Mały Szlak Beskidzki, etap 1: Straconka – Kiczera

Mały Szlak Beskidzki - Kiczera

Mały Szlak Beskidzki – szlak turystyczny o długości 137 km znakowany kolorem czerwonym, biegnący od Straconki w Bielsku-Białej (Beskid Mały) po Luboń Wielki (Beskid Wyspowy). Jest czwartym pod względem długości szlakiem polskich Karpat. Prowadzi przez tereny Beskidów, które omija swoim przebiegiem Główny Szlak Beskidzki – Beskid Mały, Beskid Makowski oraz Beskid Wyspowy.

Pomysł na przejście Małego Szlaku Beskidzkiego siedział nam w głowie już od kilku miesięcy. Poświęciliśmy sporo czasu, żeby dokładnie opracować plan jego przejścia. Jak dojedziemy, gdzie będziemy mieszkać, ile dziennie będziemy wędrować. Po kilku tygodniach oczekiwań nadszedł wreszcie wymarzony urlop. Do naszego projektu zaprosiliśmy Justynę ze Starego Sącza, która z chęcią przyjęła nasza propozycję. Mieliśmy już pewny skład do przejścia 137 kilometrów.

Początek planowany był na 15 września. Mieliśmy przed sobą cały tydzień niezapomnianych przygód, a na dodatek zapowiadała się piękna pogoda.

Pojechaliśmy z Nowego Sącza do Krakowa o godzinie 5:10. Następnie poszliśmy na kurs w stronę Bielska-Białej, a tam na autobus miejski w kierunku początku szlaku, do dzielnicy Straconka. Zaczęliśmy wędrowanie o 11:30.

Początek Małego Szlaku Beskidzkiego

Na samym początku szlak prowadzi po drodze asfaltowej. Zaprowadzi nas on do lasu przez, który będziemy wędrować przez kilka godzin. Na początku jest dość wymagający odcinek szlaku, na którym tylko w jednym miejscu można obejrzeć jakieś widoki.

Groniczki – Bielsko-Biała w oddali

Pierwszym ważniejszym miejscem na szlaku jest Przełęcz u Panienki (710 m). Znajdziemy tam zabytkową kapliczkę Matki Boskiej z roku 1884. W pobliżu zlokalizowane jest źródełko Maryjne.

Przełęcz u Panienki
Na przełęczy

Dalej przeszliśmy na Hrobaczą Łąkę (828 m). Najpierw do schroniska gdzie podbiliśmy pieczątki, a następnie pod krzyż, żeby coś zjeść.

Schronisko na Hrobaczej Łące
Krzyż na Hrobaczej Łące

Po jedzeniu szybkim krokiem zeszliśmy do Porąbki. Porąbka słynie z zapory wodnej, która znajduje się na Jeziorze Międzybrodzkim.

Zapora w Porąbce
Na zaporze

Teraz czekało nas męczące podejście na Górę Żar (761 m). N szczycie góry znajduje się zbiornik wodny elektrowni szczytowo-pompowej w kształcie deltoidu. Widok na górę robi oszałamiające wrażenie. Góra Żar (761 m) ma dziwną właściwość. W pewnym miejscu na krętej drodze przedmioty zamiast staczać się w dół, toczą się pod górę. Zjawisko to uważane jest przez wielu za złudzenie optyczne.

Po minięciu zbiornika ruszyliśmy na Kiczerę (831 m). Tam chcieliśmy rozbić obóz i przenocować. Jest tam idealne miejsce do noclegu, albo niżej przy ławkach, albo wyżej we wiacie turystycznej.

Nasz obóz
Namiot dla 2 osób… jednak dla 3 + plecaki 🙂

O godzinie 20 byliśmy już gotowi do snu. W nocy w pobliżu słychać było odgłosy dzików, a kolejny dzień przywitał nas wschodem słońca.

Punkty do książeczki GOT PTTK – 24 punkty

Straconka – Przełęcz między Gaikami i Groniczkami 7 punktów
Przełęcz między Gaikami i Groniczkami – Hrobacza Łąka 4 punkty

* Średnia prędkość 2,9 km/h
* Łącznie w dół 666 m

One thought on “Mały Szlak Beskidzki, etap 1: Straconka – Kiczera

1. Doskonale znam ten odcinek. Najbardziej z niego lubię Kiczerę, na której można odetchnąć od tłumów, a i widoczek jest bardzo fajny. Pozdrawiam i czekam na opis kolejnego dnia.