od Szczytu do Szczytu: Pojerówka i Jastrząbka

od Szczyty do Szczytu: Pojerówka i Jastrząbka

Wolne sobotnie przedpołudnie, brzydka pogoda. Mimo to ruszamy na szlak i zdobywamy 2 szczyty do naszego projektu. Tym razem jest to Pojerówka i Jastrząbka. Pierwsze miejsce to wzniesienie nad miejscowością Dobrociesz, mierzące 539 m n.p.m., natomiast drugie to wzniesienie z cmentarzem wojennym numer 357 na grzebiecie.

Pojerówka (niebieska kropka) i Jastrząbka

Ruszamy z miejscowości Kąty. Przejeżdżamy przez Drużków Pusty i na skrzyżowaniu przy sklepie i kierujemy się na Krosną. Aby trafić na Pojerówkę, należy na kolejnym skrzyżowaniu skręcić w lewo na Dobrociesz. Tak właśnie robimy i jedziemy jeszcze jakieś 600 metrów. Po naszej lewej stronie kończy się las, a po prawej stronie pojawia się droga z lekkim rozjazdem. Skręcamy w nią i jedziemy coraz wyżej i wyżej. Nie spodziewając się podjechaliśmy pod samą bramę kapliczki w okolicę szczytu, który nie nosi żadnej nazwy i mierzy 539 m n.m.m. My ten szczyt na potrzebę projektu nazwaliśmy Pojerówka, bo znajduje się blisko tego przysiółku. Wysiedliśmy z samochodu i czegoś takiego się nie spodziewaliśmy. Bardzo piękne miejsce, a zarazem świetny punkt widokowy. Od razu, bez zastanowienia padło zdanie: „Idealne miejsce na wschód” :). Może jakoś w najbliższym czasie uda nam się tutaj wybrać. Kapliczka, przy której znajduje się punkt widokowy jest nowa i jeszcze nawet nie poświęcona. Kiedy byliśmy to była zamknięta i nie weszliśmy do środka.

Kapliczka na Pojerówce
Widoki ze szczytu

Udaliśmy się w najwyższy punkt, czyli na szczyt. Okazuje się, że nie ma tam nic charakterystycznego, nie ma żadnego oznaczenia. Na pewno w najbliższym czasie pojawi się tam tabliczka z nazwą szczytu.

Droga na szczyt
Na szczycie
Widoki spod szczytu
Gmina Iwkowa

Na murach przy ogrodzeniu kapliczki zjedliśmy sobie śniadanko, po czym udaliśmy się na kolejny szczyt – Jastrząbkę. Przejechaliśmy przez przysiółek Sechna, gdzie znajduje się zabytkowa kapliczka. Zjechaliśmy do Strzeszyc. Na rozwidleniu skręciliśmy w prawo. Przejechaliśmy do momentu, aż pojawiła się tabliczka z nazwą miejscowości, czyli Kamionka Mała. Tam dostrzegliśmy też szlakowskaz kierujący nas na Jastrząbkę, za którym kierowaliśmy się w prawo i przejechaliśmy kilka kilometrów. Następnie dojechaliśmy do kolejnego szlakowskazu, po którym skręciliśmy w lewo. Jechaliśmy dość wąską drogą, w zimie w sumie może być tu ciężko. Na kolejnym skrzyżowaniu skręciliśmy w lewo. Tutaj mamy bardzo widokowe miejsce na okoliczne górki. Po niecałym kilometrze docieramy do zaplanowanego celu.

Do cmentarza

Wysiadamy i przechodzimy przez bramę cmentarza wojennego numer 357. Cmentarz znajduje się na północno-wschodnim stoku Jastrząbki. Na terenie cmentarza znajduje się kaplica cmentarna, a także 53 mogiły pojedyncze i 59 zbiorowych. Razem pochowanych żołnierzy jest tutaj 260, gdzie są to żołnierze armii austriackiej, niemieckiej i rosyjskiej, którzy zginęli w walce na okolicznych terenach w grudniu 1914 roku. Mogiły przybrane są biało-czerwonymi kwiatkami, dużo jest też postawionych zniczy w tej samej kolorystyce. Na środku cmentarza znajduje się kamienny pomnik.

O cmentarzu
Cmentarz wojenny numer 357
Mogiła
Kaplica
Grób

My zaś po chwilach zadumy na cmentarzu, gdzie lekko nad ziemią unosiła się mgła, wyszliśmy za bramę i skierowaliśmy się na szczyt Jastrząbka. Obeszliśmy cmentarz po prawej stronie i poszliśmy przed siebie. Na szczyt bardzo łatwo trafić, gdy dojdziemy do rozwidlenia to trzeba iść dalej prosto. Po około 150 metrach należy skręcić w lewo w krzaki i dotrzeć na najwyższy punkt. Niestety i tym razem nie ma tam nic charakterystycznego, ale nie martwcie się. Na pewno pojawi tam się tabliczka z nazwą szczytu.

Na Jastrząbce

Popstrykaliśmy kilka zdjęć i wróciliśmy do samochodu. Przejechaliśmy jeszcze na Przełęcz Widomą, z której widać pasmo Jaworza i Sałaszu, takie szczyty jak Modyń, Ostra, a przy dobrej pogodzie zobaczymy również Tatry.

Przełęcz Widoma
Panoramy widokowe
Spadł już śnieg
W stronę Tatr 🙂

Serdecznie zapraszamy wszystkich do zdobywania szczytów w nowym projekcie „od Szczytu do Szczytu”. Jest jeszcze tyle pięknych miejsc do odkrycia.