Niedzielne wyjście z Ujsół na Muńcuł w Beskidzie Żywieckim

Muńcół

Drugi dzień wypoczynku zaczął się od pobudki o godzinie 6:30. Musieliśmy przygotować plecaki na wyprawę zanim pójdziemy do kościoła na Mszę Świętą, która była o godzinie  8:00 w Ujsołach.

Na Muńcoł wyruszyliśmy chwile po dziewiątej z naszego miejsca noclegowego. Do rozpoczęcia szlaku zielonego mieliśmy zaledwie kilkaset metrów. Nie lubimy odcinków, gdzie trzeba iść po asfalcie, ale na szczęście długo to nie trwało. Od przystanku, gdzie znajduje się szlakowskaz prowadzący w kierunku szczytu,trzeba przejść przez most, za kilka minut skręcić w lewo i natrudzić się z przejściem przez podmokły, błotnisty teren. Po jego przejściu dalsza trasa to już czysta przyjemność. Przez chwile maszerujemy między drzewkami. Tutaj zobaczyliśmy pierwszy raz w tym roku bazie.

Po około 40-minutowym dreptaniu, doszliśmy do miejsca, gdzie została wykonana wycinka drzew. Zostały tam same pnie, co za tym idzie, mieliśmy do wyboru bardzo dużo miejsc do siedzenia. Usadowiliśmy się na jednym nich, aby zjeść pierwsze śniadanie i podziwialiśmy widoki na Muńcoł, Wielką Rycerzową, Wielką Raczą i miejscowość Ujsoły.

Muńcoł 09.03.2014Długa chwila błogiego rozmyślania musiała się kiedyś skończyć. Szlak zielony jest  o tyle ciekawy, że tylko trochę trasy idziemy między drzewami, a przez resztę możemy napawać się widokami Beskidów. I to jest najpiękniejsze w wyprawach.  Rozległe hale to jedna z cech Beskidu Żywieckiego.Muńcoł 09.03.2014Na 10 minut przed szczytem zaczyna się las, więc widoków z Muńcoła nie ma, ale nam to nie przeszkadzało. Szczyt nie jest oznaczony żadną tabliczką. A szkoda…

Muńcuł lub Muńczoł, Muńcoł (1165 m) – masyw górski w Beskidzie Żywieckim. Znajduje się w Grupie Wielkiej Raczy, jednak nie w jej głównym grzbiecie, lecz w bocznym, który odgałęzia się od Wielkiej Rycerzowej i poprzez Małą Rycerzową, Wiertalówkę, Kotarz , przełęcz Kotarz i Muńcuł ciągnie się aż do doliny Soły w Ujsołach. Grzbiet ten w całości znajduje się na terenie Polski.

Dzień wcześniej byliśmy w Beskidzie Małym i zaskoczyło nas tam bardzo dobre oznaczenie, tych szczytów, które są oddalone od poprowadzonych szlaków. Przynajmniej wiadomo, w którym jest się miejscu. To jest bardzo fajny pomysł. Oby był zrealizowany na większości tras, a najlepiej na wszystkich.  Wracając do samego oznaczenia szczytu to domyślamy się, że było to poprzez krzyż przybity do drzewa. Oczywiście jak to na szczycie, gdy nie mamy wyznaczonej konkretnej trasy, rozważaliśmy dalszą część wyprawy. Stwierdziliśmy, że musimy przecież zostawić siły na poniedziałkowe wyjście na Wielką Raczę.

Postanowiliśmy  powoli wracać. Trwało to około 2 godziny .Gdy dochodzi się do wycinki drzew to nie należy zapomnieć  o skręcie w lewo. Niestety nie ma strzałki, a może tak jakoś to zejście umknąć.W tym przepięknym dniu spotkaliśmy tylko 4 turystów. Na metę dotarliśmy o godzinie 14:27.

Ujsoły – Muńcuł – Ujsoły / szlak zielony

Punkty do książeczki GOT PTTK – 18 punktów

* Ujsoły – Muńcuł 11 punktów
* Muńcół – Ujsoły 7 punktów