Maślana Góra i Beskidzkie Morskie Oko z Szymbarku

Maślana Góra

Mając wolny czas w niedzielne przedpołudnie, pojechaliśmy w Beskid Niski, w celu zdobycia Maślanej Góry i zobaczenia Beskidzkiego Morskiego Oka, znajdującego przy Rezerwacie Jelenia Góra. Była to jedna z nielicznych zimowych podróży w tym roku. Chociaż śniegu nie było za wiele, to dało się odczuć klimat tej pięknej pory roku.

Za punkt startowy obraliśmy miejscowość Szymbark, położoną w powiecie gorlickim, w gminie Gorlice, na trasie Gorlice – Nowy Sącz. W Szymbarku turyści spotkają się z wieloma atrakcjami. Są to między innymi: szesnastowieczny dwór obronny, późnobarokowy kościół drewniany wybudowany w 1782 roku, skansen – Ośrodek Budownictwa Ludowego w Szymbarku, Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów, Beskidzkie Morskie Oko – jeziorko osuwiskowe na stoku Jeleniej Góry.

Kościół w Szymbarku

Zaczęliśmy na darmowym parkingu przy kościele. Msza Święta o godzinie 7:00, szybkie założenie górskich ubrań i po 8 ruszyliśmy zielonym szlakiem na Maślaną Górę (753 m). Trasa nie jest wymagająca i dobrze oznaczona. Spotkamy także piękne widoki, jednak przy naszej pogodzie za wiele nie ujrzeliśmy. Jedne z lepszych widoków możemy zobaczyć Pod Kamionką, gdzie znajduje się szeroka polana.

Pod Kamionką

Dalej wchodzimy na teren rezerwatu przyrody Jelenia Góra. Rezerwat został powołany do ochrony zespołu jaworzyny górskiej z bogatymi, naturalnymi stanowiskami paproci. Teren pokrywają blokowiska głazów i osypiska drobniejszych okruchów piaskowca magurskiego.

Rezerwat przyrody Jelenia Góra

Pod koniec chronionego obszaru znajduje się początek ścieżki przyrodniczej Szymbark Łęgi – Maślana Góra, przechodzącej przez Beskidzkie Morskie Oko, do którego za chwilę wrócę. Po ponad godzinie drogi dotarliśmy do naszego celu – na Maślaną Górę (753 m).

Maślana Góra

Cały masyw Maślanej Góry porastają lasy, w większości bukowo-jodłowe. Część masywu obejmuje rezerwat przyrody Jelenia Góra. Na wierzchołku znajduje się telekomunikacyjna wieża przekaźnikowa.

Szczyt Maślanej Góry

Idąc dalej zielonym szlakiem możemy dojść do miejscowości Stróże. My jednak wracamy tym samym, aż do początku ścieżki przyrodniczej.

Początek ścieżki przyrodniczej

Ruszamy teraz za jej znakami. Tutaj oznaczenie jest już gorsze i trzeba trochę uważać. Warto jednak przejść tą ścieżką, bo w połowie natkniemy się na Beskidzkie Morskie Oko. To największe w polskich Karpatach fliszowych jeziorko osuwiskowe. Jego wymiary to około 50 x 20 metrów.

Beskidzkie Morskie Oko

Zeszliśmy z powrotem na przełaj – lasem, polanami i na drogę główną, a potem około 1.5 km, drogą główną. Wreszcie przeszliśmy trasę, na którą wybieraliśmy się już od kilku miesięcy. Nie żałujemy, a Morskie Oko na żywo robi spore wrażenie.

Mapka poglądowa

Trasa - na czerwono nasze przejście na przełaj
Trasa – na czerwono nasze przejście na przełaj

Punkty do książeczki GOT PTTK – 11 punktów
Szymbark – Maślana Góra 6 punktów
Maślana Góra – Szymbark 5 punktów

* Data wycieczki 28.12.2014
* Średnia prędkość 3.5 km/h

Album na Picasa – > Maślana Góra 28.12.2014

4 thoughts on “Maślana Góra i Beskidzkie Morskie Oko z Szymbarku

1. Ale bzdury wypisujecie, nawet przy najprostszej informacji, jakoby jeziorko leżało w rezerwacie Jelenia Góra. Czasem trzeba skorzystać z innych, nie jednego źródła…

1. Następnym razem musimy się wybrać razem z Tobą, żebyś nam pokazał dokładną granicę Rezerwatu wtedy napiszmy dobrze 🙂
      Napisz do nas to się umówimy. 🙂

2. Cudownie opiujecie wycieczki w nasze gory.Wspolnie z zona czytamy o Waszych gorskich zdobyczach.Dokladnosc opisow,czas potrzebny na zdobycie i obejrzenie turystycznych atrakcji sa pomoca dla innych aby wybrac sie w gory.Dziekujemy za wszystkie zdjecia ,opisy i… zapraszamy do zdobycia naszej gory Cergowej ,zadumy przy Zlotej studzience Sw.Jana i pielgrzymki do pustelni Sw.Jana na gorze Zaspit. Do siego roku,gorace pozdrowienia z Dukli.