysokości 515 m n.p.m. na Pogórzu Zachodniosudeckim. Wzgórze jest najwyższym wzniesieniem Pogórza Wałbrzyskiego, górującym od zachodniej strony nad miejscowością Szczawno-Zdrój. Wzniesienie o wyraźnym, wyniesionym płaskim wierzchołku, wznosi się nad prawym brzegiem rzeki Czyżynka w niewielkiej odległości na południowy zachód od wzniesienia Wzgórze Ułańskie.

Dojeżdżamy do miejscowości Struga. Zatrzymujemy się przed mostem. Jest tam troszkę miejsca na samochód i można tam bez problemów stanąć. Ruszamy przed siebie, prosto do góry. Niby widać ścieżkę, ale zaraz po przekroczeniu potoku ona się kończy. Wspinamy się ostro pod górę i zyskujemy wysokość.

Stajemy przed tym znakiem

Szukaliśmy innego wyjścia na szczyt, ale nic ciekawszego nie znaleźliśmy. Szybciutko pokonaliśmy nie byle jakie podejście.

Ostro pod górę

Podejście na szczyt

Dochodzimy do jakiejś drogi i idziemy razem z nią. Gdy znajdziemy słupek, który jest po prawej stronie drogi to skręcamy w lewo.

Po dojściu do drogi i słupka gdzie stoję to skręcamy w lewo

Teraz już idziemy na sto procent na szczyt. Tak niewiele nam brakuje, ale jednak coś, bo jeszcze widać jak wychodzimy po terenie do góry. Niewiele, ale się podnosimy. Oglądamy drzewa czy czasem nie ma kartki. Wreszcie jest jakiś napis wyryty na drzewie.

Pierwsze oznaczenie

Z ciekawości udajemy się jeszcze dalej, po ścieżce otoczonej kamieniami. To dobra decyzja, bo najwyższy punkt i sam szczyt, jest w pobliżu bardzo atrakcyjnej polanki. Partie szczytową wzgórza oraz południowo-zachodnie zbocze, porasta rozległy las głównie liściasty z niewielką domieszką drzew iglastych. Pozostałe zbocza poniżej szczytu zajmują podgórskie łąki i pola uprawne.

Sas 515 m n.p.m.
Polanka pod Sasem

O i można tutaj trafić od ronda, od którego przyjechaliśmy. Okazuje się, że tam również można rozpocząć podejście i jest to bardzo ciekawa alternatywa dla naszego sposobu wyjścia.

Zejść można do wspomnianego ronda, ale też można tam, gdzie wychodziliśmy, lecz nie jest tam zbyt bezpiecznie schodzić. Wyjście to jednak co innego. Jeśli dojdziemy do słupka, przy którym skręcaliśmy w lewo i do tej drogi, to super sprawą jest zejście nią bezpiecznie do asfaltu. Kierujemy się nią cały czas, a jeśli są jakieś odbicia i wydeptane ścieżki to kierujemy się bardziej na lewo, właśnie na nie. Dobrym pomysłem jest także wyjście tą drogą na samą górę. Droga leży prawie naprzeciw serwisu opon, a tak dla orientacji to jakieś 200 metrów od mostu przy którym postawiliśmy swój samochód.

Idziemy asfaltem
Za serwisem w prawo
I tutaj skręcamy
Sas - Pogorze Walbrzyskie
Sas – Pogorze Walbrzyskie

Warto dodać, że z pomocą po raz kolejny przychodzi nam mapa wydawnictwa Sygnatura „Góry Wałbrzyskie, Góry Kamienne, Góry Sowie, Ślęża”. Mapa okazuje się być bardzo szczegółowa.