Pieniny w deszczu mogą być piękne – Trzy Korony i Sokolica

Ostatnie dni, nawet ostanie tygodnie zachęcały do górskiego wędrowania. Nie mogąc znaleźć czasu na wyrwanie się na górski szlak, oglądaliśmy zdjęcia ludzi, którzy akurat tam przebywali i udostępniali na portalu oglądane krajobrazy. Udało się w tym tygodniu złapać wolny dzień i nie zastanawiając się długo, zaplanowaliśmy wycieczkę w Pieniny.

Przez ostanie dni gościła u nas piękna, słoneczna pogoda. Wczoraj i w dniu dzisiejszym, kiedy piszę ten artykuł również przez okno zaglądały promienie słoneczne. Niestety w środę, gdy jechaliśmy w stronę Krościenka nad Dunajcem od samego rana padało i deszcz towarzyszył nam prawie przez cały dzień. Później jednak okazało się, że taka pogoda zgotowała nam przepiękne panoramy.

Trasa Krościenko nad Dunajcem – Sokolica – Trzy Korony – Krościenko nad Dunajcem była nam już znana. Byliśmy tutaj już po raz czwarty, a tą trasą szliśmy drugi raz. Najpierw chcieliśmy dojść na Sokolicę (747), gdzie rośnie sobie bardzo popularna, reliktowa sosenka. Dojście tam jest trochę męczące, a pod samym szczytem, gdzie trzeba wychodzić po kamieniach należy uważać i to bardzo. Pogoda na pewno nie sprzyjała do takiego wyjścia.

W punkcie kasowym pod szczytem nie było nikogo, chociaż bilety są sprzedawane do końca października. Pewnie pomyślano, że tego dnia turyści zniechęcą się do górskich podróży. Na Sokolicy, pomimo braku widoków było magicznie. Sosenka we mgle była naprawdę zjawiskowa.

Odcinek Sokolica – Bajków Groń (690) zaznaczony kolorem niebieskim był tego dnia najtrudniejszy, ponieważ trzeba było wychodzić i schodzić po bardzo śliskich skałach. Kiedy dotarliśmy do jednego z popularniejszych miejsc w drodze na Trzy Korony, gdzie pewna babcia od lat sprzedaje kompocik i inne przysmaki to nawet nie marzyliśmy o takich widokach jakie na nas czekały. Na trasie dalej nie było nikogo – wędrowaliśmy sami. Zmieniliśmy szlak, tym razem na żółty i szybko dotarliśmy na Przełęcz Szopka (779). Pierwszy raz byliśmy tutaj na jesieni, dlatego wszystko wyglądało inaczej. Byliśmy już trochę głodni. Nie było kiedy spokojnie zjeść bo ciągle padało. Dopiero pod szczytem Trzy Korony weszliśmy do suchej wiaty. Byliśmy tam może 10 minut, a gdy po wyjściu zobaczyliśmy widoki, jakie na nas czekają na platformie widokowej to szybko pobiegliśmy na szczyt. Tutaj także nikt nie sprzedawał biletów. Wejście na platformę było bardzo śliskie. To wszystko było teraz nie ważne. Teraz liczyło się tylko to…

Szlakiem żółtym zeszliśmy do Krościenka nad Dunajcem, mijając po drodze innych turystów. Nie było ich jednak wiele. Samochód zaparkowaliśmy pod kościołem, gdzie jest wybudowany obszerny parking i spokojnie można je zostawić . Również dojazd autobusami jest bardzo komfortowy. Kursują one z różnych stron: z Nowego Sącza, Nowego Targu, Szczawnicy i innych miejsc.

Krościenko nad Dunajcem – Przełęcz Sosnów (650) – Sokolica (747) – Czertezik (772) – Bajków Groń (690) – Przełęcz Szopka (779) – Trzy Korony (982) – Przełęcz Szopka (779) – Krościenko nad Dunajcem

Czasy przejść

Krościenko nad Dunajcem – Przełęcz Sosnów 1 godzina / szlak zielony
Przełęcz Sosnów – Sokolica 10 minut / szlak niebieski
Sokolica – Czertezik – Bajków Groń 1 godzina 45 minut / szlak niebieski
Bajków Groń – Przełęcz Szopka 1 godzina / szlak żółty
Przełęcz Szopka – Trzy Korony 30 minut / szlak niebieski
Trzy Korony – Przełęcz Szopka 25 minut / szlak niebieski
Przełęcz Szopka – Bajków Groń – Krościenko nad Dunajcem 1 godzina 10 minut / szlak żółty

Punkty do książeczki GOT PTTK

Krościenko nad Dunajcem – Sokolica 7 punktów
Sokolica – Czertezik 2 punkty
Czertezik – Przełęcz Szopka 5 punktów