Nowy Rok w Beskidzie Wyspowym

Noworoczna wyprawa na Luboń Wielki to pomysł, który przyszedł nam do głowy w minionym tygodniu. Postanowiliśmy rozpocząć nasz trzeci sezon na górskim szlaku już pierwszego stycznia i zdobyć jeden ze szczytów Beskidu Wyspowego. Ten szczyt to Luboń Wielki. Mierzy on 1022 metry i można na niego dotrzeć z różnych stron.

Najpopularniejsza  trasa tej części pasma górskiego to wędrówka szlakiem żółtym z Rabki Zaryte przez Perć Borkowskiego, dlatego też postanowiliśmy udać się nim i wykonując pętlę zejść w miejsce, z którego rozpoczynaliśmy naszą podróż. Szlak nie dość, że jest najpopularniejszy to również najtrudniejszy. Szczególnie można to odczuć, gdy rusza się na niego w okresie zimowym. Sam się o tym przekonałem wywijając orła na lodzie, który schowany był pod kolorowymi liśćmi.

Jadąc w stronę Rabki około godziny 10, zauważyliśmy wyłaniający się zaśnieżony szczyt  Babiej Góry, na którą mamy zamiar wybrać się już niedługo. Jest to najwyższy szczyt całych Beskidów Zachodnich i zaliczany jest do Korony Gór Polski. Samochód zostawiliśmy na parkingu obok kościoła i ruszyliśmy w poszukiwaniu naszego szlaku. Aby dostać się na parking trzeba przed sklepem skręcić w lewo. Budynek łatwo rozpoznać, bo ma kolor czerwony, a w okolicy nie ma nic podobnego. Po ubraniu górskiego obuwia, minęliśmy bramę kościoła, w którym akurat trwała msza. Kiedy znaleźliśmy się na drodze głównej to zaraz spostrzegliśmy na płocie drogowskaz, że na Luboń tylko 2 godziny.  Liczyliśmy, że na trasie będzie śnieg, niestety pojawił się on dopiero w połowie szlaku. Ścieżka  jest naprawdę wymagająca. Trzeba się sporo napocić, żeby dotrzeć na szczyt. Kiedy jednak dojdzie się już do schroniska to zapomina się o zmęczeniu. 30 minut przed szczytem jest gołoborze. Do oglądania Tatr najlepiej wybrać właśnie to miejsce. Jest to najtrudniejsza część szlaku, bo trzeba wspinać się po kamieniach. Dopiero tam spotkaliśmy pierwszych amatorów noworocznego podróżowania. Nie byliśmy dzisiejszego dnia sami wśród cicho szumiącego lasu. Gdy już dotarliśmy do celu, pewni starsi Państwo zapytali nas o warunki na żółtym szlaku. Nie wiem skąd wiedzieli, że akurat tamtędy szliśmy. Może na naszych twarzach dało się wyczuć nutkę zmęczenia. Po zdaniu krótkiej relacji weszliśmy do schroniska.

W schronisku na Luboniu Wielkim było bardzo ciepło, a przy stołach odpoczywali wędrowcy słuchając muzyki i gaworząc. My tylko podbiliśmy pieczątki i siedliśmy na zewnątrz. Zjedliśmy kanapki i kilka kostek czekolady, popijając ciepłą owocową herbatą z termosu. Warto zauważyć, że jest to jedyne schronisko PTTK w całym Beskidzie Wyspowym. Po godzinie 13.10 w dobrych humorach schodziliśmy bardzo śliskim szlakiem niebieskim z powrotem do Rabki Zaryte. Piękne widoki  można  oglądać tylko na początku, bo potem trasa kieruje się w las i prowadzi prawie do samego końca pośród wysokich, gdzieniegdzie zniszczonych krzewów i drzew. W drodze powrotnej spotkaliśmy zaledwie 3 osoby. Kolejna podróż w Wyspowy i po raz kolejny wychodzi smutna prawda, że to pasmo jest niedoceniane przez turystów. Mam nadzieję, że ten opis i nasza galeria zdjęć zachęci wszystkich do odwiedzenia tego Beskidu.

Na parkingu byliśmy około godziny 15:15. Jadąc w kierunku domu widać było, że wiele osób powraca z wypoczynku. Na drogach  prawie wszystkie samochody na obcych rejestracjach. Bezpiecznie w lekkim półmroku przed godziną 17 dotarliśmy do celu. Rok 2013 zaczął się dla nas bardzo dobrze. Mamy nadzieję, że kolejne wycieczki będą jeszcze lepsze i przy jeszcze wymarzonej pogodzie.

Bardzo dziękujemy za przeczytanie tego wpisu. Więcej zdjęć znajdziecie w galerii poniżej. Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, Twitterze i Google+ i do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie, polecajcie znajomym i już w niedługim czasie odwiedźcie to miejsce.

Rabka Zaryte – Rezerwat Luboń Wielki – Luboń Wielki (1022 m) – Rabka Zaryte

Czasy przejść ( 4 – 5 godzin )

Rabka Zaryte – Rezerwat Luboń Wielki – Luboń Wielki 2 godziny 30 minut / szlak żółty

Luboń Wielki – Rabka Zaryte 2 godziny / szlak niebieski

Punkty do książeczki GOT PTTK

* Rabka Zaryte – Schr. PTTK Luboń Wielki 10 punktów