Śnieżnik – szlak. Opis trasy, wieża widokowa, schronisko

Śnieżnik 1425 m n.p.m. to najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika w łańcuchu Sudetów, na którym znajduje się wieża widokowa, a nieco niżej schronisko. To wzniesienie zaliczane jest do Korony Gór Polski, dlatego cieszy się sporą popularnością. My już byliśmy tam kilka razy. Szliśmy z Międzygórza i przez Igliczną, a także w 2021 roku z Kamienicy z dzieckiem.

• Śnieżnik to najwyższy szczyt Masywu Śnieżnika w łańcuchu Sudetów,
  • Szczyt mierzy 1425 m n.p.m.
  • Zaliczany jest do Korony Gór Polski,
  • Na szczycie znajduje się pieczątka,
  • Na Śnieżniku znajduje się wieża widokowa, a poniżej schronisko PTTK i słoń,
  • Najpopularniejszy szlak na Śnieżnik prowadzi z Międzygórza i Kletna,
  • Dla nas najładniejszy jest szlak na Śnieżnik z Kamienicy, który opisaliśmy poniżej.
Śnieżnik wieża widokowa

Opis szlaku z Kamienicy z dzieckiem – nasz najpiękniejszy szlak na Śnieżnik w Masywie Śnieżnika

Wejście na Śnieżnik z dzieckiem zaplanowaliśmy z miejscowości Kamienica – od strony północnej. Wybraliśmy się razem z Justyną i Dominikiem, z którymi czasami wędrujemy górskimi szlakami. Tym razem szukaliśmy szlaku pętli, żeby nie wracać tą samą trasą. Rozpoczęliśmy na parkingu przy wiacie przed szlabanem. Później stwierdziliśmy, że jest to nasz najładniejszy szlak turystyczny na Śnieżnik w Masywie Śnieżnika. Wiele osób wybiera drogę z Kletna po stronie północnej.

• Współrzędne bezpłatnego parkingu w Kamienicy: 50.2223, 16.8830.

Mapa trasy turystycznej z Kamienicy

Na poniższej mapie zaznaczyliśmy naszą trasę. Przeszliśmy około 15 kilometrów w ciągu 7-8 godzin. Szliśmy z dzieckiem, dlatego trasa się nieco wydłużyła. Bardzo lubimy takiego całodniowe wycieczki z widokiem na szczyty Sudetów.

Śnieżnik mapa

Szlak żółty na Głęboką Jamę w Masywie Śnieżnika

Naszym pierwszym celem była Głęboka Jama 952 m n.p.m. Szliśmy szutrową drogą po prostym. Prowadziły nas znaki koloru żółtego, a także cały czas potok Kamienica. Kilka razy go przecinaliśmy. Byliśmy głęboko w dolinie, dlatego widoków nie mieliśmy żadnych. Cały czas maszerowaliśmy między drzewami. Po około 2,2 km nasza droga odbiła ostro w prawo, a nasz szlak pobiegł prosto. Musieliśmy przejść na drugi brzeg potoku i po tym weszliśmy na kamienie. Szliśmy cały czas pod górę, aż dotarliśmy na przełęcz Głęboka Jama. Tam zrobiliśmy sobie przerwę.

Śnieżnik wieża widokowa
szlak na śnieżnik

Szlak zielony przez Sadzonki

Po około 15 minutach wróciliśmy na szlak. Od przełęczy wędrowaliśmy już za kolorem zielonym. Przed nami były około 3 kilometry podejścia. 700 metrów szliśmy jeszcze lasem, a później wyszliśmy na ciekawe widoki. Mieliśmy je za plecami, a później po prawej stronie. Pogoda trafiła się idealna, więc delektowaliśmy się wspaniałymi krajobrazami. Szliśmy przy granicy z Czechami, a czasami samą granicą.

