Ruprechtický Špičák w Górach Kamiennych – szlak z Łomnicy

Ruprechtický Špičák 880 m n.p.m. to szczyt w Górach Kamiennych (w części Gór Suchych) znajdujący się na polsko-czeskiej granicy. Stoi na nim wieża widokowa, dzięki czemu wzniesienie jest bardzo widokowe. Najczęściej turyści wybierają wejście z Czech, jednak spokojnie można go zdobyć od polskiej strony. Góra jest charakterystyczna już z daleka ze względu na stożkowy kształt.

• Wstęp na wieżę widokową jest bezpłatny i dostępny o każdej porze
  • Na szczycie znajdują się ławki do odpoczynku
  • Osoby z lękiem wysokości mogą mieć problemy z wejściem na wieżę
  • Widoki ze szczytu są bardzo okazałe. Widać między innymi: Masyw Ślęży, Góry Sowie, Góry Opawskie, Góry Bardzkie, Masyw Śnieżnika, Góry Orlickie, Karkonosze ze Śnieżką

Jak dojść na Ruprechtický Špičák? Parking na początku trasy

Rozpoczęliśmy w Łomnicy na ostatnim parkingu przed szlabanem, obok domu i miejsca, gdzie stały już inne samochody.

• Współrzędne parkingu na początku trasy: 50.6669, 16.3051.

Mapa trasy i podstawowe informacje o szlaku

• Długość trasy pętli: 5,5 km
  • Czas przejścia według mapy: 2 godziny i 12 minut
  • Suma podejść na szlaku: 301 metrów

Trasa za ścieżką rowerową

Spakowaliśmy się i ruszyliśmy na znakami ścieżki rowerowej po szerokiej drodze wzdłuż granicy lasu. Po lewej stronie minęliśmy cmentarz leśny, a po prawej w tym samym czasie widzieliśmy zbocza szczytu Granicznik, mierzącego 801 m n.p.m. Po około 50 minutach dość łagodną drogą doszliśmy w okolicę Przełęcz pod Szpiczakiem, gdzie pojawił się szlak zielony i niebieski.

Ruprechtický Špičák

Krótkie i ostre podejście na szczyt

Skręciliśmy w lewo i rozpoczęliśmy podejście na szczyt. Było ono bardzo krótkie, ale za to bardzo ostre. Z lewej strony pojawiły nam się widoki na okolicę. Minęło nas kilka osób i tuż za nimi doszliśmy na szczyt. Ruprechtický Špičák 880 m n.p.m. (Ruprechticki Szpiczak) to szczyt w Górach Kamiennych, na którym znajduje się wieża telekomunikacyjna z tarasem widokowym. Wejść na niego warto, bo widoki na cztery strony świata potrafią zrobić wrażenie. Wiele osób z lękiem wysokości miało problemy, żeby dotrzeć na ostatnie piętro i rezygnowały schodząc w dół.

Široký vrch 839 m n.p.m.

Widzieliśmy już nasz kolejny szczyt, na który zaraz będziemy wchodzić. Idziemy ostro w dół wzdłuż granicy z Czechami. Na przełęczy robimy przerwę i siadamy na ziemi. Mimo że mamy pod sobą kurtkę to i tak atakują nas kleszcze. Jeden chodzi po Mai, a drugi po nosidełku. Siedzieliśmy może 5 minut, a te potrafiły się do nas przyczepić. Sprawdziliśmy, czy w miarę wszystkich się pozbyliśmy i zaczęliśmy podejście na Široký vrch 839 m n.p.m. Przeszliśmy przez nieoznaczone wzniesienie, potem przez szczyt Płoniec 777 m n.p.m.

Zejść mieliśmy ścieżką rowerową, dlatego cały czas wypatrywaliśmy z lewej strony odbicia. Na przełęczy przyszedł szlak koloru żółtego i tam skręciliśmy w dół. Szliśmy w dół szeroką drogą. Zajęło nam to około 30 minut, idąc cały czas przez las. Wyszliśmy tuż przy samochodzie. Teraz przed nami było poszukiwanie noclegu w okolicach Sokołowska. Było ciężko, ale znaleźliśmy coś fajnego na najbliższe 2 dni.