Platforma widokowa w Woli Kroguleckiej i wyjście na Makowicę

Platforma widokowa - Wola Krogulecka

Niespełna 2 tygodnie temu wybraliśmy się na nowo otwartą platformę widokową w Woli Kroguleckiej na Sądecczyznie i zlokalizowany w pobliżu szczyt Makowica. Ślimak robi duże wrażenie, a jeszcze większe wrażenie robią rozciągające się z niego widoki. Widać Dolinę Popradu, Mogielicę, Pasmo Radziejowej. Szlak na Makowicę jest wymagający, lecz satysfakcja po jego przejściu ogromna.

Dojechaliśmy na parking obok platformy. Trafimy tutaj skręcając w Barcicach w lewo przed kościołem i przejeżdżając przez całą Wolę Krogulecką. Tłumów jeszcze nie było, ale i tak zdziwiliśmy się, że o takiej godzinie jest tutaj tyle osób. Przeszliśmy po ślimaku i nacieszyliśmy oczy widokami. Jest co oglądać – Pasmo Radziejowej, Beskid Wyspowy z Mogielicą na czele czy Dolina Popradu.

W stronę Beskidu Wyspowego
W stronę Pasma Radziejowej

Miejsce to idealnie nadaje się na zachody słońca o czym niedługo chcemy się przekonać. Wtedy to wyglądało tak:

Platforma widokowa w Woli Kroguleckiej

Pobyliśmy tam kilkanaście minut i ruszyliśmy na Makowicę (948 m).

Makowica (948 m)

Szlak rozpoczyna się po dojściu do drogi głównej, tam odbijamy w prawo i ruszamy obok domów. Po wejściu na kamienistą drogę to na pierwszym rozstaju skręcamy w prawo. Widzieliśmy jak pewna rodzina właśnie pomyliła trasę i poszła dalej po bardziej wygodnej drodze. Z tego szlaku widać górującą Makowicę (948 m) i platformę z innej perspektywy, potem wchodzi się do lasu i idzie się razem z potokiem. Trasa prowadzi w dół, aż do dojścia szlaku rowerowego z Życzanowa.

Wędrujemy szeroką leśną drogą i po kilku minutach napotykamy drewnianą wiatę oraz okazały most nad Głębokim Jarem.

Most nad Głębokim Jarem

Od tego mostu zaczyna się mozolne podejście. Prawie przy każdej pogodzie, tym szlakiem idzie się po błocie. Po około godzinie drogi docieramy do pierwszych widoków na trasie. Z polany Czerteż rozciągają się fantastyczne widoki, zwłaszcza na Pasmo Radziejowej. Zostaliśmy tutaj dłużej rozmyślając o naszych górskich wyprawach.

…a przed nami…

Po słodkim leniuchowaniu wzięliśmy się w garść i ruszyliśmy na Makowicę (948 m). Było ciężko, ale czego się nie robi dla takich krajobrazów.

Pod Makowicą

Po wejściu do lasu przedarliśmy się przez krzaki. Chyba dawno nikt tutaj nie chodził. Do szczytu było już coraz bliżej. Ścieżka wiła się pomiędzy drzewami.

No i udało się. Zdobyliśmy Makowicę (948 m) przy strasznym upale i cali czerwoni na twarzy :). Satysfakcja z tego sukcesu była ogromna.

Na Makowicy (948 m)

Wracaliśmy taką samą trasą, a na samym dole czekała nas chwila ochłody.

Potok Życzanowski

Cali spoceni dotarliśmy z powrotem do platformy. Zgromadzeni tam tłumnie ludzie, którzy leżeli na leżakach, popijali piwko patrzyli na nas jak na dziwaków.

Była godzina 18:09, ale zanim odjechaliśmy to ostatni raz spojrzeliśmy na ślimaka.

Platforma widokowa – Ślimak

Mapka poglądowa

Beskid Sądecki - Makowica / krzyżykiem zaznaczona platforma widokowa
Beskid Sądecki – Makowica / krzyżykiem zaznaczona platforma widokowa

Punkty do książeczki GOT PTTK – 14 punktów
Wola Krogulecka – Makowica 10 punktów