Przez Dolinę Strążyską na Sarnią Skałę i Kalatówki

Sarnia Skała

W kolejny dzień naszego urlopu nie wybieraliśmy się zbyt wysoko. A to dlatego, że warunki pogodowe w czasie dnia miały się zmienić na gorsze. Naszym celem były Dolina Strążyska, Siklawica, Sarnia Skała i Polana Kalatówki.

Samochód zostawiliśmy na parkingu przy Dolinie Strążyskiej. Zabraliśmy co potrzeba i podeszliśmy do kasy biletowej. Pan wydrukował bilecik. Dodatkowo podbiliśmy tradycyjnie książeczki. Słońce tyle co się obudziło i toczyło walkę z chmurami. W późniejszym czasie okazało się, że musiała być to cenna wygrana, bo dzięki temu mieliśmy przepiękne widoki. Szlakiem koloru czerwonego przez około czterdzieści minut spacerowaliśmy wspomnianą wyżej doliną. Jest piękna jak każda inna, które poznaliśmy w ostatnim czasie dopiero po raz pierwszy. Przez cały czas mieliśmy widoki na Giewont (1894m n.p.m.), który był popruszony śniegiem.

Na Polanie Strążyskiej – Widok na Giewont

Po dojściu do Doliny Strążyskiej poszliśmy kawałek do popularnego Wodospadu Siklawica. Prowadzi tam ułożona z kamieni wąska ścieżka, na której można się wywalić, bo jest strasznie ślisko, zwłaszcza rano.

Wodospad Siklawica

Wodospad ten liczy 23 metry i jest złożony z dwóch ścian – dolna 13 metrów i górna 10 metrów. Pomiędzy górną i dolną ścianą istnieje skalna półka, która powstała poprzez siłę uderzenia wody i naniesionych przez nią odłamków skalnych. Nazwa tego wodospadu pochodzi od jego większego brata, czyli Siklawy znajdującego się w Dolinie Pięciu Stawów. Po 10 minutach wróciliśmy na szlak czarny i udaliśmy się zdobyć Sarnią Skałę (1376 m). Sama droga jest przyjemna, trwa krótko, bo zaledwie 40  minut. Szybko zdobywa się wysokość. Od początku dnia nie spotkaliśmy żadnego turysty, aż dziwne żeby w Tatrach tak było. Od czasu do czasu widzimy szczyt na który się udajemy, a tak to w większości idziemy pomiędzy drzewami. Zbliżając się do Czerwonej Przełęczy (1301 m n.p.m) słyszymy dźwięk samolotu albo helikoptera. Czy jest to helikopter TOPR-u?

Nad Giewontem

Po skałach wychodzimy na szczyt. Nie ma tam nikogo. Widoki za to mamy na każdą stronę: najlepiej widać Giewont, w oddali Zakopane i Beskidy, z lewej Tatry Wysokie, a z prawej Tatry Zachodnie.

Tatry Zachodnie
Zakopane
Tatry Wysokie
Giewont
Na Sarniej Skale

Przy śniadaniu mamy towarzystwo sójki zwyczajnej. Istny model :).

Sójka zwyczajna – Top Model

Nadszedł na nas już czas, więc ruszamy dalej. Idziemy do Kuźnic przez Kalatówki. Odcinkiem szlaku czarnego, aż do schroniska udawały się po prostu pielgrzymki. No w tak piękną, słoneczną i z malutkim zachmurzeniem pogodę to nie ma co się dziwić. Jednak po ponad godzince pogoda zaczęła się zmieniać w nieprzyjemną. Zbierały się gęste chmury i pokropiło. Po dojściu na Kalatówki, Kasprowego mało co było widać.

Polana Kalatówki

Rozsiadamy się na polance i odpoczywamy. Jest tutaj dość sporo ludzi. Na pewno więcej niż na szlaku i Sarniej Skale. Cieszymy się, że tutaj jesteśmy. Klimat tego miejsca jest wyjątkowy.

Do Kuźnic schodzimy chyba najgorszym szlakiem. Kamienista droga nie jest przez nas zbyt lubiana, dlatego zawsze ją omijamy. Tym razem trzeba jakoś po niej przejść. W sumie jak się wędruje mało kilometrów to nie ma różnicy po czym idziemy, jednak jak robi się któryś tam kilometr w kolejnym dniu to jest już gorzej.

Z Kalatówek do Kuźnic

W Kuźnicach tłumy ludzi. Większość z nich opanowuje już kolejkę na Kasprowy Wierch (1987 m). Schodzimy niżej i odbijamy w lewo na Drogę pod Reglami, która doprowadza nas najpierw pod skocznie, a następnie na parking obok Doliny Strążyskiej.

Mapka poglądowa

Buńdówki - Polana Strążyska - Siklawica - Sarnia Skała - Kalatówki - Kuźnice - Buńdówki
Buńdówki – Polana Strążyska – Siklawica – Sarnia Skała – Kalatówki – Kuźnice – Buńdówki

Punkty do książeczki GOT PTTK – 22 punkty

Roma – Polana Strążyska 4 punkty
Polana Strążyska – Siklawica 1 punkt
Siklawica –  Polana Strążyska 1 punkt
Polana Strążyska – Sarnia Skała 5 punktów
Sarnia Skała – Hotel PTTK Kalatówki 5 punktów