Na kilka chwil w Górach Złotych. Lądek-Zdrój – Zamek Karpień i Trojak

05.04.2019 | W Góry Złote przenieśliśmy się tylko na 1 dzień. Lądek Zdrój zawsze omijaliśmy, chociaż wiedzieliśmy, że czeka tam na nas bardzo atrakcyjna ścieżka na Zamek Karpień i szczyt Trojak. Nigdy nie było na nią czasu. Tym razem wygospodarowaliśmy 1 dzień i ruszyliśmy na szlak.

Pożegnaliśmy się z naszą kwaterą „Złoty Sen” w Starym Gierałtowie i ruszyliśmy w kierunku Lądka-Zdroju. Podróż nie zajęła nam długo, bo to przecież sąsiednie miejscowości. Zatrzymaliśmy się na parkingu przy ulicy leśnej za hotelem Trojan. Jest tam sporo bezpłatnych miejsc parkingowych, dlatego warto skorzystać. Wybraliśmy to miejsce ze względu na możliwość zrobienia podczas wycieczki kilkunasto kilometrowej pętli.

Lądek-Zdrój – Sztolne Skały

Na początku ruszyliśmy prosto z kilkoma ścieżkami obok Arboretum i źródła świętej Jadwigi. Weszliśmy na Drogę Sarnią, które nie należała do czołówki najatrakcyjniejszych tras w okolicy. Prosta trasa przed siebie. Przyjemnie zaczęło się robić dopiero po dojściu czerwonej ścieżki przy Sztolnych Skałach. Tam skręciliśmy w lewo i zaczęła się skalna przygoda wśród Baszt, Iglicy czy Skalnym Zębie. Są to nazwy formacji skalnych, a niektóre z nich przypominają różne bajkowe postacie. Można na przykład już na początku odnaleźć w skale twarz czarownicy.

Szczyt Królówka i Zamek Karpień

Niezmiennie idziemy ścieżką koloru czerwonego mimo iż po drodze mamy wiele oznaczonych dróg. Prowadzi nas droga świętego Antoniego. Zdobywamy szczyt Królówka mierzący 784 m n.p.m. będący najwyższym wzniesieniem na naszej trasie i robimy tam chwilę przerwy po stromym podejściu. Można usiąść na kamieniach. Szczyt jest cały zalesiony, a na wierzchołku znajduje się skupisko skał.

Kontynuujemy podróż i dochodzimy na szczyt Karpiak 782 m n.p.m. i do Zamku Karpień. Są to ruiny średniowiecznej budowli, które lata świetności ma już za sobą. Mimo to, warto tutaj przyjść i zobaczyć dobrze widoczny podział obiektu na gród wewnętrzny z wieżą i dziedzińcem, oraz zewnętrzny mur obronny i podgrodzie.

Trojak – piękny punkt widokowy w Lądku-Zdroju

Od zamku wchodzimy na szlak niebieski, którym będziemy kierować się już do samego parkingu. Schodzimy ostro w dół na Kobyliczne Siodło, gdzie w małej wiacie robimy kolejną przerwę na obiad, a dalej po około 30 minutach zaczynamy najatrakcyjniejszą część naszej trasy. Podejście na punkt widokowy przez Trzy Baszty, Skalne Wrota, Skalny Mur i Skalny Szyb. Trzeba się nieco namęczyć, żeby dotrzeć na górę, jednak samo przejście między olbrzymimi skałami pobudza wyobraźnię. Tym sposobem docieramy na Trojak 766 m n.p.m., będący pięknym punktem widokowym w Lądku-Zdroju.

Rozpościera się z niego widok niemal na całą Kotlinę Kłodzką. Jest to główny punkt wycieczek dla kuracjuszy przebywających w miasteczku. Skały, z których zbudowana jest góra umożliwiają uprawianie wspinaczki. Jak byliśmy na szczycie to właśnie kilka osób tak spędzało wolny czas. Na sam Trojak wyjść można na 2 sposoby. Albo po skałach patrząc od strony Zamku Karpień – wyjście trudniejsze, albo od strony Lądka-Zdroju – wyjście łatwiejsze. W obu przypadkach warto użyć do pomocy rąk.

Dalej schodzimy w dół za szlakiem niebieskim, ale to już tylko formalność. 20 minut i jesteśmy na dole. W międzyczasie przyspieszyliśmy jeszcze kroku ponieważ zaczęło kropić. Idąc w dół minęliśmy kilka osób, które zmierzały w kierunku punkt widokowego na Trojaku, a my samochodem ruszyliśmy dalej w kierunku kolejnej pięknej krainy – Gór Stołowych.