Ścieżka przyrodnicza Spławy

Poleski Park Narodowy obfituje w ścieżki przyrodnicze. To dzięki nim i przy odrobinie szczęścia możemy zaobserwować wiele gatunków zwierząt, znajdujących się pod ochroną. Samochód zostawiamy przy Ośrodku Dydaktyczno – Muzealnym Poleskiego Parku Narodowego w miejscowości Stare Załucze o godzinie 14. Współrzędne geograficzne ułatwiające dojazd na początek ścieżki przyrodniczej Spławy: 51.395577, 23.121895.

Ścieżka Spławy – długość trasy, czas przejścia i mapa trasy

Ścieżka przyrodnicza Spławy – długość trasy – 7,5 km, czas przejścia: 2 h – 3 h

Udajemy się do kasy w celu zakupu biletu na ścieżkę. Ta oraz ścieżki, które mamy w planach przejść („Dąb Dominik”, „Obóz Powstańczy”, „Perehod”) są płatne. Każda płatna 6 zł, a bilet całodniowy kosztuje 12 zł i w całym dniu można odwiedzić każdą ze ścieżek.

Ścieżka Spławy w Poleskim Parku Narodowym – bilety wstępu

My kupujemy po jednym bilecie za sześć i uprosiliśmy te Pana, który kasował, żeby sprzedał nam bilet już na następny dzień (po 12 zł na osobę), ale tylko ze względu na to, że chcemy mieć już w kieszeni z samego rana. Dla Mai nie trzeba było biletu i przez kilka następnych lat też nie trzeba będzie, więc tutaj zachęcają, aby z tego też powodu odwiedzać i spacerować ścieżkami Poleskiego Parku Narodowego. Kasa Muzeum czynna jest od 8 i to jest zbyt późno jak dla nas. Cali zadowoleni ruszamy na podbój naszej kolejnej perełki.

Ścieżka Spławy z dzieckiem

Najpierw skręcamy w lewo i chwile maszerujemy asfaltem, następnie skręcamy w prawo i kierujemy się na Bagno Spławy. Kładki są o wiele węższe, także tutaj nie wybralibyśmy się z wózkiem. Dobrze, że Maję dziecko w chuście, z tego tytułu jest wiele zalet. Zobacz wszystko, co trzeba wiedzieć o noszeniu dziecka w chuście.

Nie musimy planować tylko tras na czterech kółkach. Trasa, którą zmierzamy, liczy 8 stanowisk, z których dowiadujemy się ciekawych rzeczy i ścieżka staje się bliska naszym sercom. Po kolei poznajemy tablice o nazwach: użytkowane łąki kośne, łoziny, łąka turzycowa, las bagienny, torfowisko przejściowe, staw śródleśny, Jezioro Łukie.

Ścieżka przyrodnicza Spławy – zwiedzanie

Ogólnie maszerujemy i mijamy torfowiska oraz lasy bagienne. Nieuniknione też jest wędrowanie obok łąk. Po przejściu blisko 4 kilometrów docieramy do rozejścia się kładek. Jeśli ktoś jest zainteresowany zobaczeniem Jeziora Łukie, to musi w tym miejscu odbić. My chcieliśmy i poszliśmy troszkę szerszą kładką. Mijamy po drodze miejsce na ognisko z wiatą turystyczną i dochodzimy do pływającego pomostu. Uczucie jest co najmniej dziwne. Wolałabym jednak, żeby to było mniej się ruszające.

Muzeum w Poleskim Parku Narodowym

W popołudniowych godzinach przy pięknej pogodzie wybornie się przedstawia największe jezioro Poleskiego Parku Narodowego. Wokół przy brzegu możemy się napatrzeć na pałki wodne i inną roślinność nawodną. Robimy pamiątkowe zdjęcie i maszerujemy dalej. Wracamy do rozejścia się kładek i zmierzamy w wyznaczonym kierunku. W połowie gdzieś spostrzegamy, że już jest dość późno, a co z parkingiem. A co będzie z samochodem, jeśli Panowie wyjdą o 16 i zamkną bramę. Bardzo śpieszyliśmy się przez ponad 2 kilometry.

Dawaliśmy z siebie wszystko. Po dojściu do kasy Muzeum zapytałam, do której jest parking. Oni poinformowali, że cały czas jest otwarte, a po zamknięciu bramy wystarczy ją przesunąć. Ścieżka kończy się wraz z kładkami po dojściu do czerwonego szlaku. Trochę szkoda, bo jednak ludzie chcą sobie zrobić pętle. My uwielbiamy robić trasę dookoła, a ostatnie dwa kilometry to chyba były najszybsze w całej karierze. Jakiś maraton. Dobrze, że dotarliśmy na czas na parking.

Cennik i godziny otwarcia poboru opłat za wstęp na ścieżki w Poleskim Parku Narodowym

Turyści, którzy chcą skorzystać z atrakcji Poleskiego Parku Narodowego, jakimi są ścieżki przyrodnicze: „Spławy”, „Dąb Dominik” oraz „Perehod”, a także ścieżkę przyrodniczo-historyczną „Obóz Powstańczy” muszą uiścić opłatę za każdą z nich lub opłatę całodniową. Możemy to zrobić tylko w dwóch miejscach: Ośrodku Dydaktyczno-Administracyjnym w Urszulinie oraz w Ośrodku Dydaktyczno-Muzealnym w Starym Załuczu. W tym pierwszym można się zgłosić przez cały rok, w drugim tylko przez kilka miesięcy.