Korona Ziemi Sądeckiej: Pusta Wielka i Wierchomla

Szóstego stycznia w Święto Trzech Króli pojechaliśmy w Beskid Sądecki, żeby przejść się trasą z Wierchomli Wielkiej na Pustę Wielką i do Bacówki nad Wierchomlą. Dwa miejsca, które chcieliśmy odwiedzić już po raz kolejny, należą do Korony Ziemi Sądeckiej i znajdują się na Głównym Szlaku Beskidu Sądeckiego. Na wyciągach narciarskich spotkaliśmy sporo narciarzy, a na szlaku żadnych turystów.

Rozpoczęliśmy w Wierchomli Wielkiej od Mszy Świętej o godzinie 7:00. Na parkingu zmieniliśmy plany i trasę wycieczki. Miała być Hala Łabowska, a była Pusta Wielka. Była to bardzo dobra decyzja, ponieważ początkowa trasa była dłuższa, a ścieżkami jeszcze nikt nie przeszedł i nie zdążylibyśmy przed zmrokiem.

Wieś znajduje się w gminie Piwniczna-Zdrój, w powiecie nowosądeckim. Leży na obszarze Popradzkiego Parku Krajobrazowego. Kościół, w którym byliśmy to zabytkowa cerkiew połemkowska z XIX wieku z przyległym cmentarzem. Należała ona kiedyś do kościoła greckokatolickiego, a obecnie do rzymskokatolickiego.

Kościół w Wierchomli Wielkiej

Poniżej kościoła znajduje się duży parking, na którym zostawiamy samochód, a zaraz obok – pierwszy szlakowskaz.

Parking

Obok parkingu rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza w kolorze czerwonym. Odchodzi ona w prawo, w kierunku Łomnicy-Zdrój. Pod koniec możemy odbić na szlak żółty, prowadzący na Halę Łabowską. My idziemy w odwrotnym kierunku – na szczyt Pusta Wielka. Wychodzimy na drogę główną i przez około 200 metrów idziemy asfaltem. Później skręcamy w prawo na most i zaczynamy wędrowanie przez las. Ścieżka ma jakieś 4 kilometry. Wychodząc na pierwszą polanę zobaczymy piękne widoki na Beskid Sądecki. Jest to otwarta przestrzeń, więc wiatr daje się we znaki. Na dodatek trzeba się przedzierać przez masy śniegu. W niektórych miejscach warstwa białego puchu sięga metra. Jakoś przedostajemy się pod kolejny las. Tam już rozpoczyna się rezerwat przyrody Wierchomla.

Koniec ścieżki przyrodniczej

Docieramy do czarnego szlaku. Tutaj kończy/rozpoczyna się ścieżka przyrodnicza. Jesteśmy już coraz bliżej szczytu. Czarnym szlakiem również nikt jeszcze nie podróżował, bo nie było przedeptane. Widoków nie mamy żadnych. Idziemy dalej i w pewnym momencie zaczynam odczuwać bóle w lewej nodze. Prawdopodobnie jest to nadwyrężenie ścięgna mięśnia podkolanowego, ponieważ nie mogę zginać nogi. Idzie się strasznie ciężko. Każdy krok to coraz większy ból.

Szlak czarny

Po 20 minutach wędrówki „na czuja” docieramy na szczyt. Około 300 metrów poniżej Pusty Wielkiej, szlak odbija mocno w lewo, a tam już z oznaczeniem kiepsko.

Pusta Wielka

Ze szczytu nie mamy żadnych widoków. Z roku na rok Pusta Wielka jest coraz bardziej zalesiona. Gdyby postawili tutaj wieże widokową, to turyści by mieli fantastyczne widoki, a może i wzniesienia stałoby się bardziej popularne. W ostatnim czasie PTTK z Krynicy zadbało o nowe szlakowskazy i wyznaczenie szlaku z Pusty Wielkiej do szlaku żółtego i niebieskiego. Są to oznaczenia koloru pomarańczowego.

Nowe szlakowskazy

Odbijamy tutaj na szlak niebieski idący na Wierchomlę. Nie ma tabliczki na powyższym szlakowskazie, ale jest obok, na drzewie. Jeszcze ta starsza. Przy schodzeniu na szczęście bólu nie czuć i jakoś pokonuję kolejne kilometry. Idziemy przez około 20 minut, aż docieramy do stacji wyciągu narciarskiego. Tam skręcamy w lewo i dochodzimy do szczytu Jaworzynka i popularnej kapliczki. Widoki są przepiękne, a obok co chwilę mijają nas narciarze.

Beskid Sądecki

Przechodzimy przez Wyżnie i Długie Młaki i dochodzimy do Bacówki nad Wierchomlą. Przy nim trwa już biesiada. Chyba właśnie turyści wrócili z kuligu. Z bacówki rozciągają się piękne widoki na Tatry, jednak po raz piąty nie mamy okazji się o tym przekonać.

Bacówka nad Wierchomlą

Bacówka PTTK nad Wierchomlą usytuowana jest na wysokości 895 metrów. Posiada pokoje 2-, 3- i 4-osobowe. Łazienki zlokalizowane są na najniższym piętrze budynku. Organizowane są tutaj obozy narciarskie, plenery malarskie czy nawet warsztaty bębniarskie. Ceny kształtują się w granicach od 9 złotych za namiot, po 35 złotych za nocleg w pokoju dwuosobowym.

Przed schroniskiem

Jemy, pakujemy się i idziemy dalej. Najpierw powrót do szlakowskazu, a następnie odbijamy na szlak czarny prowadzący do Wierchomli Małej.

– > Wierchomla Mała

Dość szybko pokonujemy ten odcinek. Mijamy wyciąg narciarski i maszerujemy po asfalcie. Najszybszym sposobem dotarcia do bacówki jest właśnie wyruszenie szlakiem czarnym. Samochód można zostawić, aż pod samą dolną stacją kolejki, ale wtedy trzeba zapłacić 10 złotych. Można zrobić tak jak my i zaparkować pod kościołem, ale wtedy trzeba poświęcić więcej czasu na podróż.

Jesteśmy już na miejscu i jedziemy do miejscowości Szczawnik, obok Muszyny do naszej kwatery. Chata u Bożeny, w której nocowaliśmy jest kwaterą godną polecenie. Bardzo mili właściciele, niedrogo – do 40 złotych za noc od osoby, czysto, ciepło i przytulnie. TV i Internet w pokoju. Bardzo dobrze wyposażona kuchnia. Blisko na turystyczne szlaki -> Strona domowa noclegu.

Mapka poglądowa

Trasa na Pustę Wielką i Wierchomlę

Punkty do książeczki GOT PTTK – 17 punktów / Grupa górska BZ.09
Wierchomla Wielka kościół – Pusta Wielka 8 punktów
Pusta Wielka – Bacówka PTTK nad Wierchomlą 4 punkty
Bacówka PTTK nad Wierchomlą – Wierchomla Wielka kościół 5 punktów

* Data wycieczki 06.01.2015
* Średnia prędkość 2.5 km/h

Album na Picasa – > Pusta Wielka i Wierchomla 06.01.2015

Jeden komentarz

1. Wstyd się przyznać ale pierwszy raz bylem na Pustej w 1994r.Wtedy jeszcze było coś widać.Jak bylem ostatnio / 10.2012r./ to szlak z Szczawnika/żółty/ tonął w błocie ,pamiątka po budowniczych wyciągu.Zimą jeszcze nie byłem w Beskidzie Sudeckim,wielokrotnie latem,może czas już….