Korona Sudetów Polskich: Wojkowa – Pogórze Izerskie

Korona Sudetów Polskich: Wojkowa - Pogórze Izerskie

Wojkowa to wzniesienie mierzące 502 m n.p.m., położone w południowo-zachodniej części Pogórza Izerskiego i w środkowej części Przedgórza Izerskiego. Wyrasta na przedgórzu pomiędzy wsiami: Świecie i Giebułtów, w kształcie wyraźnie zaznaczonej kopuły, z łagodnymi zboczami. Powierzchnia wierzchowiny jest tak wyrównana, że wierzchołek jest trudno rozpoznawalny.

Do miejscowości Giebułtów przyjechaliśmy od strony Augustowa. Na skrzyżowaniu w centrum miejscowości jedziemy na wprost drogą numer 360 w stronę granicy z Czechami. Po około 100 metrach, za szarym domem skręcamy w prawo w drogę asfaltową. Po 200 metrów zmienia się ona w żwirowaną i nierówną. Najlepiej samochód z niskim zawieszeniem jednak zostawić w okolicach wjazdu na tą drogę, bo wyżej może być ciężko z przejazdem.

Tu droga i tak lepsza

My jednak dojeżdżamy do pięknej tabliczki z nazwą szczytu, która kieruje nas w lewo przez zarośniętą miedzę. Zostawiamy samochód i szybkim krokiem ruszamy przed siebie. Po prawej stronie widzimy las, a po lewej prezentują nam się Karkonosze i Góry Izerskie.

W kierunku Wojkowej
Widoki na lewo
Za siebie
A my cały czas przed siebie

Dochodzimy do lasu, nie wchodzimy do niego tylko skręcając w lewo obchodzimy go. Po niespełna kilkudziesięciu sekundach dochodzimy do powalonego drzewa. Ku naszemu zaskoczeniu dostrzegamy na pniu drzewa zieloną nazwę szczytu, która nadaje nam kierunek pójścia na wprost. Tak robimy.

Ścieżką obok lasu

Idziemy za zielonymi kropkami i dochodzimy do drzewa z zieloną strzałką. Patrzymy przed siebie i dostrzegamy wbity palik z zieloną końcówką. Po podejściu bliżej okazuje się, że w tym miejscu znajduje się słupek geodezyjny.

Czy to jest szczyt ?

Nie wydaje nam się, że tutaj jest najwyższy punkt. Idziemy ciut wyżej w największy gąszcz krzaków i jest. Udało się znaleźć kartkę z oznaczeniem. To miejsce jest wyżej położone niż słupek geodezyjny.

Wojkowa 502 m n.p.m.

Wracając do samochodu, nagraliśmy dla Was filmik ze szczytu, gdzie jest zawieszona tabliczka. Zobaczcie jak blisko znajduje się szczyt od zielonego napisu na drzewie.

Zejście z Wojkowej

Szczyt znajdziemy na mapie wydawnictwo Galileos „Góry i Pogórze Izerskie”. Warto się w nią zaopatrzyć, bo akurat Wojkowa jest na niej oznaczona.

Wojkowa - Pogórze Izerskie
Wojkowa – Pogórze Izerskie

Jadąc dalej na kolejny szczyt złapaliśmy kapcia i musieliśmy zmienić oponę, co trochę trwało, bo musieliśmy wywalić wszystko z bagażnika, a na 2 tygodnie trochę tego zabraliśmy. Zwłaszcza ja :).