Ćwilin w Beskidzie Wyspowym – najkrótszy szlak z Przełęczy Gruszowiec

Ćwilin to szczyt w Beskidzie Wyspowym. Jest to popularny cel wycieczek w tym paśmie górskim. Na górę można wejść od kilku stron.

• Najkrótszym szlakiem na Ćwilin jest szlak z Przełęczy Gruszowiec,
  • Można także dojść trasą niebieską z Jurkowa,
  • Długi, ale bardzo widokowy szlak prowadzi z Mszany Dolnej,
  • Najłatwiejsza trasa prowadzi z Wilczysk – to tak zwana droga różańcowa,
  • Na szczycie Ćwilina stoją ławeczki, mapa i oznakowanie szczytu. Poniżej jest ołtarz polowy,
  • Na wycieczkę zaplanuj sobie 3 godziny z przerwami najkrótszym szlakiem.

Niegdyś szczyt tętnił życiem pasterskim, mieszkańcy Gruszowca, Jurkowa, Wilczyc i Łostówki wypasali na nim wielkie stada owiec. Pozostałością dawnego pasterstwa jest szczytowa Polana Michurowa, zwana też halą na Ćwilinie. Obecnie hala w wyniku zarastania lasem jest dużo mniejsza.

Nasza wycieczka na Ćwilin w Beskidzie Wyspowym

W niedzielę – 16 listopada kontynuowaliśmy wędrówkę po Beskidzie Wyspowym i wyskoczyliśmy na Ćwiliń z Przełęczy Gruszowiec. To najkrótszy szlak, którym można dostać się na górę.

Na górę wybieraliśmy się już od jakiegoś czasu, z myślą o wschodzie lub zachodzie słońca. Wschód mógłby się nie udać ze względu na coraz wyższe drzewa, chociaż teraz słońce jest już coraz bliżej Tatr, także może i coś by z tego było – bo Tatry z Ćwilina widać doskonale. Zachód słońca mógłby być fantastyczny, bo widoki na południowy zachód są bardzo okazałe. My jakoś wolimy budzący się dzień.

Parking pod Ćwilinem

Parkujemy tradycyjnie przed tablicami informacyjnymi i widzimy, że na szlaku będzie nas więcej. Są ludzie z Nowego Targu, Myślenic i Krakowa. Rozglądamy się, lecz nie widzimy Babiej Góry (1725 m), a podobno widać. Może przejrzystość powietrza nie była w tym dniu najlepsza. Przekonamy się o tym, jak będziemy na górze.

• Płatny parking znajduje się przed Barem pod Cyckiem,
  • Płatność w kasie baru,
  • Koszt to 10 złotych za cały dzień,
  • Współrzędne parkingu na Przełęczy Gruszowiec: 49.7003, 20.1799.

Mapa szlaku z Przełęczy Gruszowiec – informacje o trasie

Poniższa mapa turystyczna podaje zawyżony czas. Idąc normalnym tempem, wejdziesz na szczyt o wiele szybciej. Szlak do góry mierzy zaledwie 1.9 km, ale z Przełęczy Gruszowiec jest bardzo stromy.

Przełęcz Gruszowiec w Beskidzie Wyspowym

Przełęcz Gruszowiec jest to miejsce, którego mamy serdecznie dość, jak i całej drogi gdy jedziemy w Beskid Śląski, Żywiecki czy Mały. Przełęcz leży między Ćwilinem 1072 m n.p.m. a Śnieżnicą 1006 m n.p.m.

Po obu stronach przełęczy leży wieś o tej samej nazwie, 1 września 1944 r. spacyfikowana przez wojska hitlerowskie w odwecie za zorganizowaną tu przez partyzantów zasadzkę na transport niemiecki.

Hitlerowcy zamordowali wtedy 36 osób i spalili 12 domów. By zmniejszyć zagrożenie dla następnych transportów, kazali po obu stronach drogi wyciąć szerokie pasy lasu. Na przełęczy znajdują się przystanek PKS, restauracja, murowana kapliczka oraz pomnik ku czci pomordowanych mieszkańców podczas pacyfikacji.

Opis szlaku z Przełęczy Gruszowiec – najkrótsza trasa

Ruszamy na niebieski szlak. Odnajdujemy go kilkaset metrów niżej. O odejściu informuje nas słup ze znakiem. Przechodzimy obok samotnie stojącego domu i szybko zyskujemy wysokość. Jest to najkrótsze wyjście na górę i według mapy idzie się 1:15.

W ostatnim czasie przekonaliśmy się, że zawsze mamy czas o kilkanaście minut szybszy, a jak nie robimy zdjęć to już w ogóle. Wyszliśmy po 45 minutach i zgubiliśmy szlak niebieski.

Odszedł gdzieś w lewo, a my poszliśmy cały czas prosto. Złączyliśmy się ze szlakiem żółtym z Mszany Dolnej. Po drodze namęczyliśmy się trochę z powalonymi drzewami. Nie idzie się przyjemnie, jak trzeba co kilka metrów omijać leżące drzewa.

Ćwilin 1072 m n.p.m. – szczyt w Beskidzie Wyspowym

Chwilę drogi z pełnymi widokami i dotarliśmy na górę. Jest to drugi szczyt, co do wielkości w Beskidzie Wyspowym. Szczyt znajduje się na Polanie Michurowej.

