Korona Sudetów Polskich: Włodzicka Góra – Obniżenie Noworudzkie

Korona Sudetów Polskich: Włodzicka Góra - Obniżenie Noworudzkie

Zdobywamy Borową w Górach Wałbrzyskich i przejeżdżamy na Wzgórza Łomnickie do Świerków Dolnych. Od początku prowadzi nas darmowy GPS zainstalowany na tablecie. Dojeżdżamy pod stację kolejową Świerki Dolne. Zatrzymujemy się przed szlakowskazami. Według tabliczki znajdujemy się na 519 m n.p.m.

Szlakowskazy

Kierujemy się zielonym szlakiem na Włodzicką Górę. Wiemy, że za jakąś godzinę powinniśmy ją zdobyć. Żeby nie obchodzić asfaltem torów kolejowych, to przechodzimy przez nie w miejscu, gdzie robią to miejscowi. Zaoszczędzamy dobre 15 minut i nogi, bo od razu wchodzimy na przyjemną drogę.

Tutaj w lewo

Jest niedziela, a ludzie normalnie pracują. Dziwne jest to dla nas, bo dzień święty się powinno święcić, jednak nie każdy wychodzi z takiego samego założenia. Z asfaltu schodzimy w lewo i idziemy lekko pod górę, po prawej stronie mijając zamieszkałe domy. Uchodzimy kawałeczek i skręcamy w lewo, wychodząc na łąkę.

Przed domem w lewo

Teraz pniemy się do góry, w kierunku lasu. Przed nami maszeruje dwójka turystów. Dalej idziemy dwoma szlakami – czerwonym i zielonym. Przez 20 minut wędrujemy łąką, oglądając za sobą bardzo atrakcyjne widoki. Najlepiej widać Wielką Sowę i wieżę widokową na jej szczycie.

W oddali Wielka Sowa

Docieramy do lasu i zaczyna się pierwsze poważniejsze podejście. Po chwili jesteśmy już przy jakichś kamiennych pozostałościach. Zachodzimy w głowę co to może być. Czy to może już szczyt i ruiny wieży ?. Coś niemożliwe. Para przed nami stwierdza, że to właśnie Włodzicka Góra i dalej już nie idą. Z samej mapy wynika, że to nie może być tutaj. Poszerzając swoją wiedzę, dowiedziałem się, że to pozostałości obiektu do załadunku i transportu kamienia z pobliskiego kamieniołomu. Są dość naprawdę dość spore pozostałości.

Pozostałości obiektu do załadunku i transportu kamienia z pobliskiego kamieniołomu

Stamtąd należy iść dalej za szlakami w górę. Czerwony szlak odbija w pewnym momencie w prawo, a my za 10 minut jesteśmy na szczycie. Witają nas ruiny wieży widokowej, tabliczka z nazwą góry, miejsce na ognisko i ławki.

Ruiny wieży
Włodzicka Góra

Rozsiadamy się, żeby zjeść w końcu śniadanie, bo Angelika głodna, zresztą tak jak na każdej wycieczce. Po kilku chwilach słyszymy głosy i z dołu dociera grupka turystów. Zawiedzeni trochę, że brakuje widoków, postanawiają wyjść jak najwyżej, po schodach, które jeszcze się uchowały. Jest to niebezpieczny manewr, jednak sami to robimy jak już się trochę zwolniło.

Po schodach
Widoki z ruin wieży
Tak to wygląda od góry

Trochę jednak widać. Zwłaszcza Góry Sowie dobrze wyglądają. Szlak zielony idzie dalej do Nowej Rudej, a my tym samym co przyszliśmy, opuszczamy Włodzicką Górę. Schodzimy bodajże 20 minut, bo zaczyna padać. Szybko pakujemy się do samochodu i jedziemy dalej…

Świerki Dolne Szlak zielony Włodzicka Góra (758 m n.p.m.) Szlak zielony Świerki Dolne

* Data wycieczki 20.09.2015
* Punkty GOT 5 punktów
* Parking na zielonym szlaku, przy stacji Świerki Dolne

One thought on “Korona Sudetów Polskich: Włodzicka Góra – Obniżenie Noworudzkie

1. Właśnie, szlak zielony idzie do Nowej Rudy. Bardzo polecam tę trasę – jest mega widokowa. Najpierw na zejściu z Włodzickiej znajduje się punkt widokowy, a potem idzie się grzbietem Wzgórz Włodzickich. Są niezalesione i widać Śnieżkę, Śnieżnik, Góry Stołowe, Góry Suche, stoki Zieleńca, no i po lewej stronie cały czas towarzyszą Góry Sowie.
    Ludzie zdobywają wszystkie korony koncentrując się na samych szczytach, a wystarczy pójść troszkę dalej, żeby znaleźć się w miejscach naprawdę wyjątkowych.