szlak
góry

Dawne schronisko i słoń na Śnieżniku

Na górę szliśmy w poszukiwaniu słonia, który jest symbolem Śnieżnika. Zawsze podchodziliśmy od drugiej strony, dlatego do słonia nie dochodziliśmy. Tym razem mogliśmy wreszcie do niego dotrzeć. Słoń na Śnieżniku znajduje się kilka minut drogi od szczytu. Tam także mogliśmy zobaczyć ruiny dawnego schroniska księcia Liechtensteina na Śnieżniku. Te zostało zamknięte w 1968 roku. Powodem był zły stan techniczny. Po krótkim postoju szliśmy już na szczyt. Jeszcze po drodze minęliśmy źródło rzeki Morawy.

słoń
wieża widokowa
źródło morawy

Nowa wieża widokowa na Śnieżniku

Po ponad 3 godzinach dotarliśmy do wieży widokowej na Śnieżniku. Ta w 2021 roku jest jeszcze w budowie, a z tablicy informacyjnej możemy się dowiedzieć, że ukończenie budowy zaplanowano na 2022 rok. Wiele osób krytykuje pomysł z budową wieży widokowej. Nam to nie przeszkadza, bo chociaż widoki ze Śnieżnika są wspaniałe, to z wieży będzie można je obejrzeć z jednego miejsca. Nie trzeba będzie chodzić po całym grzbiecie i rozdeptywać szczytu.

wieża widokowa
śnieżnik

Schronisko PTTK na Śnieżniku im. Zbigniewa Fastnachta

Na górze wiało, dlatego po obejrzeniu widoków ruszyliśmy do schroniska PTTK. Szlak był nieco zmieniony za sprawą remontu. Po 30 minutach byliśmy już przy budynku. Weszliśmy do środka, żeby zamówić sobie coś dobrego do jedzenia. Zamówiliśmy zupy, żeby się rozgrzać. Planowaliśmy dalszy szlak i wyszło nam, że będziemy wracać przez Płaczkę 958 m n.p.m. i Porębek 898 m n.p.m.

Schronisko PTTK – Kamienica szlakiem niebieskim

Przed nami było jeszcze 7 kilometrów. Wyszliśmy ze schroniska PTTK i weszliśmy na niebieski szlak. Ten prowadził chwilę po prostym, potem lekko pod górę, a później już tylko w dół. Widoki mieliśmy jeszcze po lewej stronie, ale trochę ograniczone. Trasa prowadziła nas przez las. Ten odcinek był dobrze oznaczony, więc nie mieliśmy prawa się zgubić. Miejscami były odcinki po kamieniach, dlatego uważaliśmy, żeby się nie przewrócić. Pod koniec weszliśmy już na szutrową drogę, która spokojnie sprowadziła nas do miejscowości. Na dole na asfalcie odbiliśmy w prawo i po kilku minutach byliśmy z powrotem na parkingu.

śnieżnik

Najkrótszy szlak na Śnieżnik z Międzygórza

Najkrótszy szlak na Śnieżnik prowadzi z Międzygórza. Trasa nie jest wymagająca i od samego parkingu prowadzi szlakiem czerwonym. Później przy schronisku PTTK szlak zmienia się na zielony i biegnie na szczyt. Tę trasę na Śnieżnik z Miedzygórza polecamy początkującym. Wycieczka prowadzi głównie lasem, ale po drodze jest kilka widoków. Poniżej zamieszczam mapę trasy na Śnieżnik z Międzygórza.

• Długość szlaku góra-dół: 11,5 km,
  • Czas wycieczki: 4 godziny.

Międzygórze – jak dojechać na parking?

Parking „Pod Skocznią” leży na końcu drogi asfaltowej jadąc od centrum Miedzygórza ulicą Śnieżną. Nie nabierzcie się czasem na ten wcześniejszy parking, leżący po lewej, bo on jest płatny i nawet poza sezonem widzieliśmy, że zbierana była opłata przez parkingowego.