Jest to jedna z największych polan w tym paśmie. W dolnej części polany znajduje się źródełko wody i resztki kamiennego szałasu. W zachodniej, górnej części polany na drzewie jest drewniana figurka.

Obok na szczycie Ćwilina stoi polowy ołtarz. Ustawiono go tutaj w 2000 roku z okazji obchodów Roku Milenijnego. Na szczycie znajdują się ławki i stół dla turystów. Długi i stromy stok południowy jest wykorzystywany przez paralotniarzy do startu.

Z osuwiskiem i potokiem Rosłaniec spływającym po wschodniej stronie obniżenia pomiędzy szczytem a Małym Ćwilinkiem związana jest legenda.

Według niej do ogromnej przepaści, jaka istnieje pod górą, rzucił się młodzieniec z rozpaczy spowodowanej zawodem miłosnym. Od tego czasu słychać było w tym miejscu jęki, zgrzytanie zębami.

Pewnego razu dziewczyna, która go zdradziła, zbierając jagody, znalazła się przypadkowo nad tą głębią i zobaczyła go. Miał zjeżone włosy, a z ust buchał mu płomień. Przestraszona zaczęła uciekać, upiór jednak dopędził ją i wciągnął w przepaść. Od tego czasu przerażające odgłosy ucichły, a otwór przepaści zamknął się.

Co widać ze szczytu?

Roztacza się z niego bardzo szeroka panorama widokowa. Od lewej strony widoczne są szczyty: Ostra, Cichoń, Mogielica, Krzystonów, Wielki Wierch, Lubań, Jasień, Gorc, Kobylica, Cyrkowa Góra, Marczakowa Skała i grzbiet Gorców od Kudłonia poprzez Turbacz i Obidowiec, aż po dolinę Raby.

W dole, na południowej stronie widać Ostrą i Ogorzałą, a w zachodnim kierunku szczyty Lubonia Wielkiego i Szczebla.

Przy dobrej pogodzie widoczne są odległe pasma górskie: Beskid Sądecki, Magura Spiska, Wielka Fatra, Wielki Chocz i Pasmo Babiogórskie z Babią Górą.

Idąc kawałek szlakiem żółtym w stronę Mszany, można zobaczyć Lubogoszcz (968 m).

Droga różańcowa na Ćwilin

Jesień w pełni dlatego wyruszam drogą różańcową na Ćwilin, drugi co do wysokości szczyt po Mogielicy w całym Beskidzie Wyspowym. Miejsce to bardzo lubię. Czemu? Jest tam piękna polanka, z której są takie widoki, że grzech nie obejrzeć. Od Beskidu Sądeckiego przez Tatry po Beskid Żywiecki.

Opis trasy na szczyt

Na Ćwilin można dostać się w ekspresowym tempie, bo już w ciągu 45 minut. Z Przełęczy Gruszowiec to zaledwie 2 kilometry. To podejście od północnej strony jest bardzo strome.

Nieco łagodniej jest od strony południowej. Zaczyna się wtedy w Wilczycach i podchodzi drogą różańcową. Tak właśnie zaplanowałem podejście. Też nie trwa ono zbyt długo, a widoki można zobaczyć już po mniej więcej 80 minutach.

Jak wygląda droga różańcowa?

Parking znajduje się po prawej stronie, jadąc od Jurkowa.

• Współrzędne parking przy drodze różańcowej: 49.667667, 20.202608.

Gdy zobaczymy oznaczenie drogi różańcowej, to skręcamy w prawo. Według znaku jest to teren prywatny jednak stoi na nim już kilka samochodów. Rowerzyści szykują się do wyjazdu na trasę, a ja do wymarszu na szlak.

Pogoda jest przepiękna i ma być taka cały dzień. Trasa biegnie około 300 metrów po polnej drodze, a następnie rozpoczyna się już leśne podejście w większości po błocie.

Miejsc widokowych na trasie nie ma żadnych, jednak przekonuję się, że jest to bardzo popularna trasa wędrówek. Mijam się z kilkoma osobami. Co jakiś czas można zobaczyć kolejną stację różańcową i odmówić krótką modlitwę.

Po ponad czterech kilometrach staję na ćwilińskiej polanie, a tam już czekają piękne widoki. Tam też jest ołtarz kończący drogę różańcową.

Widoki na Tatry

Na Ćwilinie tego dnia widoki są piękne. Jest też sporo ludzi. Sąsiednia Mogielica wyróżnia się na horyzoncie, a Tatry majaczą w oddali nad pasmem Gorców.

Zejście niestety musi być tą samą trasą, czyli drogą różańcową. Bez szlaku można wrócić do centrum Wilczyc lub kolorem niebieskim do Jurkowa, ale potem trzeba liczyć na stopa. Po zejściu na parking można się było zdziwić.

Jak wejść na Ćwilin z Jurkowa?

Szlak na Ćwilin z Jurkowa oznakowany jest na niebiesko. Trasa prowadzi głównie przez las, chociaż miejscami są ciekawe widoki. Niektórzy łączą wycieczkę ze zdobyciem Mogielicy – najwyższego szczytu Beskidu Wyspowego.

• Szlak niebieski z Jurkowa mierzy 4 kilometry,
  • Czas wejścia to 2 godziny.