Pogórze Wiśnickie: Bukowiec i Machulec z Iwkowej

13178951_1724479377800009_2202336584033137902_n

Majówka trwa. Wiele osób spędza ją w jakichś popularnych miejscach, miejscowościach czy na szczytach. My z racji, iż zostaliśmy zaproszeni na obchody rocznicy Konstytucji 3 Maja połączoną ze spotkaniem Stowarzyszenia Przyjaciół Kątów z mieszkańcami gminy Iwkowa, udaliśmy się na pobliskie wzniesienia. Tym razem uderzyliśmy na Bukowiec 494 m n.p.m. i Machulec 483 m n.p.m.m., które należą do projektu „od Szczytu do Szczytu” i leżą na Pogórzu Wiśnickim.

Wędrówkę rozpoczynamy sprzed budynku gminy Iwkowa. Obok niej fotografujemy pomnik poświęcony żołnierzom partyzantom, którzy polegli w walkach w latach 1939-1945.

Pomnik pod budynkiem gminy

Idziemy za zielonymi znakami ścieżki w kierunku kościoła i blisko leżącej szkoły. Wraz z naszymi znakami lecą też oznaczenia czerwonej ścieżki, które prowadzą na Szpilówkę – szczyt, który należy do najwyższych wzniesień w tym paśmie. Na razie dreptamy asfaltem mijając cały czas kolejne iwkowskie role. Następnie przechodzimy przez cmentarz obok wspomnianego kościoła i ciut dalej mijamy szkołę. Dochodzimy do czarnej ścieżki rowerowej i wraz z nią skręcamy w lewo. Jest mglisto i chyba widoków mieć nie będziemy, a szkoda, bo z wspomnianego Machulca ponoć widać Tatry. Idziemy tam w celu ich zaobserwowania, ale jednak tę wędrówkę będzie można tylko uznać jako łazikowanie po swoich terenach. I nie stwierdzamy tego z przykrością, bo tereny pogórza są piękne. Musicie się kiedyś wybrać, bo warto.

Kościół w Iwkowej

Niestety musimy się rozstać z pozostałymi ścieżkami i teraz idziemy tylko i wyłącznie za zieloną. Ona prowadzi nas początkowo przez łagodną łąkę, niepozornie wchodzi do lasu, a następnie drastycznie atakuje pod pustelnię św. Urbana. My oczywiście wraz z nią. Wyjście pod pustelnie jest naprawdę strome. Obok niej znajdują się wodociągi, którymi zarządza gmina. Obok są ławki z drewnianym stołem. Tu jemy pierwsze śniadanie.

Pustelnia św. Urbana

Po krótkim odpoczynku, który trwa około 30 minut, zmierzamy w kierunku góry św. Urbana, czyli na Bukowiec 494 m n.p.m. Kilka chwil idziemy cały czas przed siebie w górę, a następnie kiedy przychodzą zielone szlaki turystyki pieszej, my wraz z nimi dreptamy w kierunku najwyższego tutaj szczytu. Oczywiście nie ma jeszcze żadnej tabliczki z nazwą wzniesienia, ale miejmy nadzieję, że kiedyś się to zmieni. My oczywiście dochodzimy do najwyżej położonego miejsca, jest to mniej więcej tutaj.

Bukowiec

Wraz ze znakami zielonymi kierujemy się dalej na kolejny szczyt. I tym razem idziemy prosto kontynuując wycieczkę, a następnie skręcamy w prawo i schodzimy dość ostro w dół, aby dojść do drogi i przełęczy. Będąc tam nawet się nie zatrzymujemy. Jest taki ruch na drodze, że nie ma sensu. Lepiej sobie spacerkiem iść przed siebie w ciszy i spokoju.

Krzyż na przełęczy

I tak sobie idąc spokojnie dochodzimy do miejsca, gdzie znaki nam uciekają w prawo. My oczywiście udając się na szczyt musimy pójść prosto bez nich. Krok za krokiem docieramy do przekaźnika. Mgły podniosły się do góry, jest zachmurzenie, ale są też widoki.

Przekaźnik pod Machulcem
Takie widoki

Co z droga powrotną? Wracamy najpierw bez znaków przez Machulec 483 m n.p.m. i dalej za zielonymi chwilę. Później decydujemy się pójść za drogą w kierunku Iwkowej już bez znaków. Cały czas kierujemy się na zachód i docieramy do jakiejś łąki. Wraz z nią i mając z prawej strony las, idziemy w blasku słońca. Kto by pomyślał, że z takiej pogody, która była rano zrobi się tak pięknie.

Iwkowa 🙂

W oddali zauważamy przekaźnik, który kojarzymy, że leży nad Iwkową. Kierujemy się do niego idąc miedzą pomiędzy polami uprawnymi. Tutaj pięknie jest. Odwiedzone szczyty niestety są zalesione, ale stoki mają odsłonięte i dość całkiem fajne panoramy z nich można oglądać.

Od przekaźnika kierujemy się całkiem w dół do drogi głównej, gdzie niewiele dzieli nas od parkingu. Jakieś niecałe 5 minut. Wracamy do domu na obiad. Po południu mamy imprezę, więc trzeba się na nią jakoś przygotować. 🙂

Serdecznie zachęcamy do odwiedzin naszych stron na Facebooku, TwitterzeGoogle+, śledzenia kanału na YouTubie, a także do powracania na www.mynaszlaku.pl. Komentujcie i polecajcie znajomym. Niech oni również dowiedzą się o naszym blogu.

Trasa jaką wędrowaliśmy

Iwkowa Szlak zielony Pustelnia św.Urbana Szlak zielony Bukowiec Szlak zielony Machulec Szlak zielony Iwkowa