Korona Ziemi Sądeckiej: Jaworzyna Krynicka

Środowy dzień spędziliśmy na Jaworzynie Krynickiej. Wyjechaliśmy na szczyt kolejką gondolową i oglądaliśmy przepiękne widoki na Beskid Niski, Beskid Sądecki, Tatry i stronę Słowacką. Dowiedzieliśmy się ponadto, że szlaki turystyczne na Jaworzynę w zimie są zamknięte.

Budzimy się rano, za oknem widać budzący się dzień. W pokoju ciepło, natomiast na zewnątrz temperatura sięga 20 stopni na minusie. Zapowiada się kapitalny dzień z pięknymi widokami. Próbuję wstać, jednak noga z poprzedniego dnia dalej boli. Nie chcę ryzykować zbytniego przeciążenia, a znowu nie chcemy marnować wolnego dnia. Zostaje tylko jedna opcja – wyjazd kolejką gondolową na Jaworzynę Krynicką. Nie uśmiecha nam się to zbytnio, bo to są kolejne wydatki, a poza tym na widoki ze szczytu trzeba sobie zasłużyć poprzez wyjście piesze.

Stacja narciarska

Wjeżdżamy na teren Krynicy. Wiemy, że na pewno nie pojedziemy pod samą stację kolejki, bo trzeba będzie wyłożyć 10 złotych na parking. Zostawiamy samochód na kościelnym parkingu i maszerujemy po asfalcie ponad 3 kilometry.

Kościół w Czarnym Potoku

Szybko docieramy na miejsce i idziemy zakupić bilety na wyjazd na Jaworzynę. Jeden ulgowy – 15 złotych, jeden normalny – 19 złotych. Zdzierają kasę ze zwykłych turystów. Dodatkowo szlaki na szczyt w okresie zimowym są zamknięte, tak więc płać za kolejkę jak chcesz tam być. Jedziemy na górę około 5 minut. Wychodzimy z wagonika i pierwsze co widzimy to Tatry. Są tutaj także widoki na Beskid Niski z Lackową i Busovem – najwyższym szczytem pasma, Góry Leluchowskie i część Beskidu Sądeckiego.

Tatry z Jaworzyny
Górna stacja kolejki
Widoki na Beskid Niski. Po lewo Lackowa, a po prawej najwyższy Busov
Musimy tutaj być na wschodzie słońca
Góry Leluchowskie
W stronę Muszyny

Jaworzyna Krynicka jest najbardziej zagospodarowanym szczytem w Beskidzie Sądeckim. Należy ona do Korony Ziemi Sądeckiej i znajduje się na trasie Głównego Szlaku Beskidu Sądeckiego.

Zbieramy się do zejścia. Skoro szlaki turystyczne są zamknięte, a chcemy jakoś się wrócić do Krynicy to wybieramy trasę na przełaj – czyli jakieś kilka metrów od poprowadzonego szlaku. Obszar Jaworzyny nie należy do żadnego parku czy rezerwatu, tak więc spacerowanie po lesie bez ścieżek nie jest zabronione.

Tak prawdę mówiąc to nie zadbano tutaj o turystów pieszych. Szlak czerwony prowadzi po stoku narciarskim na odcinku około 100 metrów. Wystarczyłoby na okres zimowy zrobić małe obejście, tuż przy lesie – tak jak my szliśmy. Ale w sumie lepiej wstawić znak z zakazem i nie pozwolić piechurom na normalne wędrowanie.

Szlak czerwony, który towarzyszył nam w oddali jest dość krótki i nie wymagający. Tuż przed Diabelskim Kamieniem przychodzi ścieżka przyrodnicza, która idzie razem ze szlakiem, aż na sam dół. Wyszliśmy na drogę główną, przy dużym hotelu i skierowaliśmy się w stronę samochodu.

Diabelski Kamień

Jadąc do domu, można było po raz kolejny obserwować świetne widoki na Tatry widziane z miejscowość Ubiad, koło Nowego Sącza.

Tatry z Ubiadu

Mapka poglądowa

Trasa na Jaworzynę Krynicką

Punkty do książeczki GOT PTTK – 9 punktów / Grupa górska BZ.09
Krynica Czarny Potok – Stacja kolejki 3 punkty
Stacja kolejki – Jaworzyna Krynicka – Brak
Jaworzyna Krynicka – Krynica Czarny Potok 6 punktów

* Data wycieczki 07.01.2015
* Średnia prędkość 2.5 km/h

Album na Picasa – > Jaworzyna Krynicka 07.01.2015

Jeden komentarz

1. Przez cały rok na szczyt Jaworzyny Krynickiej najwygodniej wyjść drogą schroniskową, która jest dostępna dla ruchu pieszego. Początek w Czarnym potoku przy szlabanie. Po drodze na skrzyżowaniach kierunkowskazy, więc nie ma możliwości aby pobłądzić. Nie trzeba płacić haraczu na gondoli a wyjście, nawet w warunkach zimowych zajmuje nieco ponad godzinę czasu.