Korona Ziemi Sądeckiej: Wilcze Doły

Niedawno wszedł w życie nasz autorski pomysł o Koronie Ziemi Sądeckiej, lub jak kto woli – Koronie Beskidu Sądeckiego, a już wybraliśmy się na jeden ze szczytów wchodzących w jej skład. Była to nasza pierwsza wizyta na szczycie i Polanie Wilcze Doły, z której rozciągają się okazałe widoki na Kotlinę Sądecką i Beskid Niski. Przez Wilcze Doły przebiega także Główny Szlak Beskidu Sądeckiego, stworzony na początku 2015 roku.

Wyprawę rozpoczęliśmy od dojazdu do Nawojowej – miejscowości sąsiadującej z Nowym Sączem. Tam zaczynał się nasz niebieski szlak na Wilcze Doły. Miejscowość powstała na przełomie XIII i XIV wieku i zamieszkuje w niej ponad 8000 osób. Znajduje się tam Pałac Stadnickich i zabytkowy kościół. W Nawojowej działają różne zespoły artystyczne – są to na przykład: Dziecięco – Młodzieżowy Zespół Folklorystyczny „Piecuchy”, który prezentuje folklor Lachów Sądeckich i zespół „Nawojowiacy” ukazujący tańce i śpiewy tutejszego regionu.

Kościół w Nawojowej

Zostawiliśmy samochód na parkingu przed kościołem. 400 metrów wcześniej na drodze głównej ma swój początek szlak niebieski, na rozstaje pod Wilczymi Dołami. Ruszamy razem z drogą i po około 1500 metrów odchodzimy w prawo. Trzeba bardzo uważać, żeby nie przegapić zejścia. Wychodzimy lekko pod górę i trafiamy na ścieżkę przez pola. Największym plusem jest to, że nie ma drzew, co owocuje pięknymi widokami na Kotlinę Sądecką, Beskid Wyspowy i Gorce.

W stronę Beskidu Wyspowego
Na Beskid Sądecki
Idziemy 🙂

Przez ten odcinek, od skrętu z drogi asfaltowej, aż za Wilcze Doły biegnie Główny Szlak Beskidu Sądeckiego. Po przejściu przez polany wchodzimy do lasu. Jesteśmy tuż przed rozstajem. W lesie trasa lekko idzie ku górze. Wchodzimy na obszar Popradzkiego Parku Krajobrazowego.

Rozdroże pod Wilczymi Dołami

Stajemy na rozdrożu i zmieniamy szlak na zielony. Po kilkunastu minutach dochodzimy na miejsce.

Polana Wilcze Doły

Mamy piękne widoki na Sądecczyznę i Beskid Niski. Szczególnie rzucają się w oczy Nowy Sącz i Jodłowa Góra po prawej stronie. Z polany możemy też zobaczyć Ostrą.

Ostra

Siadamy na chwilę pod drzewami. Od samego rana dość mocno wieje. Dobrze, że świeci słońce, to chociaż jest ciepło.

Wilcze Doły

Ruszamy dalej. Najpierw wracamy na rozstaje  i z tego miejsca odbijamy na szlak zielony do wsi Żeleźnikowa-Mała. Uchodzimy może pół kilometra i widzimy polanę przed szczytem Nad Garbem. Mamy znowu piękne widoki.

Kolejne miejsce widokowe

Wędrujemy dalej, mijamy Nad Garbem i jesteśmy przy ostrym skręcie w prawo. Tym razem patrzymy na pasmo Radziejowej.

Widok na Pasmo Radziejowej

Skręcamy do lasu i szybko przechodzimy krótki odcinek pośród drzew. Docieramy do przysiółka Kącina.

Widok na Beskid Wyspowy
Po tamtej stronie szliśmy przedtem :). Przed nami Sowia Góra

Wychodzimy na asfalt i wędrujemy nim kilka kilometrów, w połowie zmieniamy szlak, na czerwoną ścieżkę.  Jest to naprawdę żmudne, ale wreszcie docieramy na sam dół, aż do Nawojowej. Odbijamy w kierunku kościoła i docieramy na parking.

Nawojowa

Beskid Sądecki potrafi zachwycić. Ta wycieczka jest na to najlepszym przykładem. Większość czasu idzie się po łąkach z pięknymi widokami, a jak wiemy nie często zdarzają się takie wycieczki. Zachęcamy do odwiedzin Ziemi Sądeckiej i przejścia się Głównym Szlakiem Beskidu Sądeckiego.

Mapka poglądowa

Trasa na Wilcze Doły

Punkty do książeczki GOT PTTK – 18 punktów
Nawojowa – Wilcze Doły 10 punktów
Wilcze Doły – Nawojowa 8 punktów