Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie i Muzeum Henryka Sienkiewicza w Woli Okrzejskiej

21.03.2019 | Objazdówka po wschodniej granicy Polski powoli się kończy, a ostatnie dni planujemy tak, aby już powoli każdego dnia zbliżać się troszkę na południe. I tak wpadliśmy na pomysł, aby zatrzymać się w pobliżu Dęblina, bo koniecznie chcieliśmy zobaczyć Muzeum Sił Powietrznych. Okazało się, że niedaleko tego miejsca mieszkali znajomi Mateusza i zaprosili nas na jedną noc. Chętnie skorzystaliśmy nawet z dwóch nocek.

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Dzień wcześniej przyjechaliśmy w okolice Dęblina, a dokładnie do Grabowa Szlacheckiego leżącego dwadzieścia osiem kilometrów od niego. Zatrzymaliśmy się tam, bo nocleg mieliśmy zaplanowany w Woli Okrzejskiej, ale podjechaliśmy do znajomych i okazało się, że herbatka zamieniła się ostatecznie w godziny rozmów i dwa noclegi. Z tego miejsca bardzo dziękujemy jeszcze raz jeśli to czytacie. Nie spodziewaliśmy się takiego obrotu sprawy i tym sposobem nie dotarliśmy do ustalonego noclegu. Z rana udaliśmy się do Dęblina i wspomnianego muzeum. Fantastyczne miejsce, które od kilku lat zrobiono między innymi do celów dydaktycznych i popularyzacji historii.

Mnóstwo pamiątek, które pozostały po sile polskiego lotnictwa zebrane są tutaj i czekają na Twoją wizytę. My byliśmy w szoku, że może być to takie piękne miejsce. Stwierdziliśmy, że jest to miejsce warte odwiedzenia i każdy musi tu być, tak jak i w Warszawie w Muzeum Powstania Warszawskiego. Muzeum skupia na wystawie pamiątki ułożone chronologicznie z dodatkowym umundurowanym, który odpowiada danemu okresowi.

Pracownik jeszcze zaprosił nas na wizytę do hangaru obok, w którym znajdują się samoloty po renowacji. Jak na razie są tutaj przechowywane ze względu, aby tak szybko nie niszczały. Jednak największe wrażenie zrobiły na nas samoloty znajdujące się poza budynkami. Ich było bardzo dużo. Nie kilka, nie kilkanaście, ale kilkadziesiąt. Ogromne samoloty, które latały i służyły w czasach świetności.

Twierdza, Park i Pałac Jabłonowskich w Dęblinie

Będąc w mieście warto udać się jeszcze do zespołu pałacowo-parkowego, aby zobaczyć Pałac Jabłonowskich, który ma bogatą historię. Warto przejść się brzegiem stawu i zobaczyć pałac z różnej perspektywy. Niedaleko jest również Twierdza Dęblin, ale zobaczyliśmy tylko do niej wejście, bo zwiedzanie możliwe jest w grupach po wcześniejszym umówieniu terminu z dowódcą jednostki wojskowej.

Muzeum, kościół, grób matki i Kopiec Sienkiewicza

Wola Okrzejska i muzeum tam znajdujące się skradło po trosze nasze serce. Jest to miejsce narodzin pisarza Henryka Sienkiewicza, o którym chyba nikomu nie trzeba nic więcej mówić. Każdy Polak powinien go kojarzyć bez dwóch zdań. Samo muzeum mieści się w kilku pokojach, w których znajduje się różnorodna ekspozycja, dzięki której zobaczysz pamiątki rodzinne zachowane do dnia dzisiejszego. Mało tego, w tym miejscu znajdują się też liczne wydania pisarza. Jeśli odwiedzisz to miejsce, pierwsze co zrobisz to wejdziesz do kasy biletowej, a potem zostaniesz poinstruowany jak się kierować i czego można się spodziewać w danym pomieszczeniu. Nawet miła Pani zrobiła sobie z nami zdjęcie i zaznaczyła, że warto odwiedzić jeszcze trzy miejsca w okolicy, które są związane z Sienkiewiczem. Na sam koniec przeszliśmy się alejką obok tablic, na których zamieszczono informacje o tym miejscu i o rodzinie noblisty. Pięknie dworek prezentował się z zewnątrz we wiosennej palecie zieleni.

Opuszczając to miejsce kierowaliśmy się do Kopca Sienkiewicza, który jest oddalony o 5 kilometrów. Dla zainteresowanych po drodze można zatrzymać się w kościele, do którego Sienkiewicz jako dziecko został przyniesiony i otrzymał Chrzest Święty. Znajduje się w Okrzei. Bardzo ciekawym faktem jest to, że samą świątynię oraz szaty liturgiczne ufundowała prababka pisarza (Teresa z Lelewelów Cieciszowska). Do tej pory odwiedzając to miejsce zobaczysz zabytkową chrzcielnicę. A jeśli masz ochotę to podjedź po drodze na cmentarz parafialny, aby nawiedzić grób matki pisarza. Do niedawna, bo do 2012 był to grób niczym nie wyróżniający się, skromna płyta nagrobna. Jednak od kilku lat można go rozpoznać łatwo poprzez 5,5 metrowy jasnego koloru pomnik przedstawiający matkę i syna.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był Kopiec Sienkiewicza w Okrzei, który został usypany jeszcze przed II wojną światową z ziem pochodzących z różnych krajów. Ma on 15 m wysokości względnej. Z jego wierzchołka roztacza się widok na okolicę. Na szczycie znajduje się wysoki na 2,7 m, odsłonięty w 1980 roku, pomnik pisarza.

Jeden komentarz

1. Witamy! 🙂 Bardzo nam miło, że miejsce urodzenia wielkiego pisarza przypadło Państwu do gustu tak jak i okolica. Życzymy powodzenia na podróżniczym szlaku. Pozdrawiamy serdecznie!:)